וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ חתם על חידוש הסנקציות על איראן: "השלכות קשות על כלכלתה"

6.8.2018 / 20:29

בכירים בממשל אמרו כי הסבב הראשון של העיצומים, שיפגעו במסחר האיראני ייכנס לתוקף בחצות. הם הדגישו כי טראמפ מוכן להיפגש עם מנהיגי איראן ללא תנאים מוקדמים כדי לדון בהסכם חדש

צילום: לע"מ, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם היום (שני) על הצו המחדש את הסנקציות הכלכליות על איראן, שייכנסו לתוקף דקה אחרי חצות (7:01 שעון ישראל). טראמפ הזהיר כי יהיו "השלכות חמורות" למי שלא יצמצם את עסקיו הכלכליים עם איראן, בצל התנגדותן של יתר המדינות החתומות על ההסכם מ-2015.

"ארצות הברית מחויבת לאכוף את הסנקציות ותעבוד בצמוד עם המדינות שעושות עסקים עם איראן כדי להבטיח ציות מלא להן", מסר טראמפ. גורמים אמריקניים בכירים אמרו כי לעיצומים יהיו השלכות משמעותיות על הכלכלה האיראנית, וכי בקשות להחרגה מהסנקציות יישקלו בכל מקרה לגופו.

הסנקציות, שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין אך חודשו לאחר החלטתו של טראמפ לפרוש מההסכם, ימנעו מאיראן לרכוש דולרים אמריקניים, לסחור במתכות, בפחם, בתוכנות תעשייתיות ויפגעו גם בתעשיית הרכב שלה. סבב נוסף של סנקציות, שיפגע במגזר האנרגיה ומטרתו לצמצם עד כמעט לאפס את יצוא הנפט מאיראן, ייכנס לתוקף בנובמבר.

לדברי אחד הגורמים, שאמר את הדברים בתדרוך לכתבים, "אין שאלה על כך שהסנקציות הכלכליות הללו יובילו ללחץ משמעותי" על איראן. כבר עתה סובלת איראן ממשבר כלכלי חריף. שער הריאל איבד כמחצית מערכו מאז אפריל, ירידה שהוציאה מפגינים לרחובות למחאות ספורדיות נגד המצב ונגד השלטון.

עוד בוואלה! NEWS:
איראן לקראת החזרת הסנקציות: ארה"ב, ישראל וסעודיה מבודדות
משמרות המהפכה של איראן: התרגיל הימי במפרץ היה מוצלח
בתמיכת ארה"ב, סעודיה ואל-קאעדה משתפים פעולה נגד איראן בתימן

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בעצרת באוהיו, ארצות הברית, 4 באוגוסט 2018. רויטרס
מגביר את הלחץ על איראן. טראמפ/רויטרס

הגורמים הוסיפו כי טראמפ מוכן להיפגש עם מנהיגי של איראן בכל זמן במטרה להגיע להסכם חדש שיענה גם על סוגיות הטילים והמעורבות במזרח התיכון. הנשיא הביע בשבוע שעבר את נכונותו להיפגש עם מקבילו חסן רוחאני ללא תנאים מוקדמים, אך בטהראן דוחים בשלב זה את ההצעה ואומרים כי על וושינגטון לשוב להסכם שעליו חתומות גם בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין.

אלו מנסות להציל את הסכם הגרעין והיום הודיע האיחוד האירופי כי הוא מצר על ההחלטה האמריקנית והבטיח לספק הגנה משפטית לחברות אירופיות שימשיכו לסחור עם טהראן.

אחד הצעדים של אירופה לשיכוך השלכות הסנקציות האמריקניות, המוכר בשם "החיקוק החוסם", ייכנס לתוקפו מחר. הוא אמור לפצות על ההפסדים הכלכליים שייגרמו לחברות אירופיות שייפגעו מהסנקציות האמריקניות, אך לא ברור אם אלו ישתכנעו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אירופה vs ארה"ב- מדינות האיחוד האירופי הודיעו כי יתנגדו לכוונת טראמפ, להטיל מחדש את הסנקציות על איראן. רויטרס
מסרב להיפגש עם טראמפ בשלב זה. רוחאני, בחודש שעבר/רויטרס

יועצו לביטחון לאומי של טראמפ, ג'ון בולטון, אמר כי על איראן לקבל את הצעתו של טראמפ למשא ומתן על הסכם חדש אם היא רוצה להימנע מחידוש העיצומים. "אם איראן רצינית, היא תגיע לשולחן המשא ומתן", אמר בריאיון לרשת פוקס ניוז. "אנחנו נגלה אם הם רציניים או לא".

הוא התייחס גם לאפשרות שאיראן תממש את איומיה לחסום את מצרי הורמוז, ואמר כי זו תהיה "הטעות החחמורה ביותר שלה", אך הוסיף כי הוא סבור שטהראן "מבלפת".

הגורמים הבכירים בממשל אמרו כי המטרה היא לשנות את התנהגותה של איראן, המערערת על יציבות המזרח התיכון ומעורבות בשורת סכסוכים בו, ולא לשנות את המשטר. הם אמרו כי היחס של הממשלה האיראנית להפגנות הוא מקור לדאגה.

נתניהו: "רגע חשוב לישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא "מברך את הנשיא טראמפ ואת הממשל האמריקני על ההחלטה החשובה להטיל סנקציות על איראן". עוד הוסיף כי "זה רגע חשוב לישראל, ארצות הברית, לאזור ולעולם כולו. הוא מסמל את הנחישות לבלום את התוקפנות האזורית של איראן וגם את התוכניות המתמשכות שלה להתחמש בנשק גרעיני".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אמר הבוקר כי מנהיגי ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית, נותרו "מבודדים". "היום, העולם כולו הכריז כי הוא לא בשורה אחת עם המדיניות האמריקנית ביחס לאיראן", אמר זריף בנאום שצוטט על ידי סוכנות הידיעות איסנ"א. "דברו עם כל אחד ובכל מקום בכולם, והם יגידו לכך שנתניהו, טראמפ ובן סלמאן מבודדים, לא איראן".

(עדכון ראשון: 17:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully