וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תהדיה מינוס: חמאס נצר את האש אך ממשיך בהפגנות על הגדר

18.8.2018 / 21:01

בישראל ובעזה מבינים באופן שונה את משמעות "ההסדרה" שהושגה בתיווך מצרים. כך, נמשכו הפגנות ימי שישי גם אם בהיקף קטן יותר ועם פחות ניסיונות לפגוע בחיילים. בקהיר שואפים לראות בהפסקת האלימות בטרם ידונו בצעדים לשיקום הרצועה - והשיחות צפויות להימשך גם אחרי החגים

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן

הפגנות סוף השבוע הקבועות בגבול רצועת עזה אתמול (שישי) היו בגדר "עסקים כרגיל". משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על שני פלסטינים שנהרגו ועל כ-270 פצועים - בהם 60 מירי חי. כמה אלפי פלסטינים הגיעו לקרבת הגדר, וחלקם ניסו להגיע אליה ממש. ראשי חמאס - בהם יחיא סינוואר, שלא נראה זה זמן מה בציבור - הגיעו לאוהלי המפגינים בקרבת הגבול כדי לעודד אותם. משיחה עם מקורות בעזה עולה כי אין מדובר בהחלטה של חמאס שלא לכבד את "ההסדרה" - אלא מהאופן השונה שבו מובן אותו מונח בישראל ובעזה.

בראייתו של חמאס, ההסדרה שאליה הגיעו הצדדים בתיווך מצרים והאו"ם כוללת אמנם הפסקה של מעשי האלימות אך אינה כוללת עצירה של "הפגנות עממיות", או של הפרחת בלוני תבערה. מבחינת הארגון אלה מאפיינים של "מאבק עממי" ומבחינתם ההרגעה, ההסדרה או כל מילה אחרת שתימצא בימים הקרובים, כוללת הפסקה של ירי מרגמות, רקטות ונשק קל ולא מעבר לכך. זאת אולי בשונה מהצד הישראלי, שלפחות חלקים ממנו ציפו לראות את הפסקת ההפגנות ובלוני התבערה באופן מוחלט.

אלפי פלסטינים מפגינים בגבול רצועת עזה ב-17 באוגוסט 2018. רויטרס
מפגינים בצל ירי גז מדמיע בגבול רצועת עזה, אתמול/רויטרס

בשורה התחתונה, ההסדרה הזו אינה אמורה להיות דרמטית ומשמעותית כפי שנרמז בכמה מכלי התקשורת. הפסקת אש כן - נוסח זו של אחרי מבצע צוק איתן - אך עדיין לא בניית נמל בקפריסין, הסרה מוחלטת של כל ההגבלות על הרצועה וכיוצא באלה. במילים אחרות, "תהדיה מינוס" או "תהדיה קטנה". אלה ההבנות שאליהן הגיעו הצדדים ואין סימן שנראה גם טקס חתימה - למי שמצפה לכך.

חמאס וממשלת נתניהו אינם יכולים להרשות לעצמם לחתום על הסכם עם יישות שנתפסת כאויב. מקסימום הבנות, לא מעבר. וכך, אתמול על אף שהיו הפגנות, הרי שהיו בהן פחות מפגינים, ועל אף שהיו ניסיונות לפגוע בגדר, הניסיונות הללו היו מעטים. כך גם לגבי השלכת המטענים המאולתרים או רימוני היד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

התנאי להסרת המצור על עזה - הפסקת האלימות

המטרה של המודיעין המצרי המתווך בין הצדדים, כך נראה, מסתכמת בשלב זה בעצירה של האש או האלימות. אחר כך - אולי - אפשר יהיה לדבר על הסרת המצור על עזה, על פתיחת מעבר ימי, על עסקת אסירים ועל מה לא. אבל ראשית, יש לעצור את הלחימה. מבחינת חמאס ההבנות הללו מצריכות את ישראל להפסיק את ההפצצות על יעדים של הארגון ברצועה, שנגרמו להם לא מעט נזקים בשבועות האחרונים.

לנוכח המשבר הכספי שתוקף את חמאס, יחד עם המצוקה הכלכלית של טורקיה ואיראן, יהיה קשה יותר לארגון לשקם את התשתיות שנהרסו בתקיפות הישראליות. ובמקביל, ישראל כבר חידשה את מעבר הסחורות במעבר כרם שלום והרחיבה את המרחב המותר לדיג.

אלפי פלסטינים מפגינים בגבול רצועת עזה ב-17 באוגוסט 2018. רויטרס
מפגינים סוחבים פצוע באזור הגבול עם ישראל, אתמול/רויטרס

הבעיה הגדולה עם אותה "תהדיה מינוס", היא שאמנם בשלב הראשון זהו כלי קריטי כדי לעצור את ההידרדרות. אולם בראייה נרחבת יותר הרי שנדרש כאן הסדר משמעותי יותר ולא סתם הסדרה. ברור שאם ההפגנות יימשכו ועמן ההרוגים, גם התהדיה הקטנה לא תחזיק מעמד - וכרגע ההסדר הזה אינו מתקרב, אלא להיפך ולא רק בגלל חמאס וישראל. הרשות הפלסטינית עושה לא מעט כדי לטרפד כל הסכם - סליחה, הסדר - בין ישראל לחמאס. ערוץ "כאן 11" פרסם אתמול דיווח מפי בכיר פלסטיני ברשות שמאיים כי אם יהיה הסכם שכזה, הרי שהרשות תעצור לחלוטין כל סיוע כספי לרצועת עזה שגם בימים אלה היא ממשיכה להעביר. השיחות שמנהלת מצרים עם הפלגים הפלסטינים בקהיר מתנהלות ללא נציגי פתח ואולי הן יהיו יעילות בעצירת האלימות, אך לא בהגעה להסדר כולל ומשמעותי יותר. כך גם שיחות הפיוס שאינן הולכות לשום מקום.

גם יו"ר הרשות אבו מאזן אמר היום כי לא תהיה מדינה נפרדת בעזה ושלטון עצמי בגדה המערבית. "העם הפלסטיני צריך להיות מאוחד בעם ובאדמה", אמר. אבו מאזן אמר כי בפגישתו האחרונה עם נשיא מצרים הודיע כי הרשות מוכנה לקבל את השליטה בעזה בדומה לגדה.

ואולי מתוך הבנה של המצב, הודיע אתמול אחד מראשי חמאס חוסאם בדראן, כי השיחות יימשכו אחרי עיד אל-אדחא, כלומר רק לאחר השבוע הבא. או במילים אחרות, בדראן שבילה לא מעט שנים בכלא הישראלי ויודע עברית היטב, למד משהו כנראה גם מהסוהרים והאסירים היהודים לגבי המונח "אחרי החגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully