וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של ארה"ב: המשטר באיראן הוא סיוט עבור אזרחיו

בנאום בפני גולים איראניים בקליפורניה הוסיף פומפאו כי המשטר בטהראן "דומה יותר למאפיה מאשר לממשלה". לדבריו, בעוד שכשליש מהצעירים במדינה הם מובטלים ראשי המשטר מחזיקים בהון עתק. הוא הוסיף כי וושינגטון תפתח ערוץ תעמולה בשפה הפרסית שיפעל מסביב לשעון

צילום: CNN, עריכה: יוסי אלטר

(פומפאו מציג מסמך דרישות לאיראן, במאי)

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו כינה הלילה (שני) את המשטר באיראן "סיוט עבור אזרחי המדינה". בנאום שנשא בפני גולים איראניים ואזרחים אמריקנים ממוצא איראני בספרייה הנשיאותית על שם רונלד רייגן בסימי ואלי שבקליפורניה הוסיף פומפאו כי ממשל טראמפ "מחזיק באותם חלומות" כמותם.

בתוך כך תקף הנשיא דונלד טראמפ על נשיא איראן חסן רוחאני - שאיים אתמול כי מלחמה בין המדינות תהיה "אם כל המלחמות" - והתריע בפניו כי "לא יאיים לעולם על ארצות הברית" אחרת יסבול "תוצאות שכמותן מעטים בהיסטוריה חוו עד כה". בדברים שכתב טראמפ בטוויטר בהם פנה ישירות לרוחאני הוסיף כי "ארצנו לא תסבול עוד את דברי האלימות המעוותים שלך ואת מילות המוות. הישמר לך!".

לקריאה נוספת:
ארה"ב דחתה בקשה של האיחוד להמשיך בסחר עם איראן: "לחץ על המשטר"
פומפאו: "אם איראן תפתח נשק גרעיני - היא תעמוד בפני זעם העולם"
תום עידן העמימות: ארה"ב סימנה את המטרה - הפלת המשטר באיראן

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בנאום בפני אזרחים אמריקניים ממוצא איראני בקליפורניה, 22 ביולי 2018. AP
פומפאו, הלילה/AP

בנאומו הוסיף פומפאו כי המשטר האיראני דומה יותר למאפיה מאשר לממשלה ריבונית. "בשנה הבאה נציין 40 שנה למהפכה האסלאמית באיראן", הוסיף פומפאו, שכינה את ארבעת העשורים האחרונים "40 שנה של קלפטוקרטיה".

לדבריו, הממשל מתכוון לפתוח ערוץ תעמולה בשפה הפרסית שישדר 24 שעות ביממה בטלוויזיה, ברדיו ובאינטרנט. עוד הוסיף פומפאו כי בעוד שעל אזרחי איראן לקבוע בעצמם לאן מועדות פניה של ארצם, וושינגטון "תתמוך בקולם של האזרחים שסבלו זמן רב מהתעלמות".

בנאומו ציין כי בעוד שכשליש מהצעירים באיראן הם מובטלים, ראשי המשטר נהנים משווי של מאות מיליוני דולרים. בין היתר ציין את המנהיג העליון עלי חמינאי שלדבריו מחזיק בקרן גידור בשווי 90 מיליארד דולר ואת ראש מערכת המשפט סאדק לרגי'אני שלדבריו שוויו הוא כ-300 מיליון דולר.

פומפאו אף כינה את הנשיא חסן רוחאני ואת שר החוץ מחמוד ג'וואד זריף "דמויות מצוחצחות" שהאייתוללות מציבות בחזית כדי להסתיר את "מנגנון ההונאה הבינלאומי" שלהם.

המנהיג העליון של איראן האייתוללה עלי חמינאי, 23 במאי 2018. AP
עלי חמינאי/AP

את נאומו של שר החוץ האמריקני קטעה מפגינה שזעקה נגד מדיניות ממשל טראמפ. לקול זעקותיה קמה מחאה בקהל, שקרא לעברה קריאות בוז וקריאות בעד ארצות הברית. פומפאו עצמו הפסיק את דבריו במהלך המהומה, והעיר "הלוואי שבאיראן הייתה כזו רמה של חופש ביטוי".

אחרי הפרישה מהסכם הגרעין: פומפאו הציב דרישות לאיראן

בשבוע שעבר דחה פומפאו את בקשת האיחוד האירופי להחריג חברות אירופיות מהסנקציות על סחר עם איראן. זאת לדבריו, בשל רצונו של ממשל טראמפ להפעיל את מלוא הלחץ על טהראן, לאחר הפרישה מהסכן הגרעין. "אנחנו מנסים להפעיל לחץ חסר תקדים על המשטר האיראני", הוסיף אז. לפני כחודש תקף פומפאו בחשבון הטוויטר שלו את המשטר באיראן והאשים את משמרות המהפכה כי הם "בוזזים את עושרה של המדינה" באמצעות ניהול מלחמות באמצעות ארגוני טרור, בזמן ש"משפחות איראניות נאבקות לשרוד".

פומפאו אף הזהיר לאחרונה כי אם טהראן תפעל לפיתוח כלי נשק גרעיניים היא "תעמוד בפני זעמו של העולם כולו". בריאיון שהעניק לרשת MSNBC בחודש יוני הוסיף כי "יש הבדל מוחלט אם הם יסובבו עוד שתי צנטריפוגות, ובין אם יתחילו לנוע לעבר תכנית נשק. זה משהו שכל העולם יתנגד לו ואנחנו נלך במסלול שאני לא חושב שהוא באינטרסים של איראן". אולם, שר החוץ האמריקני הדגיש כי דבריו אינם איום בתגובה צבאית נגד הרפובליקה האסלאמית. "אני לא מדבר על פעולה צבאית", הבהיר. "אני באמת מקווה שזה לעולם לא יגיע לכך. זה לא האינטרס של אף אחד".

נשיא איראן חסן רוחאני במסיבת עיתונאים בווינה, 4 ביולי 2018. רויטרס
רוחאני/רויטרס

בחודש מאי הציג פומפאו מסמך דרישות שהפנה כלפי המשטר האיראני - כשבועיים לאחר ההודעה על פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין. בין היתר ציין כי על טהראן לציית לכל הדרישות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, להפסיק את העשרת חומרי הביקוע הגרעיניים, לעצור את תכנית הטילים הבליסטית שלה, לשחרר את כל האזרחים האמריקנים הכלואים בשטחה וכן להפסיק את תמיכתה בארגוני טרור, לרבות חמאס וחיזבאללה. עם הצגת הדרישות אמר פומפאו כי אם אלה יושגו "נוכל להפסיק את הסנקציות ולבסס יחסים דיפלומטיים וכלכליים מלאים עם איראן".

(עדכון ראשון: 4:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully