וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום שישי השחור" בצוק איתן: לא תיפתח חקירה על הקרב ברפיח

15.8.2018 / 19:15

הפרקליט הצבאי הראשי מצא כי אין מקום לחקירה פלילית של אירועי הקרב שבמהלכו נפל סגן הדר גולדין. בתום בדיקה של שלושה צוותים בראשות קצינים בדרגת תא"ל נקבע כי 42 מחבלים נהרגו בלחימה וכן 72 אזרחים בלתי מעורבים. "אין בסיס לטענה כי תכלית הלחימה הייתה נקמה"

צילום:בני בן סימון עריכת וידאו:ניר חן

(מתוך משדר וואלה! NEWS לציון שלוש שנים למבצע "צוק איתן")

הפרקליט הצבאי הראשי אלוף שרון אפק קבע היום (רביעי) כי אין מקום לפתיחה בחקירה פלילית בנושא קרב "יום שישי השחור" ברפיח ב-1 באוגוסט 2014 במהלך מבצע צוק איתן. בהודעת דובר צה"ל צוין כי אירועי הקרב נבדקו על ידי מנגנון הבירור המטכ"לי "באופן מקיף ומקצועי" וכי ההחלטה שלא לפתוח בחקירה התקבלה "לאחר בחינה יסודית של ממצאי הבדיקה".

את אירועי הקרב ברפיח בחנו שלושה צוותי תחקור בראשות קציני מילואים בדרגת תת-אלוף, בהם מומחים במקצועות חי"ר, ארטילריה, שריון, מודיעין וכן הפעלת אש מהאוויר. בדובר צה"ל הוסיפו כי הצוותים בחנו מאות מסמכים, סרטים, הקלטות קשר וחומרים מודיעיניים נוספים הקשורים לקרב ואף ניתחו אירועים פרטניים שהתרחשו במהלכו.

לקריאה נוספת:
חקירת המג"ד והבטחת השווא של המ"פ: המחדלים בחקירת הביזה ב"צוק איתן"
דוח המבקר על צוק איתן מזכיר את מה שאנחנו מסרבים להביט בו | דעה

הריסות בעיר רפיח לאחר הפצצת צה"ל, 1 באוגוסט 2014. רויטרס
הפצצות צה"ל ברפיח ב-1 באוגוסט 2014/רויטרס

ממצאי הבדיקה העלו כי הכוחות בשטח פעלו במטרה לעצור את חטיפתו של סגן הדר גולדין, שנפל בקרב יחד עם רב-סרן בניה שראל וסמל- ראשון ליאל גדעוני, ולפגוע במחבלים ובעמדות של ארגוני טרור באזור הקרב. זאת, כשההערכה שהנחתה אותם הייתה כי גולדין עודנו בחיים.

הבדיקה העלתה עוד כי הלחימה והפעלת האש במהלך הקרב "נעשתה על בסיס שיקולים מבצעיים, תוך ניסיון להימנע ככל הניתן מפגיעה באזרחים לא מעורבים". בהודעת דובר צה"ל נמסר עוד כי "לא נמצא בסיס עובדתי לטענות לפיהן הפעלת הוראת 'חניבעל' לחילוץ חייל חטוף הובילה להפעלת כוח בלתי מידתית או בלתי מרוסנת"; או לטענות כי "תכלית פעולות צה"ל הייתה נקמה על חטיפתו של סגן גולדין".

הבדיקה העלתה עוד כי במהלך הקרב נהרגו מאש צה"ל לפחות 42 מחבלים וכי "אפשר שנהרגו באופן לא מכוון 72 אזרחים כתוצאה מתקיפה של מטרות צבאיות ופעילים צבאיים". יחד עם זאת ציין הפצ"ר כי מבדיקת הצוותים עלו "לקחים מערכתיים ומבצעיים" - בין היתר בתחום הפעלת האש, פעילות תאי התקיפה האוגדתיים וכן הרחבת התיעוד של הפעילות המבצעית. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי "חלק משמעותי מהלקחים כבר הועברו לטיפול המפקדים במהלך תהליך הבדיקה ויושמו זה מכבר".

רפיח אחרי חטיפתו של הדר גולדין במהלך מבצע "צוק איתן". דולב אוחיון, מערכת וואלה! NEWS
אזור הקרבות ברפיח במהלך מבצע צוק איתן/מערכת וואלה! NEWS, דולב אוחיון

בסיכום אירועי הקרב, שנמשך בין 9:36 בבוקר ל-19:00 בערב, קובע הפצ"ר כי מדיניות הפעלת האש "עלתה בקנה אחד עם הוראות הדין הישראלי וכללי המשפט הבין-לאומי" וכי "התקיפות השונות בוצעו לתכלית צבאית ברורה ולגיטימית, ולאחר שננקטו תהליכים של הערכת מידתיות, שתכליתם לוודא כי הנזק הצפוי לא יהיה מופרז ביחס ליתרון הצבאי שצפוי כתוצאה מכל תקיפה ותקיפה".

עוד קובע הפצ"ר כי "ננקטו אמצעי זהירות שתכליתם צמצום אפשרות הפגיעה באזרחים כתוצאה מהתקיפות השונות. גם מבחינת האירועים הפרטניים שאירעו במהלך הקרב" וכי "לא נמצא בסיס כלשהו לחשד שתקיפה כלשהי בוצעה באופן בלתי מבחין, שלא לתכלית צבאית, או שכוונה לעבר אזרחים".

הפצ"ר: תקיפת המבנה שנחשד כיעד להעברת גופתו של גולדין - מידתית

אחת התקריות שאירעו במהלך הקרב ונבחנו בידי צוותי התחקור הצה"ליים עסקה בתקיפת בית משפחת אבו שוארב באזור צומת בלביסי שבדרום-מזרח רפיח. הפרקליטות הצבאית בחנה טענות שאלו בפרסומים בתקשורת, וכן בדוח שחיברו ארגונים לא-ממשלתיים והועבר לידיה, מהן עלה כי 16 בני אדם נהרגו בתקיפה, בסמוך למבנה, בזמן שניסו להימלט מאזור הקרבות.

הריסות בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה אחרי תקיפות צה"ל. 2 באוגוסט 2014. רויטרס
הריסות ברפיח במהלך מבצע צוק איתן/רויטרס
"הפגיעה באזרחים שלא היו מעורבים בלחימה מצערת, אך אין בה כדי להשליך בדיעבד על חוקיות התקיפה"

הפצ"ר קבע כי בחינת הממצאים העובדתיים והחומרים שאסף מנגנון הבירור המטכ"לי מראה כי "תהליכי התקיפה עלו בקנה אחד עם הוראות הדין הישראלי וכללי המשפט הבינלאומי" וכי "ההחלטה על התקיפה התקבלה על-ידי הגורמים המוסמכים לכך".

בדבריו מציין הפצ"ר כי התקיפה כוונה נגד מבנה שהוגדר כמטרה צבאית ועל פי הערכת הכוחות בשטח אליו היו צפויים להגיע המחבלים שחטפו את גופתו של סגן גולדין. "התקיפה עלתה בקנה אחד עם עקרון המידתיות", כותב הפצ"ר. "שכן בעת קבלת ההחלטה עליה, הוערך כי היקף הנזק האגבי האפשרי לא יהיה מופרז ביחס ליתרון הצבאי שהיה צפוי להתקבל ממנה".

לדבריו, "הערכה זו לא הייתה בלתי סבירה בנסיבות העניין, הגם שבדיעבד התברר כי היה פער בין העובדות כפי שהתבררו לאחר התקיפה לבין המידע שעמד לרשות המפקד הצבאי בעת קבלת ההחלטה על התקיפה, בשל העובדה שהמפקד הצבאי לא היה מודע לתנועת אזרחים בקרבת המבנה בזמן אמת, טרם הטלת הפצצות". עוד קובע הפצ"ר כי "מתן אזהרה פרטנית ליושבי המבנה לא היה מחויב מבחינה משפטית שכן היה צפוי לסכל את מטרת התקיפה. הפגיעה בפועל באזרחים שלא היו מעורבים בלחימה היא תוצאה מצערת, אך אין בה כדי להשליך בדיעבד על חוקיות התקיפה".

(עדכון ראשון: 18:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully