וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גשר אחד רחוק מדי: כץ רשם הישג עם החרדים אך לא חמק מהביקורת של נתניהו

23.8.2018 / 0:50

הודעת שר התחבורה על הקפאת העבודות בשבת בנתיבי איילון העניקה לפוליטיקאים החרדים מתנה גדולה משציפו. אולם, בלשכת ראש הממשלה לחצו על הבלמים ומסרו כי "לא סביר" לחסום את התנועה באמצע השבוע. מחאת החרדים נותרה הצהרתית אך ספק אם ניתן לערוך את העבודות אחרי שבוטלו

צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

בחלומות הכי פרועים של הפוליטיקאים החרדים, הם לא ציפו להודעה לתקשורת ששיגר אתמול (רביעי) שר התחבורה ישראל כץ ובה הורה על ביטול העבודות הצפויות בשבתות לבניית "גשר יהודית" מעל נתיבי איילון בתל-אביב. תוצאה כל כך טובה בזמן כה קצר, זו המתנה הכי גדולה שהם היו יכולים לבקש.

נציגי יהדות התורה וש"ס אומנם מחו בתקיפות נגד הכוונה לבצע את הפרויקט בשבת ופרסמו הודעות חריפות בעיתונים המפלגתיים אבל אף אחד מהם לא התכוון למשבר קואליציוני, התפטרות מהתפקידים בממשלה או פרישה מהקואליציה. זו הייתה מחאה הצהרתית, ההחלטה של כץ היא הרבה יותר ממה שציפו.

בלשכת ראש הממשלה אמרו הערב כי "לא סביר שיעצרו את נתיבי איילון באמצע השבוע". כץ לא נרתע והודיע שהעבודות יידחו בחצי שנה. אבל הודעת לשכת נתניהו היא לא פחות מצביעות. במשבר דומה שפרץ לפני שנתיים ניסה נתניהו למנוע עבודות רכבת בשבת לפי דרישת החרדים, אך כץ סירב. נתניהו יצא אז נגדו בטענה שהוא "מנסה לערער את יציבות הממשלה". היום, כץ היה מי שניסה למנוע עבודות בשבת, ולמרות זאת נתניהו שוב תקף אותו. אולי, בסוף זו מלחמה בין נתניהו לכץ, ללא קשר לחרדים?

לקריאה נוספת:
גורמים במשטרה: "הקמת גשר יהודית באמצע השבוע - סכנה"
לחץ החרדים עבד: השר כץ הורה להקפיא את העבודות על גשר יהודית בשבת

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה היום 3 ביולי 2017. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו וכץ/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

בעיתוי הנוכחי, כשחוק הגיוס תחת סימן שאלה גדול, הבחירות לכנסת קרובות מתמיד וכמעט כל דרישה שהציבו החרדים בקדנציה הנוכחית בנושאי דת ומדינה התקבלה ללא התנגדות, אף אחד לא היה רואה בעין יפה איום ממשי נוסף של המפלגות החרדיות. לחרדים לא היה ממש במה לאיים ולכן יש לקבוע שמחאתם היא הצהרתית בלבד.

אם לשפוט לפי דברים שאמר לאחרונה נתניהו על כך שהוא מתקשה להתנהל מולם קואליציונית, איום כזה גם לא היה תורם ליחסים בין הצדדים. אבל הדינמיקה הייתה הפעם חזקה מהחרדים.

עוד באותו נושא

לשכת רה"מ על עבודות הגשר באיילון: סגירה באמצע השבוע אינה סבירה

לכתבה המלאה

ליצמן הודה לכץ על החלטתו - וזה השיב: "עשיתי מה שצריך לעשות"

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שמוביל את הקו המיליטנטי במפלגתו בשנה האחרונה, שוחח ביום שלישי בערב עם השר כץ. ליצמן ביקש ממנו לבטל את העבודות בשבת אבל כץ לא לקח אחריות. הוא התנער ואמר לליצמן כי "זה פרויקט של חולדאי. אין לי קשר להחלטה". השיחה בין השניים הסתיימה, וכעבור זמן קצר ירדו העיתונים המפלגתיים של יהדות התורה לדפוס.

פרסום בעיתון "יתד נאמן" נגד עבודות בניית גשר יהודית בתל אביב בשבת. מערכת וואלה! NEWS
שער עיתון "יתד נאמן", הבוקר/מערכת וואלה! NEWS

כשכץ הבחין בכותרות הראשיות נגד חילול שבת הוא נזכר במשבר הפוליטי האחרון נגד עבודות התשתית של רכבת ישראל בשבת. במפלגות החרדיות היה מי שהעלה את הרעיון להדיח את כץ מתפקיד כשר התחבורה, הח"כים סימנו אותו כ"אויב החרדים והשבת", האשימו אותו בכך שהוא "מלבה את האש" ואפילו היו שהזהירו אותו כי אם הוא שואף לכהן כראש הממשלה בבוא היום אחרי עידן נתניהו, כדאי שיתקפל. אבל כץ נשאר בשלו, והחרדים לא אהבו זאת.

גשר יהודית הדמיה. חן אדריכלים,
גשר יהודית/חן אדריכלים

מאז, ניסה כץ לא מעט להפשיר את יחסיו עם ראשי המפלגות החרדיות. רק בחודשים האחרונים יחסיו איתם חזרו להיות כפי שהיו בעבר, וכשהוא ראה משבר נוסף מתפתח מול עיניו, הוא ניסה לברוח ממנו עוד לפני שהפך לסערה פוליטית משמעותית. כץ ספג היום ביקורת פוליטית, לא רק בקואליציה אלא גם בתוך הליכוד אבל לפחות על דבר אחד הוא סימן הצלחה - שימור יחסיו עם החרדים.

את השיחה שנערכה ביום שלישי בלילה עם ליצמן הוא סיים ללא בשורה מיוחדת אבל במהלך היום הוא כבר זכה ממנו לשבחים. ליצמן התקשר אתמול כדי להודות לו על החלטתו. כץ אמר לו שהוא עשה את מה שהיה צריך לעשות. כץ יצא בסדר עם החרדים אבל לא הצליח לחמוק מהביקורת של נתניהו.

אבל גם לחרדים עוד מוקדם לחגוג. נתיבי איילון התבקשו לגבש חלופות עד תחילת השבוע לעבודות במהלך ימי השבוע. לא בטוח שקיימת אפשרות כזו, אבל אחרי שכץ נענה לדרישות החרדים, ספק אם יש דרך חזרה.

(עדכון ראשון: 21:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully