וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רובה צלפים חודר אפוד: פרטים חדשים מהירי שהרג את הלוחם

22.7.2018 / 14:40

מבדיקה שערכו בצבא נראה כי הצלף הפלסטיני הרג את סמ"ר אביב לוי באמצעות רובה "בארט" עם קלע בקוטר 0.5 אינץ'. עוד עולה כי הירי בוצע מטווח של מאות מטרים וכוון לעמדת צלפים של צה"ל. גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי הצלף קיבל הוראה ממפקדיו הישירים ולא הנהגת חמאס

באדיבות דובר צה"ל

(בווידאו: פינוי לוחם גבעתי שנורה מאש חמאס בגבול עזה ונהרג)

הצלף הפלסטיני שהרג ביום שישי האחרון את סמ"ר אביב לוי, לוחם גבעתי, בגבול עזה השתמש ברובה בארט עם קלע בקוטר 0.5 אינץ' - כך עולה מבדיקת צה"ל שהותרה היום (ראשון) לפרסום. עוד עולה כי הירי בוצע מטווח של מאות מטרים וכוון לעבר עמדת צלפים של צה"ל. הירי לעברו של לוי בוצע כשהיה במצב כריעה והוא נפגע בפלג גופו העליון. בשל הקליבר של הקליע, האפוד הקרמי ,אותו לבש לוי, לא היה יעיל בהגנה עליו.

גורמים מקצועיים הבהירו כי ירי מטווח כזה, שככל הנראה בוצע מקו הבתים הראשון שמרוחק מאות מטרים מעמדת הצלפים של צה"ל, נדרשת מיומנות גבוהה. אלא אם הצלף הפלסטיני ביצע את הירי מרכב אזרחי שהתקרב למרחב או מעמדת קרקע בשטח הפתוח תחת הסעה כדי לצמצם את טווח הירי.

עוד בוואלה! NEWS:
צפו: הרמטכ"ל על רקע "הנגמ"ש הסודי" של גולני לפני 28 שנים
ליברמן: אם השקט יישמר - נפתח את מעבר כרם שלום ביום שלישי
מכל המדינות, דווקא את זו מאשים טראמפ בחרחור מלחמת עולם שלישית

אביב לוי. פייסבוק, צילום מסך
אביב לוי, לוחם גבעתי שנהרג בגבול עזה/צילום מסך, פייסבוק

רובה ה"בארט", תוצרת ארצות הברית, הוא אחד מרובי הצלפים הנפוץ ביותר בעולם וזאת למרות הטענות כי הוא איננו מדויק ולא נוח לשימוש. בשנות השמונים והתשעים הציגה החברה פיתוחים מתקדמים עבור הרובה שכללו דגש על רמת הדיוק והארגונומיה. צה"ל רכש את ה"בארט" והטמיע אותו ביחידות רבות.

על אף הערכות מערכת הביטחון כי ירי הצלף לא בוצע באישור הנהגת חמאס, וכדי לתמוך בטענה, אמרו מה גורמים כי הזמן הירי כל עמדות חמאס במרחב היו מאוישות על ידי פעילים. יתרה מזאת, בשל הימצאותו של איסמאעיל הנייה בהפגנות בגבול עזה, אם הייתה זו החלטה שהנהגת חמאס הייתה מעורבת בה היא לא הייתה מסכנת לא את הנייה ולא את הפעילים.

תקיפות צה"ל ברצועת עזה, 20 ביולי 2018. רויטרס
תקיפות צה"ל בעזה בעקבות הרג החייל, ביום שישי/רויטרס

אף על פי כן, ישנם גורמים במערכת הביטחון שסבורי כי ההחלטה על ירי הצלף התקבלה ברמת הפלוגה או הגדוד של חמאס במרחב. אותם גורמים מסבירים כי מאחר שהפעולה דורשת איסוף מקדים של מודיעין איכותי, כמו גם מיומנות ומקצועיות גבוהה בהפעלת רובה הצלפים, ייתכן שמדובר בפעיל מחמאס שקיבל הנחייה בתגובה להרג פעיל חמאס ברצועה ביום חמישי.

הרג החייל מתיישב היטב עם מאמצי חמאס לסיים סבבי אלימות או מבצעים כשהמילה האחרונה נתונה להם. לשיטתם, למרות שצה"ל תקף 60 יעדים בליל יום שישי, הם יבליטו את העובדה שבשבוע אחד הצליחו לפצוע באורח קשה סגן מפקד גדוד ולהרוג לוחם צה"ל, תקרית שלא אירעה מאז מבצע צוק איתן.

פלסטינים ליד עמדת חמאס שנורתה בידי צה"ל בתגובה לניסיון חדירה מעזה, 21 ביולי 2018. רויטרס
עמדת חמאס שהותקפה בשל ניסיון חדירת מחבלים לשטח ישראל, אתמול/רויטרס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully