וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא בשורות לעזה, חמאס ימשיך למתוח את הגבולות של צה"ל

21.7.2018 / 9:10

המכה שספג חמאס בעקבות מות החייל בגבול הרצועה פגעה בו קשות, ועליו להבין כי פעולות נוספות נגד חיילים יחריפו את התגובה. למרות שצה"ל פעל בעוצמה במרחב ההכלה, לא בטוח שהארגון הורתע. בימים הקרובים יתברר לאן מועדות פניו - ואם אופי התגובה ייתפס כחולשה

צלמים זמניים מורשים

כבר אמש (שישי), לפי התגובה המרוככת של הג'יהאד האסלאמי, ניתן היה להבין שמאחורי הקלעים מתגבשת הפסקת אש וכי הלחץ המצרי עושה את שלו. הארגון אמנם מתח ביקורת על ארצות הברית שתומכת בישראל, אבל בהודעה היה מעין סיכום של סבב אלים במיוחד. חילופי הדברים בין הצדדים מתבצעים בשפה ברורה מאוד - ובקודים שקופים למדי.

שבוע חלף מאז נפצע סגן מפקד גדוד שריון בגבול עזה לאחר שנפגע מרסיס בחזה ממטען חבלה. בתגובה תקף צה"ל עשרות יעדים ברצועה, וניתן היה לחשוב כי חמאס הורתע מהיקף התקיפה. ואולם, לפני כמה ימים ביצע צה"ל ירי ממוקד לעבר חוליית משגרי בלוני תבערה שגרם למותו של אחד מחברי החולייה. פעילי חמאס הודיעו כי ינקמו והפיצו תמונה שבה נראה לוחם הארגון אוחז נשק, עם צבעי הסוואה על פניו וקסדה לראשו. בצד התמונה נכתב "עין תחת עין, שן תחת שן, גדודי אל-קסאם".

הרמז לא היה יכול להיות ברור מזה, אך לא בצה"ל לא ממש נפל האסימון. חוץ מתדרוך הכוחות בשטח כי ישנה התרעה מפני ירי צלפים, לא בוצעו מהלכים שירתיעו את הצד השני. האיומים של שר הביטחון אביגדור ליברמן בזמן ביקורו בשדרות פעלו חלקית בלבד. שבוע בלבד אחרי שנפצע הסמג"ד, חמאס לא הורתע מהמחשבה שצה"ל יחריף את תגובתו. הארגון נותר להוט לאפשר את טרור ההצתות, תחת הטענה כי מדובר בטרור עממי שאינו בשליטתו.

עוד בנושא
לוחם נהרג מירי בגבול רצועת עזה; הודעה נמסרה למשפחתו
למרות הרגיעה בעוטף עזה התושבים חוששים: "אין ברירה, נישן במקלט"
ליברמן: "אם חמאס ימשיך עם הרקטות - התוצאה תהיה קשה"

תקיפות צה"ל ברצועת עזה, 20 ביולי 2018. רויטרס
התקיפות ברצועה, אמש/רויטרס

בתוך כך, הגיעו אלפי פלסטינים לגבול הרצועה, תרחיש שצה"ל כבר מיומן בהתמודדות עמו. בשעות אחר הצהריים המאוחרות, אחרי שהצליח להרחיק את ההמון ולמנוע פגיעה בגדר, התהפכה הקערה על פיה. צלף פלסטיני ירה לעבר מרכז גופו של חייל צה"ל מטווח של מאות מטרים, הקליע חדר את המיגון והצליח להרוג את החייל. מאמצי ההחייאה בוצעו לעיני הצד הפלסטיני, שתיעד את התהליך. ראוי יהיה שפיקוד הדרום יבדוק את התנהלות הלוחמים וצוותי הרפואה בשטח, שכן האירוע יכול היה להסתיים בירי צלף נוסף או בירי נ"ט, שהיה מביא עמו הרוגים נוספים.

צה"ל הגיב במהירות ובעוצמה. ירי סדרות של פגזים הביא להפלת עמדות חמאס ולהרג שלושה מאנשיו, כשפעיל נוסף מת לאחר מכן מפצעיו. חמא הגיב בירי פצצות מרגמה ובשיגור רקטות, כמה מהן יורטו. באכ"א היו עסוקים באיתור משפחת הלוחם שנהרג, ולכן לא פרטי התקרית ותוצאותיה הקשות פורסמו רק במועד מאוחר יותר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס בקריה שבתל אביב את שר הביטחון ליברמן ואת הרמטכ"ל גדי איזנקוט. האחרון הגיע לבוש מדי א', ולא עטה את מדי ה-ב' המאפיינים מצב לחימה - תמונה שהבהירה לא מעט מהמצב. הדרג המדיני קיבל את המלצת צה"ל וחיל האוויר יצא שלושה סבבי תקיפה שכאילו בוצעו עם סכין מנתחים - הפצצות מהאוויר לעבר תשתיות ומבנים, ללא פגיעה במחבלים או באזרחים. המטרה הייתה לפגוע בתשתיות חיוניות של חמאס, 60 יעדים במספר.

עוד באותו נושא

חמאס: "הושגה הפסקת אש"; צה"ל תקף 60 יעדים ברחבי עזה

לכתבה המלאה
תקיפת צה"ל בעיר עזה, 20 ביולי 2018. רויטרס
תקיפות ברצועה, אמש/רויטרס

ההפצצה של מפקד גדוד ופגיעה במחרטות היא משמעותית, שכן לא בכל יום ניתן להבריח כאלה לרצועת עזה. גם הפגיעה באמצעי פיקוד ושליטה שסייעו לחמאס לתזמן מטחי רקטות - היא הישג. תקיפת יכולותיו בתחום ההגנה האווירית, כלי הטיס הבלתי מאוישים ואמצעי התצפית שלו גם היא מהווה פגיעה ישירה בהתעצמות הארגון, שעליה עמל מאז סיום מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014 ועוד קודם לכן. לחמאס ייקח זמן להתאושש מהפגיעה, אך זו עדיין לא מהווה חזרה למדיניות הסיכולים הממוקדים, שממנה צמרת הארגון חוששת.

בשורה התחתונה, הוכיח הדרג המדיני באמצעות צה"ל שגם במרחב ההכלה אפשר לפעול בעוצמה. האם זה ירתיע את חמאס מפגיעה נוספת בחיילי צה"ל? לא בהכרח. באותה נשימה, חשוב לאחד בין מסרי צה"ל, שרי הממשלה וראש הממשלה - מאחר שריבוי הקולות מעיד על חוסר החלטיות.

למרות שהפעולה הלילה הוגדרה רחבה, היא משדרת לחמאס שפני ישראל לא למלחמה. ראשי חמאס רוצים הישגים משמעותיים אחרי שלושה חודשים שבהם נהרגו כ-200 פלסטינים ואלפים נוספים נפצעו. הם מעוניינים בהפסקת אש ארוכת טווח, ובינתיים לחזור לעזה עם בשורות שיאפשרו שיפור במרקם החיים של הרחוב הפלסטיני, זאת תוך שימור כוחם הצבאי. כל עוד תרחיש זה לא מתממש, חמאס יאתר מרחב, ולו הקטן ביותר, שבו יוכל לפעול במסגרת מה שצה"ל יסכים להכיל כדי לא להיגרר למערכה שאותה לא רוצים נתניהו, ליברמן ואיזנקוט, וגם לא הארגון עצמו.

פלסטינים מפגינים בגבול רצועת עזה, 13 ביולי 2018. רויטרס
אחרי 200 הרוגים במהומות, חמאס רוצה הישגים משמעותיים. הפגנות בעזה/רויטרס

יום ראשון הקרוב יהווה מבחן לכל הצדדים. הסנקציה שהטיל ליברמן הכוללת אי-העברת גז, סולר ודלק לרצועה דרך מעבר כרם שלום היא דרמטית וצפויה להשפיע. חמאס לא יוכל להחזיק זמן רב במצב הזה, וכדי להיחלץ ממנו, הוא יידרש להתפשר בתיווך מצרי או לגשת לפעולה צבאית. את האיתותים הראשונים על הכיוון שאליו צועד חמאס נגלה בימים הקרובים, אך עליו להבין שאם יפגע בחיילי צה"ל, בפעם הבאה יפגע צה"ל ב-80 יעדים. בפעם הבאה המחיר יהיה כבד ועוצמתי יותר.

כעת, מששקע אבק התקיפות, נדרש ראש חטיבת המחקר תת-אלוף דרור שלום לחשוב מה עובר בראש של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, וכיצד הוא רואה את אופי תגובת צה"ל ברצועה. אם המהלכים ירתיעו אותו, או דווקא יתפסו כמבטאים חולשה. בדרך כלל, בהערכותיו הרח"ט לא רק מתאר את המציאות - אלא גם דוחף לעצבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully