וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנפש של הפעוט הבא זועקת 'הצילו אותי'": מכת הטביעות בצימרים

7.8.2018 / 11:00

מתחקיר מותה של אביטל בת החמש שטבעה בצימר במגדל, עולה כי היא שהתה מתחת למים דקות ארוכות. מאז תחילת השנה טבעו למוות ארבעה ילדים בצימרים בלבד. יוזמות מקומיות מנסות להיאבק בתופעה אך מדגישות: "האחריות היא קודם כל על ההורים"

צילום: דוברות בית הנשיא, עריכה: איתי עמרם ושניר דבוש

בעל הצימר במגדל, שבו טבעה למוות אביטל רחל נזרית בת החמש, נחקר במשטרה בחשד לרשלנות ולניהול עסק ללא רישיון. אתמול פורסם בוואלה! NEWS כי על פי החשד וילת הנופש פעלה ללא רישיון - ועל אף שנפתחו הליכים נגד המפעילים בוועדה לתכנון ולבנייה ושנאמר להם כי אסור להפעיל אותו. מתחקיר הטביעה עולה כי לפי ההערכות היא שהתה מתחת למים כארבע דקות.

אביטל הובאה אתמול למנוחות בבית העלמין גורודיסקי שברחובות. היא הייתה הבת הצעירה מבין ששת אחיה של הרב אריאל ושירה נזרית. הרב, השייך לשושלת משפחת אבוחצירא, הוא רבה של קהילת "עטרת רחל". אתמול הוא מסר עדות למשטרה אף הוא. אולם, באסונות דומים בעבר לא התנהל הליך פלילי נגד הורים שאיבדו את ילדיהם ולא נראה שהפעם צפויה חריגה ממדיניות זו.

עוד על מכת הטביעות:
כשהמוות מכה מתחת לאף: הצלקות של ההורים שילדיהם טבעו לנגד עיניהם
16 מקרי מוות, מטרים ספורים מההורים: מכת טביעות הילדים בבריכות

אביטל רחלי נזרית בת ה-5 שטבעה למוות בצימר במגדל, 6 באוגוסט 2018. רחובות NEWS, מערכת וואלה! NEWS
שהתה ארבע דקות מתחת למים בטרם טבעה למוות. אביטל בת החמש/מערכת וואלה! NEWS, רחובות NEWS
הג'קוזי בו טבעה בת ה-5 ה-6 באוגוסט 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
הג'קוזי שבו טבעה אביטל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, -

בעקבות אסונות טביעות הילדים, שגבו כבר 30 קורבנות רק מתחילת שנת 2018, יוזמות מקומיות כבר החלו לנסות ולהיאבק בתופעה. בשנתיים האחרונות טבעו למוות בבריכות שבמתחמי נופש ביבנאל שני פעוטות, ושניים נוספים נפגעו קשה. מוריס אריש, תושב יבנאל המתנדב מזה שנים ארוכות כחובש במד"א, אמר אתמול כי "הנפש של הפעוט הבא זועקת: 'הצילו אותי'".

לפני שבוע וחצי טבע ביבנאל אברהם ישעיהו כרמל, בן שלוש מבני ברק. משפחתו שכרה בית פרטי במושבה הוותיקה שבגליל התחתון וביקשה לנפוש בו. בחצר הבית הוצבה בריכת שחייה מתקפלת, מהסוג המוכר המוצב בשנים האחרונות בחצרות בתים רבים. הילד טיפס על הסולם, נכנס למים וטבע. הוא פונה לבית החולים זיו שבצפת כשמצבו אנוש אך כעבור כמה שעות נקבע מותו.

בעקבות מקרה הטביעה האחרון ביישוב שלו החליט אריש ליזום השבוע כנס הסברה לבעלי הצימר במושבה, וכן לתושבים שהקימו בחצרותיהם בריכות קטנות. "ברור שהאחריות על הילדים מוטלת קודם כל על הוריהם, אבל אני רוצה שבעלי בריכות ישימו מספר מרכיבי ביטחון, שבמקרה של התרשלות ההורים, יספקו מספר מעגלים של בטיחות", הסביר אריש.

אינפו' - המלצות למניעת טביעת ילדים למוות בבריכה. מערכת וואלה!
אינפו' - המלצות למניעת טביעת ילדים למוות בבריכה/מערכת וואלה!

על פי הנתונים, בארבע השנים האחרונות טבעו למוות תשעה פעוטות בבריכות של צימרים. חמישה מקרי טביעה נוספים של ילדים בבריכות צימרים הסתיימו בפגיעות קשות. "חובת ההורים היא החובה הראשית, הם צריכים להיות אחראים על ילדיהם בכל מקום", אמר יעקב רוזנווסר, בעלי מתחם הצימרים "וילה מורגנה" ביבנאל. רוזנווסר גם עומד בראש עמותת בעלי הצימרים. לדבריו, "האחריות שלנו כבעלי צימרים היא לדאוג שלא יהיו מפגעים. פקודת הנזיקין לא מגדירה מה הם מפגעים, אך התקנות הנגזרות ממנה מנחות מה צריך לעשות וזה כולל גדר בגובה 1.05 מטר ושער".

מנהל התכנון קבע תקנות בטיחות לבריכות פרטיות וציבוריות. החל מעשרה צימרים ומעלה נדרשים גם תנאי רישוי שמציבה המשטרה. מרכיב נוסף שמציב תנאים להפעלת בריכה פרטית בצימרים הוא חברות הביטוח המוכרות פוליסות לבעלי הצימרים. לדברי אליהו יעיש, בעל סוכנות ביטוח מטבריה המבטח מספר צימרים באזור: "דרישות המינימום מדברות על גדר תקנית ושער כניסה עם בריח צילינדר בחלק העליון של הדלת. אלו תנאי הסף. יש חברות שמחמירות ודורשות מרכיבים נוספים, כמו שילוט שבו כתוב עומק המים ועוד".

בעלי מתחם הצימרים "אחוזת גבריאל" ביבנאל אמר כי מרכיבי הביטחון שהוא התקין נעשו על פי הנחיות חברות הביטוח. בביקור במקום ניתן לראות כי הבריכה מוקפת גדר וכי יש שער כניסה לאזור הבריכה. במקום הסבירו כי לכל בקתה שבה מתארחים ניתן מפתח עבור המנעול שנועל את שער הבריכה, ונמצא באחריות אדם בוגר. מבדיקה שנערכה ביבנאל ניתן היה לראות כי גם בצימרים "וילה מורגנה" וב"אביגיל אירוח כפרי" הותקנו סביב הבריכה גדר ושער.

יחד עם זאת, לצד ההקפדה על אמצעי בטיחות, המקרים הרבים של טביעות הילדים מלמדות על אחריות ההורים לשמירה על ילדיהם. על אווירת הסכנה שטמונה באווירת החופש ניתן ללמוד מחוות דעת שכתב נופש רק לאחרונה על הווילה במגדל שבה אירע האסון: "אני רוצה לומר שזה המקום המהנה ביותר. קודם כל הוילה יפיפייה... את הילדים בקושי הרגשנו. הם נחו עסוקים בג'קוזי הענק והבריכה... חלום!!"

על פי התקנות של מנהל התכנון, ב"בריכה פרטית" - המיועדת לשימושם של לא יותר מארבע יחידות דיור או אירוח, שעומקה מעל 60 סנטימטרים וששטחה הוא מתחת לעשרה מטרים רבועים - יותקנו אמצעים לתחימת המגרש כך שלא תאפשר כניסה בלתי מבוקרת אליה. בריכה שנועדה לחמש יחידות דיור או אירוח מוגדרת כבר "בריכה ציבורית", ובמקרה זה התקנות מחמירות יותר, בעיקר בתחומי התברואה כמו פילטרים, פתחי יניקה ותעלות גלישה.

מניין הילדים שטבעו למוות עלה ל-30 מתחילת השנה. על פי נתוני ארגון "בטרם" מדובר בעלייה של יותר מ-100% בהשוואה למקרי הטביעות אשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully