וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא חשש עכברת: שר החקלאות שכשך רגליו - וקרא למטיילים לחזור לגולן

השר אורי אריאל הצטרף לסיור שערכו בכירי משרד הבריאות ורשות הטבע והגנים כדי לעמוד מקרוב על הפתרונות למצב, וחבר אליהם לקריאה משותפת: "בואו לפה ותעשו חיים, אנחנו בינתיים מטפלים". הנזק המוערך לענף התיירות בגולן: מעל 20 מיליון שקלים

צילום: יניב כהן, רט"ג ודליה גולדנברג, משרד החקלאות עריכה: שניר דבוש

על רקע התפרצות מגפת העכברת, התקיים הבוקר (שלישי) סיור עבודה ברמת הגולן בהשתתפות בכירי רשות הטבע והגנים, בהם המנכ"ל שאול גולשטיין, ובכירי משרד הבריאות, בהם המשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו, כדי לבחון מקרוב את ההשפעות הסביבתיות של הזרמת המים לנחלים ואת הפתרונות להפחתת הזיהום בחלק מהנחלים בדרום הגולן.

לחלק מן הסיור הצטרף גם שר החקלאות אורי אריאל, וכדי להראות דוגמה הכניסו שלושת הבכירים את רגליהם אל מי בריכת הקצינים באל-עלמיין, מדרום לבית המכס העליון לשכשוך קל.

עוד בוואלה! NEWS:
בשבוע הבא: איילון צפון ייחסם למשך יממה בשישי בשל הקמת גשר
"גם המורים מפחדים מהמילה סרטן": מחאת ההורים נגד משרד החינוך
לאחר עתירת ההורים: מנהלת ביה"ס שבו לימד המורה הפדופיל התפטרה

שר החקלאות, אורי אריאל בסיור עבודה משותף ברמת הגולן. יניב כהן רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
שר החקלאות ארי ופרופ' גרוטו ברמת הגולן, היום/מערכת וואלה! NEWS, יניב כהן רשות הטבע והגנים

אריאל קרא למטיילים לשוב ולבקר בגולן ולרחוץ בנחלים שאינם חשודים. "יחד אנחנו באים לראות איך מתמודדים וגומרים את הסיפור של העכברת. על כל פנים, סך הכל כרגע משרד הבריאות אסר על כניסה לשישה, שבעה נחלים, צריך להישמע להוראות, אבל בואו לפה, תראו איזה מקום יפה, תסתכלו כמה נעים פה, הטמפרטורות בסדר, רק תביאו אתכם את הקפה כי הפעם לא זכרו", התלוצץ השר. "וחבר'ה, יש גולן, יש מים, יש נחלים. כנסו לאינטרנט תראו את ההוראות של משרד הבריאות, תעשו חיים. אנחנו בינתיים מטפלים. אנחנו נקווה שמשרד האוצר ייענה לבקשתינו ונוכל לפתור את הבעיה לשנים הבאות. אין עכברת, יש גולן, הכי יפה, בואו לפה", סיכם.

אחד מהאתרים שבהם סיירו היה אתר קייקי הגושרים בנחל חצבאני, שבו הם ערכו שיט. "אני מזמין את כולם להגיע וליהנות במקורות המים שנבדקו ונמצאו נקיים כמו כאן בגושרים", אמר גרוטו. "ממחר בבוקר תהיה מפה שתמחיש לציבור איזה אזורים נפגעו ואיפה הכול בסדר. על מנת לטפל בכך באופן מידי החלה הזרמת מים לנחלים ואנחנו מצפים לשיפור תוך ימים".

עוד באותו נושא

המלחמה בעכברת נפתחת: חברת מקורות מזרימה מים לנחלים המזוהמים

לכתבה המלאה

פחות מ-10% מהמקרים שבהם נמצא חשד לעכברת אומתו

דבריו של אריאל באים על רקע המשבר הפוקד את ענף התיירות בגליל ובגולן בעקבות התפרצות העכברת וסגירתם של שישה נחלים בדרום רמת הגולן - מה שגרם לירידה משמעותית בכמות המטיילים והנופשים באתרי התיירות בצפון.

גרוטו ציין כי עד כה נבדקו 381 מקרים של חולים עם חשד לעכברת, מתוכם אומתו פחות מ-10%, כשחלק מהבדיקות עדיין נמשכות.

לפני יומיים קיימו ראשי מערכת הבריאות ונציגי מועצות אזוריות בגליל ובגולן פגישת חירום בירושלים, בעקבות נזקים כבדים שנגרמו לענף. הפגישה התקיימה במשרדו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, והשתתפו בה גם מנכ"לי משרדי האוצר, הבריאות והתיירות לצד אנשי רשות הטבע והגנים וראשי המועצות האזוריות גולן והגליל עליון.

שר החקלאות, אורי אריאל בסיור עבודה משותף ברמת הגולן. דליה גולדנברג, משרד החקלאות, מערכת וואלה! NEWS
הסיור ברמת הגולן, היום/מערכת וואלה! NEWS, דליה גולדנברג, משרד החקלאות

בפתח הפגישה אמר ליצמן כי עד כה התגלו 42 מקרים של חולים בעכברת. "זה לא מעט אבל תחת שליטה", הוסיף. "אני דורש מכל הגורמים הרלוונטיים שייתנו יד ויחד נעשה את מה שצריך לעשות". נציגי המועצות האזוריות מסרו לאחר שהחלו הדיונים כי בימים האחרונים נרשמה ירידה של 30% בתפוסת אתרי התיירות בגליל. במכתב לשר התיירות יריב לוין התריע יו"ר מרכז המועצות האזוריות עמיר ריטוב כי התפרצות העכברת "נעצה סיכה כואבת נוספת בבלון התיירות, שהתפוצץ בשיא העונה. אי לכך, דרוש טיפול מעמיק וארוך טווח בנושא".

בסיום הפגישה עם ראשי מערכת הבריאות מסר ראש המועצה האזורית הגליל העליון גיורא זלץ כי בשל היקף הפגיעה בתיירות העלו נציגי המועצות בקשה לפיצוי תיירנים על נזקים שנגרמו להם והדגישו את הנזקים שנגרמו להם. ממשרד הבריאות נמסר כי בתום הפגישה נקבע כי המשרדים השונים יפעלו יחד כדי להביא למיגור המחלה. הצעדים שיתבצעו, לפי הודעת המשרד, יהיו בנושאים הבאים: הסדרת מקורות השתייה ושטחי המרעה של הבקר וגידור מעיינות על מנת למנוע גישה של בקר למקורות המים; הזרמת מים על ידי רשות המים למעיינות; הסדרה של נושא הבקר וחזירי הבר החופשיים שמעבירים את המחלה; חיסון עדרים נגועים; פעילות לשיפור רמת התברואה על ידי הרשויות המקומיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכניסה לנחל הזאכי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנחלים המהווים מוקדי חשיפה אפשריים למחלה הם זאכי, יהודיה, נהר הירדן באזור פארק הירדן בלבד, שפך נחל דליות באזור המג'רסה ונחל ג'ילבון.

על פי הערכות ראשוניות, הנזק הכספי שנגרם לענף התיירות בצפון עולה על 20 מיליון שקלים. על פי אומדן ראשוני שנערך באתרי תיירות המים בגליל העליון בלבד, עולה כי לאותם אתרים נגרם אובדן הכנסות של כ-10.2 מיליון שקלים. הנתונים מתייחסים לצפי ההזמנות לטווח הקצר והזמנות שבוטלו עד סוכות. גורמי תיירות מעריכים שהמשך הבדיקה לשאר האתרים בצפון יעלה ממצאים האומרים כי הנזק כפול ואולי אף גדול מכך. לכל אתר מים אליו לא הגיעו נופשים, יש עוד מעגלים רבים של תושבים שמתפרנסים מהתיירות - לינה, הסעדה, תחנות תדלוק, מכבסות ובתי עסק נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully