וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיוף רמות סוכר והימנעות מדיווח: כך פעלו ההורים החשודים בהתעללות בבנם

ההורים הצליחו בעבר לשכנע את בית החולים שערי צדק שילדיהם הגדולים לוקים בסכרת וניסו על פי החשד ליישם את השיטה גם על תינוקם. תשעת ילדיהם האחרים, שוהים באומנה בביתם בירושלים. "צריך לעשות סוויץ' בראש כדי לחשוד שדבר כזה קרה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: איתי עמרם

פרשת ההורים החשודים בהתעללות בבנם התינוק בירושלים שנחשפה אתמול (חמישי) מעלה שיטה מורכבת של יצירת מצג שווא של מחלת סכרת, לכאורה במטרה לקבל קצבאות ביטוח לאומי. על פי החשד, ההורים הערימו על המערכת בצורה מתוחכמת מאוד לאורך שנים, ופעלו באותה השיטה גם במקרה של חמשת ילדיהם הגדולים.

תחילה היו פונים ההורים למרפאת קופת חולים מאוחדת באזור מגוריהם ומציגים לרופא המשפחה תמונה של ילד חולה מאוד כדי לקבל הפנייה למיון. בהמשך היו מגיעים למיון בבית החולים שערי צדק, שם סיפרה האם באופן מדויק על תסמינים המתאימים למחלת הסכרת על סמך ידע קודם שהיה לה בנושא, ושם בדיקות הדם היו מראות רמת סוכר גבוהה מאוד.

הרופאים בבית החולים היו מפנים את ההורים למרפאת סכרת במרפאת החוץ האנדוקרינולוגית להמשך טיפול, שם הרופאים שלחו את הילדים לבדיקות ביתיות וציידו את ההורים במכשיר לניטור רמות סוכר בדם. המכשיר אוגר את הנתונים והצוות במרפאה יכול לנטרם מרחוק, ללא צורך בדיווח ההורים כלל. הנתונים הראו כי אצל כל אחד מהילדים, בתקופות שונות לאורך השנים, נמצאה רמת סוכר גבוהה מהמותר.

עוד בוואלה! NEWS:
צרחה: "בגללך סבתא מתה" ותקפה את הרופאה בבית החולים
צעירה חושמלה והותקפה בירושלים: "רק בגלל שדיברתי בערבית"
"מאמץ אחרון, אימא חושדת": ההתכתבויות בפרשת הרצח ביפו נחשפות

הורים התעללו בעשרת ילדיהם תוך שהם מביימים תסמינים ע"מ לקבל קצבאות. מערכת וואלה! NEWS
נעזרה בידע קודם על מנת ליצור מצג שווא של סוכרת. האם החשודה, אתמול בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS
הצוות הרפואי החל לחשוד כשבנם התינוק של הזוג אושפז עם רמות סוכר נמוכות באופן חריג

כך אובחנו חמשת הילדים כחולי סכרת וההורים קיבלו מרשמים למתן אינסולין על מנת לאזן את רמת הסוכר בגופם. במרפאה בשערי צדק סיפרו כי ההורים לא התמידו להגיע לביקורות שנדרשו אחת לשלושה חודשים לאחר האבחנה. גורמים המעורים בפרשה עדיין מנסים להבין כיצד ההורים זייפו לכאורה את הנתונים של המכשיר, השמורים על גבי שבב אלקטרוני. אחת הסברות שהועלו היא כי ההורים מדדו את רמת הסוכר בדמו של מבוגר חולה סכרת ולא את זו של ילדיהם. צוות המחלקה, וכן מנהל בית החולים לילדים בשערי צדק פרופ' יחיאל שלזינגר העובד בתחום רפואת הילדים יותר מ-30 שנה, אמרו כי מדובר באחת הפרשות החמורות והמזעזעות ביותר שידעו במהלך עבודתם בתחום ובמחלקה עצמה.

חשד הצוות הרפואי התעורר בחודש שעבר כאשר בנם התינוק של בני הזוג אושפז במצב קשה מאוד ובדיקות שנערכו לו הראו תמונה הפוכה, של ירידה ברמת הסוכר. אצל חולי סכרת הגוף מייצר רמת סוכר גבוהה בגוף ונוצר חסר של אינסולין טבעי שנועד לווסת אותו. אולם במקרה של בנם של הזוג, אמו הצליחה לכאורה להוריד את רמות הסוכר בדם באופן דרמטי, שהיווה סכנה ממשית לחייו. בדמו של הילד נמצאה רמה גבוהה מדי של אינסולין ובאמצעות בדיקות מעבדה מתקדמות אומת החשד כי הכמות העודפת הגיעה ממקור חיצוני ולא נוצרה בגופו.

עוד באותו נושא

הזריקו לבנם התינוק אינסולין וזייפו סכרת עבור כסף; מצבו קשה

לכתבה המלאה

חשד הרופאים התגבר כששמו לב שמצב התינוק מחמיר כשהוריו לצדו

צוות המחלקה שם לב תחילה כי הירידה ברמת הסוכר מתרחשת רק כשהוריו של תינוק נמצאים בסביבתו - ואלה לא משו ממיטתו. בשלב מוקדם העלו הרופאים השערה כי מדובר בתסמונת "מינכהאוזן באמצעות שליח". תסמונת "מינכהאוזן" היא הפרעה פסיכיאטרית מלאכותית שבה אדם פוגע בעצמו או מתחזה לחולה כדי לקבל טיפול רפואי.

הלוקים בתסמונת יוצאים ונכנסים מבתי חולים על בסיס קבוע רק כדי לזכות בתשומת לב ואמפתיה של הסביבה והצוות הרפואי. הם מודעים היטב למעשיהם אבל עדיין עושים זאת, אך לצוותים הרפואיים לוקח זמן לזהות אותם, מחשש לטעות באבחון העלול להוביל להידרדרות במצבו הבריאותי של החולה.

האב אשר חשוד בהתעללות ילדיו בירושלים. מערכת וואלה! NEWS
האב החשוד בהתעללות, אתמול בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS
האם הראתה לכאורה סימנים של תסמונת "מינכהאוזן באמצעות שליח" - למרות החשד שפעלה ממניע כלכלי

תסמונת "מינכהאוזן באמצעות שליח" היא תופעה פתולוגית קשה עוד יותר, שבה ההורה, לרוב האם, מזיק לילד בצורה כזו שהוא מפתח סימפטומים מדומים של מחלה קשה כדי שהצוות הרפואי יטפל בו לאורך זמן. אותם ילדים מאושפזים תכופות בבתי החולים, כאשר ההורה הפוגע לצדם כל הזמן, וחווים הידרדרות לא הגיונית במצבם הבריאותי למרות ההשגחה והטיפול של הצוות הרפואי. ילדיהם של הלוקים בתסמונת אף עוברים לעתים פרוצדורות רפואיות קשות וניתוחים מיותרים ואף נוטלים תרופות שלא לצורך הפוגעות בהם עוד יותר.

למרות שהאם ככל הנראה הראתה את כל הסימנים של "מינכהאוזן באמצעות שליח", מניע כלכלי - כגון קבלה של קצבאות ביטוח לאומי - אינו נמנע על המניעים הקלאסיים לתסמונת זו. במרבית המקרים המצב דווקא הפוך והלוקים בה מתמודדים עם מצוקה כלכלית, בשל אשפוזים ממושכים של ילדיהם והעלויות של חלק מהטיפולים היקרים, כמו גם ההוצאות על מחייה, הזנה וכלכלה מחוץ לבית בזמן האשפוז בבית החולים.

רבני הקהילה שותפו בחקירה כדי לסייע בטיפול במשפחה

כאשר בצוות העלו חשדות ראשונים כי האם סובלת מתסמונת זו הם ערבו את המשטרה ואת העובדות הסוציאליות במקרה, ואלו פנו לגורמי הרווחה. כך החל תהליך ארוך וסמוי שהתנהל במחלקה וכלל ישיבות רבות משתתפים על מצבו של הילד וכיצד ניתן להצילו מהוריו. גורמים בחקירה פנו לרבני הקהילה של המשפחה ועדכנו אותם על החקירה וההאשמות הכבדות כלפי ההורים.

מכיוון שמדובר במשפחה חרדית, הפנייה לרבני הקהילה, ובייחוד לרב שהכיר את המשפחה באופן אישי, נועד "לרכך את המכה" שעמדה לטפוח על פניהם של ילדיהם וחבריהם לשכונה. לדברי אדם המעורה בפרטי הפרשה המטרה הייתה "לעבוד בשיתוף פעולה וללכת עם הקהילה הסגורה ולא נגדה" - וכך גם לדלות יותר פרטים על ההיסטוריה המשפחתית. המשטרה פתחה בחקירה ארוכה, שבמהלכה התקינה מצלמות בחדר שבו אושפז הילד ללא ידיעת ההורים.

בית החולים שערי צדק, פברואר 2015. מור שאולי
בית החולים שערי צדק/מור שאולי

כך ככל הנראה התקבלו ההוכחות לחשד הצוות הרפואי. לפני כשבועיים וחצי הגיעו השוטרים בלבוש אזרחי למחלקה ועצרו את ההורים בחדרו של הילד, לעיני שאר המאושפזים. המשטרה בודקת כמה כיווני חקירה, וכן את הסיבה להחרפה בהתעללות דווקא בבנם הצעיר ביותר של בני הזוג. סברה נוספת היא כי מכיוון שהשיטה עבדה למופת במקרה של חמשת הילדים הגדולים, ההורים ניסו לכאורה להזיק לילד כדי להגדיל את אחוזי הנכות וכך גם את הגמול הכספי מהמוסד לביטוח לאומי.

הפרשה נמצאת אמנם בתחילת החקירה, אולם קשה שלא למתוח קו מקשר למקרה המחריד שאירע בבית החולים שיבא בתל השומר לפני כשנה וחצי. אז הרעילו זוג הורים את בנם הפעוט בעל צרכים מיוחדים, בן ארבע, ואף התעללו בו מינית. הילד הובהל לבית החולים במצב קשה מאוד, הוריו "טיפלו" בו במסירות רבה ואמו אף ערכה לכבודו מסיבת יומולדת מפוארת בבית החולים. אולם תוצאות הבדיקות העלו הידרדרות במצבו הבריאותי, בייחוד כשרק אמו הייתה לצדו, וכך עלה החשד לתסמונת "מינכהאוזן באמצעות שליח".

"נותנים לילד סוכר להתאוששות ואחרי שעות זה שוב יורד"

"הילדים לא הופיעו באופן סדור למעקב - האם כנראה הלכה מתחת לרדאר והוליכה שולל את המערכת"

מנהל בית החולים לילדים בשערי צדק פרופ' שלזינגר, סיפר לוואלה! NEWS, כי במהלך אשפוזו של בנם התינוק של הזוג נאלץ הצוות לנתחו, ומאז הוא נעזר בצינורית בקנה הנשימה. זמן קצר אחרי ששוחרר מבית חולים שיקומי בחודש מאי, לאחר שסבל מפרכוסים, הגיע שוב לאשפוז במצב קשה, ובדיקותיו הראו רמות גבוהות של אינסולין ורמה נמוכה של סוכר.

בבית החולים הבחינו כי בכל כמה שעות חלה ירידה ברמת הסוכר, וזאת על פי החשד משום שהאם הוסיפה להזריק לו אינסולין למרות שאינו חולה בסכרת. "בודקים רמת סוכר ורואים שהוא מאוד נמוך, וזה מסביר למה הוא כל כך רדום. נותנים לו סוכר ומוציאים אותו מזה, מאוששים אותו, ופתאום אחרי עשר שעות זה קורה שוב - אירועים חוזרים של ירידות חדות בסוכר בדם", תיאר שלזינגר.

לשאלה האם לא עלו תהיות בנוגע למצבם של הילדים קודם לכן, כשחמישה מהם אובחנו כחולים, השיב פרופ' שלזינגר כי "צריך לעשות 'סוויץ'' גדול בראש כדי שרופא בכלל יחשוב שמישהו יעשה דבר כזה. זה כל כך נדיר עד שאתה לא חושב על זה". לדבריו, "ברור שאם אתה חושד, כמו עכשיו, אתה יכול לעלות על זה שהסיפור הזה לא אמין". לגבי המרשמים שקיבלו הילדים, שבחלקם לא נעשה שימוש, אמר כי הרופאים לא נבדק אם אלו מומשו. "הילדים לא הופיעו באופן סדור למעקב, אז לא ניתן לדעת. האם כנראה הלכה מתחת לרדאר והוליכה שולל את המערכת".

זריקת אינסולין. AP
מזרק אינסולין. אילוסטרציה/AP

ההורים החשודים נעצרו לפני שבועיים, ובתחילת השבוע שוחרר האב למעצר בית. האם נחשבת לחשודה המרכזית ואילו לאב לא מייחסת הרשויות חשד במרמה. תשעה מילדיהם שוהים בבית המשפחה בירושלים יחד עם זוג המשמש להם משפחת אומנה - ונמצאים תחת טיפול רציף של גורמי רווחה בעיריית ירושלים.

מטרת הפתרון הייחודי שבמסגרתו נשארו הילדים בביתם היא לא לנתק אותם משגרת יומם והאחד מהשני. בהודעת המשטרה בנושא נכתב כי מדובר במהלך שיזמו גורמי הרווחה בעיריית ירושלים, "כדי למנוע את פיזורם במשפחות שונות והפרדתם אחד מהשני בתקופת בדיקת המקרה". לצורך כך גויס זוג המשמש כמשפחה אומנה, שישהה עם הילדים, הגדול שבהם בן 11, כדי להעניק להם סיוע מקצועי ואישי ולהיענות לכל צרכיהם.

עו"ד משה נתן רוזנבלט, המייצג את האב החשוד, אמר היום כי "הוא נקי מכל חשד". לדבריו, "עובדה שהוא בקשר עם הילדים ומדבר איתם. הוא היה במעצר בית ולאחר שהתברר שלא ידע שום דבר, אז שחררו אותו והסירו את המגבלות. פשוט ברגע שיש סיפור חזק אז חושדים ישר שגם האב היה מעורב". את האישור לדבר עם הילד, קיבל האב החשוד לאחר שערער לבית המשפט המחוזי. עו"ד נתן רוזנבלט הוסיף כי לאם היתה סיבה חזקה לחשוב שהילדים חולי סוכרת, והיא בסך הכל רצתה לטפל בהם.

(עדכון ראשון: 10:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully