וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשאסד יתחיל למצמץ: המלחמה במורדים עשויה להצית את הגבול הישראלי

24.7.2018 / 19:25

יירוט המטוס הסורי שחדר למרחב האווירי של ישראל מגיע בזמן שצה"ל עסוק בחיזוק ההרתעה והרחקת האיום בגבול רמת הגולן. בעוד שצבא אסד מאיץ את מהלכיו נגד המורדים, במערכת הביטחון מאותתים כי עליו לחשוב פעמיים לפני שיעביר כוחות נוספים לרמת הגולן הסורית

צילום: לע"מ, עריכה: ניב מעוז

הפלת המטוס הסורי היום (שלישי) בגבול הצפון חשפה שוב את הדריכות בצה"ל לקראת אפשרות של התרחבות הלחימה בין משטר אסד לכוחות המורדים סמוך לגבול ישראל. אלפי מורדים, בהם חברי ארגוני ג'יהאד עולמי דוגמת צבא חאלד בן אל-וליד (לשעבר, ג'יש אל ירמוך) מרוכזים בדרום סוריה.

משטר אסד נוקט נגדם במדיניות ברורה: כניעה, הנחת נשק, בריחה באמצעות פרוזדור יציאה מאובטח או כתישה באמצעות טילים במשקל של חצי טון חומר נפץ, מסה של ירי רקטי חסר אבחנה - ותמרון קרקעי שמטרתו לטהר את כל השטח שלא נפגע בהפצצות מהאוויר. אותם מורדים מהווים את הגרעין הקשה במיוחד, שחלקם אינם מוכנים להילחם עד טיפת הדם האחרונה בגלל ההקשר הדתי ולכן אינם מוכנים כל כך מהר להיכנע. אסד מבין שהם אגוז קשה לפיצוח ולכן מפעיל נגדם עוצמת אש שלא עומדת בשום דין בינלאומי.

לקריאה נוספת:
האו"ם דן במתיחות בין סוריה לישראל: "התגברות מטרידה בעימותים"
מיירט "שרביט קסמים" נפל בסוריה; חשש מדליפת מידע למדינות אויב
ישראל לצבא אסד: נגיב ישירות לכל כניסה לאזור החיץ בגבול סוריה

טנק מכוןן לצד הסורי בתל סאקי, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
תצפית אל רמת הגולן הסורית מתל סאקי, היום/ראובן קסטרו

ניתן להעריך כי אם אסד משלם מחיר גדול על טעויות כמו הפלת מטוס ולא ממצמץ הוא יחשוב פעמיים אם להעביר כוחות לרמת הגולן הסורית, בניגוד להסכם הפרדת הכוחות משנת 1974. פעילות צה"ל ביממה האחרונה בגבול הצפון מחזקות את ההרתעה הישראלית.

עוד באותו נושא

שני טילי פטריוט יירטו מטוס קרב סורי שחדר מסוריה

לכתבה המלאה
נשיא סוריה אסד מבקר חיילים בחזית בפרברי דמשק, 18 במרץ 2018. סוכנות הידיעות הסורית סאנ"א, אתר רשמי
אסד מבקר חיילים בדמשק, במרץ/אתר רשמי, סוכנות הידיעות הסורית סאנ"א

במערכת הביטחון זיהו היטב את ריכוזי הכוחות של משטר אסד בשבועות האחרונים מתקרבים לאזורי הקרבות כשהם מלווים בכוחות צבא רוסיה, כוחות שיעים בפיקוד איראני וחיזבאללה. בהתאם לכך הועברו מסרים בשפות שונות ובכמה צינורות מידע כי ישראל לא תסכים לפגיעה בהסכם הפרדת הכוחות ותאכוף אותו. התקיפות של ישראל רתמה גם את שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב, שחזר על אותם דברים.

על פי ההסכם יכולים הסורים להכניס למרחב החיץ בגבול ישראל 7,000 חיילים חמושים בנשק קל ושבעים טנקים. כל חריגה ממצבת כוח אדם, זה שנאכפת בין היתר על ידי כוחות אונדו"ף המדווחים למטה האו"ם, תגרור אחריה לדברי גורמים במערכת הביטחון תגובות צבאיות ברורות - כך, תמרון למרחב החיץ, הפעלת ארטילריה או ניסיונות לחדור למרחב הישראלי באוויר או ביבשה יענו בתגובה ברורה שתכלול את השמדת הכוחות הסורים או כל גורם עוין אחר.

בצה"ל תגברו את מערך ההגנה האווירית בצל הלחימה בדרום סוריה

עוד בתקופה של הרמטכ"ל בני גנץ הוחלט להפציץ עמדות צבאיות של משטר אסד שמהן שוגרו פצצות מרגמה או נפתחה אש מקלעים ש"זלגה" לעבר ישראל. מאוחר יותר בחורף 2014 הוחלט ליירט מטוס סורי שחדר למרחב האווירי הישראלי. היו גם מקרים שבהם הוחלט להבליג ולא ליירט כלי טיס שהתבררו כשייכים לצבא רוסיה. כך התפתחה מדיניות ברורה מאוד שתכליתה היא הגנה על עורף מדינת ישראל.

בשבועות האחרונים התרחב היקף הלחימה של משטר אסד בדרום סוריה ועמו השימוש במסה של כלי טיס, בכוחות קרקעיים ובטילים ורקטות לעבר ריכוזי מורדים. בשל כך הוחלט בצה"ל לעבות את מערכי הגילוי הזיהוי וההתרעה בגבול הצפוני כדי לחדד את היכולות של מערכות ההגנה האוויריות ושל מערך הקרב שתכליתו היא הגנת שמי המדינה.

כפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
עשן מהלחימה בסוריה, היום/ראובן קסטרו

השבועות האחרונים, בדגש על היממה האחרונה, הוכיחו כי צה"ל ערוך ודרוך לכל התפתחות בגבול סוריה מחשש לחדירה של כלי טיס או זליגה של טילים מתקדמים ואף רקטות ופצצות מרגמה. אסד נמצא בתוך מערכה של ממש ואם צה"ל לא יפגין נחישות ותקיפות בכל מה שקשור למרחב הגבול הוא עשוי למצוא את עצמו סופג אש וחדירות, גם אם אינן מכוונות, אך בהחלט באופן שמאיים על אזרחי ישראל. העובדה שניסיונות היירוט שלא הצליחו של שני טילי SS-21 והפלת מטוס הקרב הסורי לא גררו תגובות צבאיות מעבר לגבול מעידים על הזהירות שנוקט אסד תחת ריסונה של רוסיה.

חיילים מסייעים במבצע חילוץ אנשי ארגון "הקסדות הלבנות" בגבול סוריה, 22 ביולי 2018. דובר צה"ל
מבצע חילוץ אנשי ארגון "הקסדות הלבנות" בסוריה, השבוע/דובר צה"ל

אסד צפוי לסיים בקרוב מאוד את המערכה בדרום סוריה ויידרש לטפל בקני מורדים הקרובים מאוד לגבול הישראלי. הוא ירצה לנהל מלחמה של ממש כדי להשיב את השטחים הללו לשליטתו. ישראל מאוד רוצה כתובת אחת בצד הסורי, שתספק יציבות, אבל לשם כך יידרש אסד להפעיל כוחות גדולים, בניגוד להסכם הפירוז. הוא יתקשה מאוד לעשות זאת עם כוחות קרקעיים מוגבלים בהיקפים ובסוג הנשק בגלל ההסכם. מה גם שישראל לא תסכים להתבונן מהצד ולראות אותו טובח בבני עמו, במיוחד לא במי שלהם סיפקה סיוע הומניטרי בשנים האחרונות.

מטוס סורי מטיל פצצות, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
מטוס סורי מטיל פצצות, היום/ראובן קסטרו
אש מתוך הלחימה בקוניטרה, סוריה. רויטרס
לחימה באזור מעבר קוניטרה, בשבוע שעבר/רויטרס
חיילי האו"ם משקיפים בגבול סוריה 17 ביולי 2018. ראובן קסטרו
משקיפי או"ם ברמת הגולן, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו
הפגזות בשני מוקדים בכפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, היום/ראובן קסטרו
הפצצות בכפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, היום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully