וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלירה ממשיכה לצנוח: טורקיה הכריזה על תכנית חירום כלכלית

המטבע הטורקי רשם שיא שלילי של כל הזמנים מול הדולר האמריקני, עד שהתאושש מעט. שר הכלכלה וחתנו של ארדואן הודיע כי תכנית פעולה תצא לדרך כדי להתמודד עם המשבר, שאותו מכנה ארדואן "מזימה" נגד טורקיה

צילום:רויטרס עריכת וידאו:רן צימט

ברקע המשבר עם ארצות הברית והטלת הסנקציות, שער הלירה בטורקיה צנח הלילה (שני) לשיא שלילי - יחס של 1:7.24 מול הדולר האמריקני, עד שהתאושש בהמשך. הלירה הטורקית איבדה כ-40% מערכה בשנה האחרונה, והנשיא רג'פ טייפ ארדואן טוען כי המשבר הוא חלק מזימה נגד ארצו.

שר הכלכלה בראט אלביירק, חתנו של ארדואן, הודיע כי טורקיה הכינה תכנית פעולה כלכלית שאותה היא תתחיל ליישם עוד היום כדי להרגיע את חששות המשקיעים. בראיון לעיתון הורייט תיאר אלביירק את שער הלירה הנמוך כ"מתקפה" ובכך חזר על דבריו של ארדואן והוסיף כי יש תכנית מוכנה להתמודדות עם המצב.

"מיום שני בבוקר ואילך המוסדות שלנו ינקטו צעדים הכרחיים וישתפו את ההודעה עם השוק", אמר אלביירק מבלי לפרט. הוא רק ציין כי התכנית הוכנה עבור הבנקים ועבור המגזר העסקי, הכולל את העסקים הבינוניים שהיו הנפגעים העיקריים מהתמורות ביחסי החוץ.

עוד בנושא:
ארדואן חשף את האולטימטום של טראמפ: "מעדיף למות מלהיות מושפל"
ארדואן: אם ארה"ב תמשיך כך - נאלץ לחפש בעלות ברית חדשות
ברקע צניחת הלירה: טראמפ הטיל מכסים נוספים על טורקיה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עם תומכיו בטרבזון ב-12 באוגוסט 2018. רויטרס
קרא לאזרחים לא לדאוג. ארדואן עם תומכיו, אתמול/רויטרס

יחסי טורקיה וארצות הברית נקלעו למשבר סביב החזקתו במעצר של אנדרו ברונסון, כומר אמריקני שנעצר לפני כשנתיים בטורקיה בחשד למעורבות בניסיון הפיכה נגד ארדואן. בתגובה לשחרורו למעצר בית בלבד, במקום שחרורו המלא, הטילה וושינגטון סנקציות על שני שרי ממשלה באנקרה. ארדואן הורה לאחר מכן על הקפאת נכסים שמחזיקים בטורקיה שר הפנים האמריקני רייאן זינקי והתובע הכללי ג'ף סשנז.

הצעדים נגד טורקיה הוחרפו ביום שישי כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה על הכפלת מכסי המגן על ייבוא אלומיניום ופלדה מהמדינה. באותו היום צנחה הלירה בשיעור של 18% - שיעור הירידה היומי הגדול ביותר מאז שנת 2001. לצד ההכרזה על מכסי המגן כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי הלירה "צונחת במהרה מול הדולר החזק מאוד שלנו!" וכי "היחסים שלנו עם טורקיה אינם טובים בזמן הנוכחי!". במקביל באיחוד האירופי חוששים מהשפעה אפשרית של המשבר על מטבע היורו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אזרחים מחליפית לירה טורקית באיסטנבול. רויטרס
אנשים מחליפים לירות/רויטרס

ארדואן קרא לאזרחי ארצו להמיר אחזקות בזהב ובדולרים למטבע מקומי. בהופעה פומבית בעיר בייבורט שבצפון-מזרח המדינה הוסיף ארדואן כי זו "תהיה תשובתנו למי שפתחו במלחמה כלכלית נגדנו. הדולר לא יכול לחסום את דרכנו, אל חשש".

יום לפני כן ארדואן דחה את החשש מהמשך הפיחות במטבע הלאומי וקרא לאזרחים לא לדאוג: "יש שורת קמפיינים שמתנהלים כרגע, אל תתייחסו אליהם. אל תשכחו, אם להם יש את הדולרים שלהם, לנו יש את העם שלנו, את אללה".

הכומר האמריקני אנדרו ברונסון משוחרר מבית הכלא במערב טורקיה, יולי 2018. רויטרס
החזקתו במעצר הציתה את המשבר. הכומר אנדרו ברונסון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully