וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפרצות העכברת: נציגי המועצות האזוריות מזהירים מירידה בהיקף התיירות

לאחר סוף שבוע שבו הורגשה ירידה משמעותית במספר המבקרים בצפון, והערכות על נזק לענף התיירות בהיקף של מיליוני שקלים, קיימו מנכ"לי משרדי האוצר, הבריאות והתיירות פגישה בשיתוף ראשי מועצות שנפגעו בעקבות הפחד מהמחלה. ליצמן: "המצב תחת שליטה"

צילום:אבי כהן עריכת וידאו:ניר חן

ראשי מערכת הבריאות ונציגי מועצות אזוריות בגליל ובגולן קיימו היום (ראשון) פגישת חירום בירושלים, בעקבות נזקים כבדים לענף התיירות בצפון לנוכח בהלת מחלת העכברת בנחלי הצפון. הזיהום שהביא לסגירתם של שישה נחלים בדרום רמת הגולן, גרם לירידה משמעותית בכמות המטיילים והנופשים באתרי התיירות בצפון. פגישת החירום התקיימה במשרדו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, והשתתפו בה גם מנכ"לי משרדי האוצר, הבריאות והתיירות לצד אנשי רשות הטבע והגנים וראשי המועצות האזוריות גולן והגליל עליון.

בפתח הפגישה אמר ליצמן כי עד כה התגלו 42 מקרים של חולים בעכברת. "זה לא מעט אבל תחת שליטה", הוסיף. "אני דורש מכל הגורמים הרלוונטיים שייתנו יד ויחד נעשה את מה שצריך לעשות".

נציגי המועצות האזוריות מסרו לאחר שהחלו הדיונים כי בימים האחרונים נרשמה ירידה של 30% בתפוסת אתרי התיירות בגליל. במכתב לשר התיירות יריב לוין התריע יו"ר מרכז המועצות האזוריות עמיר ריטוב כי התפרצות העכברת "נעצה סיכה כואבת נוספת בבלון התיירות, שהתפוצץ בשיא העונה. אי לכך, דרוש טיפול מעמיק וארוך טווח בנושא".

עוד בוואלה! NEWS:
תהדיה מינוס: חמאס נצר את האש אך ממשיך בהפגנות על הגדר
תושבי עוטף עזה מפגינים בתל אביב: "הממשלה מתייחסת אלינו כאזרחים סוג ב'"
איראן: פיתוח יכולות הטילים שלנו נותר בעדיפות העליונה

מבקרים ורוחצים בגן לאומי חורשת טל ה-18 באוגוסט 2018. פארס דעבוס רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
מבקרים בחורשת טל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, פארס דעבוס רשות הטבע והגנים

בסיום הפגישה עם ראשי מערכת הבריאות מסר ראש המועצה האזורית הגליל העליון גיורא זלץ כי בשל היקף הפגיעה בתיירות העלו נציגי המועצות בקשה לפיצוי תיירנים על נזקים שנגרמו להם והדגישו את הנזקים שנגרמו להם. "הכי חשוב שמשרדי הבריאות והתיירות יפעלו מהר ויעזרו להבהיר לציבור הרחב במידע אמין ועדכני היכן מותר לרחוץ ולשוט" הוסיף. "בנחלי הגליל הבדיקות לא מצאו כל מניעה לרחוץ".

ממשרד הבריאות נמסר כי בתום הפגישה נקבע כי המשרדים השונים יפעלו יחד כדי להביא למיגור המחלה. הצעדים שיתבצעו, לפי הודעת המשרד, יהיו בנושאים הבאים: הסדרת מקורות השתייה ושטחי המרעה של הבקר וגידור מעיינות על מנת למנוע גישה של בקר למקורות המים; הזרמת מים על ידי רשות המים למעיינות; הסדרה של נושא הבקר וחזירי הבר החופשיים שמעבירים את המחלה; חיסון עדרים נגועים; פעילות לשיפור רמת התברואה על ידי הרשויות המקומיות.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר בדיון כי "העניינים בשליטה ואנו עוקבים באופן יומי גם אחרי מקורות המים ואחרי דפוסי התחלואה. תקשיבו רק להנחיות שלנו, כי יש הרבה מאוד דברים לא מבוססים, שקריים ומוטים". פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף כי "התמונה כל הזמן מתעדכנת. אפשר לראות באתר שלנו מה האתרים שלא מומלץ להגיע. חשוב לנו להדגיש שבכל שאר המקומות אין מגבלות והמחלה לא עוברת לא באוויר ולא במי בריכות. כל מי שתכנן טיול לצפון ולא הולך לאחד המקומות האלה, יכול להסתובב באופן חופשי".

עוד באותו נושא

בצל התפרצות העכברת: ירידה בכמות המטיילים בשמורות הטבע בצפון

לכתבה המלאה

הנזק לענף התיירות נאמד ב-20 מיליון שקל

על פי הערכות ראשוניות, הנזק הכספי שנגרם לענף התיירות בצפון עולה על 20 מיליון שקלים. על פי אומדן ראשוני שנערך באתרי תיירות המים בגליל העליון בלבד, עולה כי לאותם אתרים נגרם אובדן הכנסות של כ-10.2 מיליון שקלים. הנתונים מתייחסים לצפי ההזמנות לטווח הקצר והזמנות שבוטלו עד סוכות. הבולטים בהם הם קייקי כפר בלום, שידווחו על הפסד בגובה של כשישה מיליון שקלים, וקייקי הגושרים שהפסידו כשלושה וחצי מיליון שקלים. גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית הגליל העליון אמר אתמול כי "אנחנו נבקש שמשרדי הבריאות והתיירות לא יסתפקו באזהרות, אלא יעשו מעשה שיעזור להחזיר תיירים ולפצות תיירנים".

שייט קאנו רוב רוי, במוצא הירדן מהכנרת. מערכת וואלה! NEWS
שייט קאנו ב"רוב רוי", אתמול/מערכת וואלה! NEWS

גורמי תיירות מעריכים שהמשך הבדיקה לשאר האתרים בצפון יעלה ממצאים האומרים כי הנזק כפול ואולי אף גדול מכך. לכל אתר מים אליו לא הגיעו נופשים, יש עוד מעגלים רבים של תושבים שמתפרנסים מהתיירות - לינה, הסעדה, תחנות תדלוק, מכבסות ובתי עסק נוספים.

הנחלים המהווים מוקדי חשיפה אפשריים למחלה הם זאכי, יהודיה, נהר הירדן באזור פארק הירדן בלבד, שפך נחל דליות באזור המג'רסה ונחל ג'ילבון. מאז שנחשפו מקרי העכברת הראשונים, באמצע השבוע שעבר, דווח למשרד הבריאות על 253 מקרים של חולים שלהם תסמינים למחלה.

גן לאומי ארבל ה-18 באוגוסט 2018. ווסים נייגידאת רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
גן לאומי ארבל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ווסים נייגידאת רשות הטבע והגנים
גן לאומי מעיין חרוד ה-18 באוגוסט 2018. רקפת שלו גשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
מעיין חרוד, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, רקפת שלו גשות הטבע והגנים

ב-32 מהמקרים התקבלו תוצאות מעבדה חיוביות למחלה. מבדיקות שנערכו למי הנחלים החשודים, הגיעו שתי תוצאות חיוביות להימצאות המחלה בהם נחלי זויתן ומשושים. באשר ליתר הנחלים שהוגדרו כאתרי חשיפה אפשריים למחלה טרם התקבלה תשובה חד משמעית, ולכן משרד הבריאות מסר כי ההוראות נותרו ללא שינוי ומומלץ שלא לטבול בנחלים אלו.

בצל התפרצות מחלת העכברת שגרמה לבהלה המונית, נרשמה ירידה משמעותית אתמול בכמות המטיילים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים בצפון הארץ. כ-50 אלף מטיילים בלבד ביקרו בשמורות והגנים הלאומיים ברחבי הארץ, כשבדרך כלל מדובר על 100 עד 150 אלף בני אדם בתקופה זו של השנה. האתרים הבולטים בהם ביקרו היו הגנים הלאומיים אכזיב, מצדה, קיסריה, אשקלון, גן השלושה(הסחנה) ושמורת הטבע עין גדי.

שייט קאנו רוב רוי, במוצא הירדן מהכנרת. יאיר קניש, מערכת וואלה! NEWS
שייט קאנו ב"רוב רוי", אתמול/מערכת וואלה! NEWS, יאיר קניש
נופשים בחופי הכנרת, 16 ביוני 2018. רשות הכנרת, מערכת וואלה! NEWS
רוחצים בכנרת/מערכת וואלה! NEWS, רשות הכנרת

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, אמר בתגובה לירידה בכמות המבקרים כי "לנוכח זיהום המים בחלק מנחלי הגולן צריך אמנם לנקוט זהירות ולהתעדכן בשוטף איפה ניתן לרחוץ במים ואיפה לא, אך בהחלט לא להיכנס לפאניקה". לדברי גולדשטיין, "לצד הנחלים שנאסרו לרחצה יש רבים אחרים כמו נחל שניר, תל דן, חורשת טל, הסחנה ועוד שמותרים לרחצה על ידי משרד הבריאות שדוגם את הנחלים. זה זמן לטייל עם המשפחה וגם לחזק את תיירני הגולן".

כמו כן, מנכ"ל הרשות קרא למשרדי הממשלה הרלוונטיים "לתקצב וליישם בדחיפות פעולות להרחקת עדרי הבקר ממקורות המים ובמקביל להעצים עוד יותר את הפרויקט שיזם שר האנרגיה יובל שטייניץ לתגבור קבוע של זרימות הנחלים בטבע".

(עדכון ראשון: 6:30)

בריכת המשושים ברמת הגולן ריקה בעקבות החשש מעכברת. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
בריכת המשושים ריקה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר
מטיילים בנהר הירדן. קיאקי מעין הגושרים, מערכת וואלה! NEWS
מטיילים בנהר הירדן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, קיאקי מעין הגושרים
מבקרים ורוחצים בגן לאומי חורשת טל ה-18 באוגוסט 2018. פארס דעבוס רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
מבקרים בחורשת טל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, פארס דעבוס רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully