וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל בודקים: אותו צלף ירה בשני חיילי צה"ל על גבול הרצועה

30.7.2018 / 16:08

לפי הבדיקה, אותו אדם שירה למוות בסמ"ר אביב לוי פגע גם בקצין נוסף שנפצע באורח בינוני-קשה. במערכת הביטחון מעריכים שהנהגת חמאס לא נתנה "אור ירוק" לפעילות הצלף, אך "בלתי סביר שהוא פועל מתחת לאף של הארגון". בינתיים נבחנת מוכנות החיילים מחשש לאירועים נוספים

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

בצה"ל בודקים בימים אלה אם הפלסטיני שירה למוות בלוחם גבעתי סמ"ר אביב לוי בהפרות הסדר בגבול רצועת עזה הוא אותו הצלף שפגע בקצין נוסף, באירוע שהתרחש כמה ימים לאחר מכן. הצבא וגורמי המודיעין משקיעים בהתנהלות הכוחות סמוך לגדר בשל החשש המרחף באוויר מפני אירוע צליפה נוסף. השקעה זו איננה כוללת רק פעילות הנדסית למיגון הכוחות, אלא גם שיפור האופן שבו החיילים מגיבים להפרות הסדר שאותן מתחזק חמאס בחודשים האחרונים ושהוא אינו צפוי להפסיק גם בחודשים הקרובים, לפחות על פי ההערכות.

ביום שישי שלפני שבועיים, ב-20 ביולי, הצלף הפלסטיני ירה לעבר כוח צלפים של צה"ל ששהה קרוב לגבול והתמודד עם הפרות סדר אלימות. עד כה לא ברור האם הייתה פעולת הסחה מכוונת או רק ניצול ההתרחשויות הרבות שמשכו את תשומת ליבם של כוחות צה"ל. כתוצאה מהירי נהרג סמ"ר אביב לוי, סמל המחלקה של פלוגת החוד בגדוד צבר בחטיבת גבעתי.

עוד בוואלה! NEWS:
סקר וואלה! NEWS: תמיכה גורפת של הימין בחוק הלאום
"מערבולות של אש": שריפת הענק בקליפורניה מתרחבת
16 מקרי מוות, מטרים ספורים מההורים: מכת טביעות הילדים בבריכות

חיילים על סוללת עפר בגבול רצועת עזה, 27 ביולי 2018. דובר צה"ל
חיילי צה"ל על סוללת עפר בגבול עזה/דובר צה"ל

אחרי חמישה ימים הצליח הצלף לפגוע במפקד מחלקה מאותה הפלוגה בגבעתי, שפעל סמוך מאוד לגדר המערכת, ולפצוע אותו באורח בינוני עד קשה. במקרה האחרון, לדברי גורמים בחטיבת גבעתי, ילדים פלסטינים התקרבו אל הגדר ו"משכו" אליהם את הכוח הצבאי. הקצין שניסה להרחיק אותם נורה ככל הנראה מקו הבתים הראשון בצד הפלסטיני. בשני המקרים הלוחמים לבשו מיגון, אך עוצמת הקליע ומיומנותו של הצלף לא מנעו מאותו קצין להיפצע.

מתחקיר האירוע שנחשף בפני צלפי צה"ל נבדקת האפשרות שאותו הצלף, הנחשב למיומן מאוד, ביצע את שני מקרי הירי בתוך חמישה ימים, מאותו מרחב גיאוגרפי באמצעות רובים שהוברחו לרצועת עזה, ככל הנראה דרך מנהרות ההברחה מתחת לגבול מצרים.

במערכת הביטחון מעריכים כי על אף שהנהגת חמאס לא נתנה "אור ירוק" לפעילות הצלף, שבכוונתו הייתה להרוג גם את הקצין שנפצע באורח בינוני עד קשה, הוא זוכה לתמיכה בשטח. גורמים בפיקוד הדרום טענו כי "בלתי סביר שצלף פועל מהשטח הפלסטיני מתחת לאף של חמאס וללא תמיכה של גורמים מקצועיים נוספים. יש הערכה שהוא מקבל תמיכה ואישור מהיחידה בה הוא פועל במטרה לגבות מחיר מצה"ל. לוחם חמאס - תמורת לוחם צה"ל, ניסיון לגבות מחיר בגבול".

עוד באותו נושא

שקט מדומה: בפיקוד הדרום חוששים מפיגוע איכות של חמאס

לכתבה המלאה
הפרות סדר של פלסטינים בגבול רצועת עזה, 20 ביולי 2018. AP
נמשכות כבר חודשים ולא צפויות להסתיים. הפרות הסדר בגבול הרצועה/AP

הגורמים הוסיפו כי על מנת לירות מטווח יעיל על הצלף בזמן ההפגנות הגדולות, יש לירות מקו הבתים הראשון. "אנחנו מעריכים שהצלף ניצל הסחת דעת של הכוחות בשטח תוך כדי ההפגנות", אמרו. "לא מדובר במקריות. אנחנו מתאמצים מאוד לאתר צלפים בעמדות ירי ולסגור מעגלים עם בסיוע של גורמי מודיעין".

לוחמים בגבול הרצועה סיפרו לוואלה NEWS שמורגש לחץ בעיקר בזמן הפרות הסדר: "המפקדים חושבים שהצלף ינסה לנצל את האווירה של הבלגן בגבול כדי לירות פעם נוספת. אנחנו צריכים להיות מספיק מקצועיים כדי לא לשחק לידיים שלו. כמה שפחות להיות חשופים".

"אין מיגון של 100%"

חמאס פרסם לאחרונה סרטונים ותמונות שבהם נראים כוחות צה"ל כשהם חשופים בטווח יעיל לירי צליפה, ובהם גם קצינים בכירים. בפיקוד הדרום, ובתוך כך גורמים במפקדת קצין חי"ר וצנחנים ראשי, בוצע ניתוח לאופן ההתנהלות של הכוחות בשטח. הדגש בניתוח לא היה רק על איסוף המודיעין או ההתרעות מפני הצליפה אלא גם לרמה של הכוחות.

קצין שמשרת באוגדת עזה הסביר: "כדי לפעול נגד מפרי סדר אלימים באמצעות אמצעי אל-הרג לפיזור הפגנות, אתה צריך לפעמים להיות חשוף. אין מיגון של 100%. אם זה לא יהיה צלף זה יכול להיות נ"ט. הדרג הבכיר עוסק גם בהרתעה". כמו כן, לא ניתן להסיר בשלב זה את החשש שתתחיל תופעת חקיינות לסגנון הירי, לא רק ברצועת עזה - אלא גם ביהודה ושומרון.

הפרות סדר של פלסטינים בגבול רצועת עזה, 20 ביולי 2018. AP
הפרות הסדר בגבול הרצועה/AP

לפני כשבועיים נפצע באורח קשה סגן מפקד גדוד שריון מרסיס מטען חבלה או מרימון שהושלכו לעברו על הגבול בעת ההפגנות האלימות. באוגדת עזה מחברים את האירוע לשאר המקרים שמעידים על הידרדרות ביציבות הביטחונית ועל ניסיון לייצר משוואה חדשה שאמורה לכאורה להרתיע את צה"ל מלתקוף אמצעות כלי טיס ולהרוג פעילי חמאס שמפריחים בלוני טרור.

עמדת חמאס בגבול עזה  15 ביולי 2018. ראובן קסטרו
גבול רצועת עזה/ראובן קסטרו
כוחות צה"ל באירועי יום הנכסה בגבול רצועת עזה, 8 ביוני 2018. דובר צה"ל
כוחות צה"ל בגבול הרצועה, בחודש יוני/דובר צה"ל
פריסת טנקים בגבול עזה 30 במאי 2018. ראובן קסטרו
טנקים בגבול רצועת עזה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully