וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבסורד במשרד הבריאות: אושרו מכשירי הדמיה, ואין מי שיפעיל אותם

הכנסת אישרה את יוזמת ליצמן להציב 5 מכשירי הדמיה לאבחון מחלות וגידולים בבתי החולים, אך בפועל קיים מחסור חמור ברדיולוגים שיפעילו אותם. כתוצאה מכך נרשמים איחורים בגילוי גידולים וטעויות בפענוח בדיקות. רדיולוגים: "זה טריק פופוליסטי, אין לנו כוח אדם"

אילוסטרציה. ShutterStock
הובטח כי יתקצרו התורים/ShutterStock

בשבוע שעבר אישרה הכנסת את יוזמת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן להציב חמישה מכשירי PET CT בבתי החולים בארץ. רדיולוגים רבים מתרעמים כי אין כיום בבתי החולים מספיק כוח אדם על מנת שיתאפשר תפעול המכשירים ופיענוח תוצאות הבדיקה. מחסור חמור של 200 רדיולוגים הביא לאיחורים בגילויי הגידולים במטופלים, ולשיעור של 30% אבחונים שגויים.

ראשית הפרשה בספטמבר 2015, אז סגן השר הבטיח כי הוא יקצר תורים לבדיקות MRI, כך שעד סוף 2017 יוכפל מספר מכשירי ה-MRI וכתוצאה מכך יתקצרו התורים. "מי שמחכה שבועיים יכול להתקשר אלי ללשכה ויהיה לו תור", הבטיח אז ליצמן.

לצד אספקת המכשירים הבטיח ליצמן כי יגדיל את מספר תקני הטכנאים. מאז עברו שלוש שנים, ואכן מרבית המכשירים הוצבו בבתי החולים. אולם, כמות כוח האדם לא השתנתה בהרבה. זאת, בניגוד להיקף העבודה שרק גדל. "המצב הוא מאוד חמור. גם פה אצלנו באיכילוב, שאגף הדימות עוד במצב טוב יחסית, התורים הקרובים ביותר למי שאינו מטופל בבית החולים הם בסוף השנה", אמר פרופסור אריק בלשר, מנהל אגף הדימות בבית החולים איכילוב. "כל מכשיר חדש אמור להיות מלווה בקליטה של רופא, שני טכנאי רנטגן ומזכירות. ליצמן הנחה את בתי החולים להוסיף כוח אדם אבל לא תקצב את זה. לכן זה לא קורה כמעט בשטח", אמר פרופסור בלשר.

עוד בוואלה! NEWS:
בג"ץ דן בדרישות של הורים להט"בים: "על המדינה לגבש עמדה"
38 הרוגים במתקפה של דאעש ביישובים דרוזיים בדרום סוריה
גבר וקשישה נפגעו אנושות בשריפה בשכונת מאה שערים בירושלים

פרופסור אריק בלשר. דוברות איכילוב,
פרופסור אריק בלשר/דוברות איכילוב

בעיית כוח האדם החמורה אכן ידועה למשרד הבריאות בשני העשורים האחרונים, אך כל מה שנעשה עד כה הוא הכשרת טכנאים קיימים לביצוע בדיקות MRI. מדובר במסלול מזורז לרדיולוגים מומחים לפענוח בדיקות, אך זוהי טיפה בים.

הדרישה בפועל היא למומחים לרדיולוגיה, כשהלימודים וההכשרה נמשכים כשבע שנים. "יש לנו היום 130 אלף בדיקות MRI נוספות לפענוח בשנה (330 אלף בדיקות בשנה), ועוד יותר ממיליון בדיקות CT. זה לא בקורלציה עם מספר הרדיולוגים בארץ שעומד על כ-400", הוסיף בלשר. לדבריו, "בפועל, אין מספיק רדיולוגים חדשים בשנים האחרונות. מבין כל המכשירים, CT הוא המכשיר החשוב ביותר היום, כי אחד מתוך ארבעה אנשים שמגיעים למיון, עושים CT וזה המכשיר המרכזי בבירורים אונקולוגים, בגסטרו. אין תחום שלא צריך CT".

פרופסור בלשר הבהיר כי "רדיולוגיה היא ה-8200 של עולם הרפואה. אם אין רדיולוגים זו משמעות הרת גורל למטופלים. זה קריטי בשביל להחליט אם מטופל יעבור ניתוח הכי פשוט שיש. אם אתה טועה בפענוח אתה עושה טעויות הרות גורל ברמה של סכנת נפשות".

בלשר שפך אור על הסיבה שבגינה רופאים נמנעים מלהגיע להתמחות ולעבודה ברדיולוגיה: "מתמחים ברדיולוגיה נוסעים לארצות הברית ולקנדה כדי לעשות את ההשתלמות הזאת ובפועל נשארים שם כי התנאים טובים, כי פה תגמול פענוח CT נמוך מדי - יש פערים דרמטיים בין בתי חולים ומקומות פרטיים. זו עבודה שוחקת. כיום יש 30% פענוחים מוטעים. זה דבר קריטי".

עוד באותו נושא

"ראו את סופם קרב והתחבקו": ביוון מחפשים אחרי ניצולים מהשריפות

לכתבה המלאה

"העומס הוא כזה שאני אפילו לא אוכלת"

בשיחה עם הרופאים שבשטח עולה גם כן תמונה עגומה של לחץ ועומס לצד תגמול נמוך. אולם, המצוקה הנוראה בשנים האחרונות הניבה תחרות בין מנהלי המחלקות ובתי החולים על קליטת הרדיולוגים המעטים שכן בוחרים לעבוד ברפואה הציבורית. "העומס הוא כזה שאני אפילו לא אוכלת. אני מגיעה בשמונה בבוקר ועד ארבע בסוף משמרת אני לא קמה מהכיסא. זה לא עבור שכר גבוה - וזו בעיה", סיפרה ד"ר אורנה אייזנשטיין, מומחית לנוירו-רדיולוגיהבבית החולים איכילוב זה 20 שנה.

"יש תחרות אדירה בין בתי החולים. בשנה האחרונה הציעו לי לעבור אליהם שלושה בתי חולים, אבל בחרתי לא לעבור. הוסיפו מכשירי MRI ומוסיפים עכשיו עוד מכשירים אבל אני חושבת שכרגע לשים עוד מכשירים כשאין צוות טכנאים מיומן, ואין גם מספיק רופאים מיומנים, זה פשוט אסון. הבדיקות האלו סבוכות ולא כולם מיומנים לזה. ככל שיש יותר מכשירים עולה הביקוש לבדיקות וכך עלולים לגרום לבדיקות מיותרות ואנשים לא יקבלו פענוחים בזמן - למשל יגלו מחלות ממאירות באיחור או להיפך ימצאו ממצאים שאין להם חשיבות ויעבירו את האנשים מסכת בדיקות מיותרת. זה מסוכן", אמרה אייזנשטיין.

MRI. ShutterStock
"בישראל יש רק כ-60 מומחים וכמה עשרות מתמחים ברפואה גרעינית". מכשיר MRI/ShutterStock

המכשירים החדשים שמשרד הבריאות וועדת הבריאות הודיעו על הצבתם יתווספו ל-12 המכשירים שקיימים היום בבתי החולים. חשיבותם היא בקביעת גודל הגידול ומידת התפשטותו בגופו של החולה. פענוח התוצאות מגדיר בהכרח את הטיפול שיקבל החולה ומשמש גם למעקב ובקרה על הצלחת הטיפול.

בדיקות ה- PET CT נמצאות בקטגוריה של רפואה גרעינית, ברוב בתי החולים תחת המטרייה המקצועית של תחום הדימות ולכן גם חולקות את אותם הטכנאים והרדיולוגים העובדים ומפענחים בדיקות CT ו- MRI. "אין רופאים בתחום, לא אצלנו ולא בשום מקום אחר בארץ. כל המקצוע של רפואה גרעינית קטן, יש רק כ-60 מומחים וכמה עשרות מתמחים בתחום", אמר פרופסור קידר זוהר, מנהל המחלקה לרפואה גרעינית בבית החולים רמב"ם שבחיפה. "הבדיקה פרצה לחיינו לפני 16 שנה. אין חולה אונקולוגי בישראל שלא עובר אותה אצלנו, לפחות פעם אחת. רובם עוברים כמה פעמים. התורים אצלנו מתחילים בהמתנה של כחודשיים וחצי. אני מאוד מקווה ומאמין שנוכל לשכור עובדים נוספים, כי ברגע שנקבל את המכשיר החדש נדרוש עוד תקנים. מדובר בבדיקות ארוכות לפענוח", אמר פרופסור זוהר.

שר הבריאות יעקב ליצמן, בית חולים שערי צדק, 13 באוקטובר 2015. מערכת וואלה!
משרד הבריאות: "אנו נמצאים במעקב אחר הצרכים בתחום". ליצמן בבית החולים שערי צדק/מערכת וואלה!

בפריפריה המצב חמור יותר. בתי החולים לא מצליחים למלא תקנים, ורופאים בקושי מביעים עניין. חלק מבתי החולים מצאו פתרון יצירתי - מציבים מכשירים פרטיים לפענוח בדיקות CT בביתם של רדיולוגים מהמרכז ומשלמים להם כפול מהתעריף הממוצע לבדיקה. הפתרון אולי מסייע לפענוח בדיקות בהווה אבל יצר רעה חולה אחרת - נשירת רדיולוגים מהשירות הציבורי לפרטי.

בחודשים האחרונים רדיולוגים החלו להפחית משמרות בבתי החולים, ועברו לפענח בדיקות בביתם. "כל החבר'ה הצעירים עובדים פחות ובשילוב של נהירה שלהם למרכז ומחסור בתקינה - התחום פשוט קטסטרופה בפריפריה", הסביר ד"ר אילן שרף, מנהל מחלקת דימות בבית החולים סורוקה שבבאר שבע וחבר באיגוד הרדיולוגים. "יש בעיה קשה. אני מאשים את משרד הבריאות בחוסר התכנון לטווח הארוך. יודעים בדיוק כמה מתמחים יש, כמה רדיולוגים יוצאים לפנסיה, כמה מכשירים יש , בכל זאת אנחנו האחרונים ב-OECD בהכשרת רופאים. בעבר משרד הבריאות תמרץ את הרופאים שבוחרים בפריפריה במענק של חצי מיליון שקלים. אבל זה נגמר אין יותר תמריצים".

"טריק פופוליסטי"

לפני כחודש וחצי התקיימה ישיבת חירום בין נציגי איגוד הרדיולוגים למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. בישיבה הביעו הנציגים התנגדות למהלכים האחרונים של משרד הבריאות במשבר החמור, שכללו תוספת תקציב לביצוע בדיקות אבל ללא כל התייחסות למחסור ברופאים שיפענחו אותן. "אנחנו אובדי עצות. איך ייתכן שמשרד הבריאות יצא בתמריץ של 60 מיליון שקלים לקופות החולים בתמורה להעלאת מספר בדיקות MRI כשאנחנו קורסים ואין לנו רופאים וטכנאים שיפענחו אותם?", תהה אחד הרדיולוגים.

"60 מיליון שקלים היא העלות של הכשרת 30 רדיולוגים חדשים", הוסיף. "הדבר הזה נעשה בניגוד לדעת הרדיולוגים והאיגוד. מאז התמרוץ מנהלי מחלקות מבקשים שנוסיף עוד משמרות כי הנהלת בית החולים רוצה לקבל את הכסף מהקופות, אבל כולם כבר עובדים את השעות המקסימליות". באשר לבשורה על תוספת המכשירים לבתי החולים, אמר הרדיולוג כי "זה טריק פופוליסטי. במשרד הבריאות יודעים את המצוקות שלנו ומעדיפים להוציא מיליונים על מכשירים במקום לגייס רופאים, רק כי זה מצטלם טוב יותר".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "בשנים האחרונות משרד הבריאות שם דגש על קידום נושא הדימות במדינת ישראל, דוגמת התכנית הלאומית ל-MRI. בהתאם לרפורמה שאותה הוביל שר הבריאות יעקב ליצמן, משרד הבריאות עובד על התכנית הלאומית בשיתוף פעולה עם גורמים רלוונטיים שונים לרבות המועצה הלאומית לדימות, האיגוד הרדיולוגי, בתי החולים וקופות החולים. אחד הנושאים שהוגדר מראש כמרכיב קריטי בתכנית הלאומית היה תכנון וקידום הצוותים המקצועיים ברמה הארצית, הן לגבי תוספת כוח אדם והן לגבי הכשרתם של אנשי מקצוע אלו. יחד עם זאת, אנו נמצאים במעקב אחר הצרכים בתחום ופועלים לסייע לרדיולוגים ולתחומים נוספים המצויים במצוקה בשנים הבאות, בשיתוף פעולה עם ההסתדרות הרפואית והאיגודים המקצועיים השונים. תוספת מכשירי PET CT משמעותה תוספת טכנולוגית למחלקות לרפואה גרעינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully