וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעריץ מספר אחת: כשטראמפ ביזה את מדינתו למען פוטין

16.7.2018 / 22:08

מסיבת העיתונאים בסיום פסגת הלסינקי בין נשיאי ארה"ב ורוסיה סימנה שלב חדש בהיסטוריה, שבה מנהיג מעצמה פוטר את יריבו מאשמה - תוך שהוא מגנה את ארצו שלו. מופע ההתרפסות הגיע לשיא כשהודיע כי הוא מעדיף את מילתו של פוטין על פני זו של מנהל שירותי המודיעין האמריקניים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בסופו של דבר מה שייזכר מהפסגה בהלסינקי שבה נפגשו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין תהיה מסיבת העיתונאים. ומה שייזכר ממסיבת העיתונאים, מה שכבר מאפיל על הכל הוא נושא המעורבות הרוסית בבחירות 2016 בארצות הברית, או למען הדיוק תגובת טראמפ לנושא כשהועלה.

וכן, החששות הוצדקו: בתום שבוע של סיור באירופה, שבו שלוש תחנות: פסגת ראשי ברית נאט"ו, בריטניה והפסגה עם פוטין טראמפ הבהיר לכל מי בעיניו האויבים של ארצות הברית, ומי ידיד. מתחרה, הוא הגדיר את פוטין. ודאי לא יריב. ערב הפסגה - אחריה נשארה כנראה רק ידידות, והערכה גדולה, הערצה ממש של טראמפ לנשיא רוסיה. אכן יש מה להעריך בו, כמובן: כאסטרטג, פוליטיקאי, אדם ששיקם את ארצו והשיב אותה למעמד של מעצמה, אדם היודע לתמרן חלקים נרחבים מהעולם לטובת ארצו. אבל נשיא ארצות הברית לא אמר שום מילת ביקורת שהיא על פוטין - אפילו ללא ההקשר של המעורבות הרוסית בבחירות 2016.

עוד בוואלה! NEWS:
"הגיע הזמן לדבר על היחסים": טראמפ נפגש עם פוטין בהלסינקי
"ישראל סיכלה": גנרל סולימאני אמור היה לנאום בעצרת ברצועה - וביטל
דיווח: "הסוכנות הרוסית שהרעילה את המרגל - התערבה בבחירות בארה"ב"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
פוטין וטראמפ במסיבת העיתונאים, היום/רויטרס

טראמפ צודק כשהוא אומר שיחסים טובים עם רוסיה הם אינטרס אמריקני, ועולמי. השאלה הגדולה היא באיזה מחיר. ורוסיה, לא ארצות הברית, נואשת להכרה מוושינגטון, ללגיטימציה ולהקלה בסנקציות. טראמפ נתן לפוטין את הבמה הגדולה ביותר האפשרית - ולא דרש ממנו דבר בתמורה. להיפך, בעצם - הוא המשיך והכביר עליו מתנות.

נאמרה הצהרה שוודאי ערבה לאוזניים ישראליות - שני האישים הצהירו על מחויבותם לביטחון ישראל וגבולה בגולן - ופוטין אמר שטראמפ הבהיר לו עד כמה הנושא חשוב לו. כל זאת בהקשר המעורבות האיראנית בסוריה, כמובן. ההצהרה נאמרה, השאלה הגדולה תהיה היישום. ואחרי עוד כמה הצהרות כלליות, שהמשיכו את הקו האומר ששתי המדינות צריכות יחסים טובים הגיע הקטע הנפיץ, והמתבקש. והחל מופע האימים.

עוד באותו נושא

טראמפ אחרי הפסגה עם פוטין: עובדים עם רוסיה להבטיח את ביטחון ישראל

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
פוטין וטראמפ במסיבת העיתונאים, היום/רויטרס

היה בו הומור: פוטין אמר שארצו תשמח לסייע בחקירת התובע המיוחד מולר, החוקר את מעורבות רוסיה בבחירות 2016. הוא השתמש כמעט באותן המילים שנאמרו כשרוסיה הציעה לשתף פעולה עם בריטניה בחקירת הרעלתם בנוביצ'וק של המרגל לשעבר סרגיי סקריפל ובתו בסולסברי. הוא הוסיף שבתמורה רוסיה תדרוש עניין קטן - חקירת אמריקנים שפעלו נגד רוסיה. טראמפ אמר שזה רעיון נהדר.

בתום המפגש התפוצצו הרשתות החברתיות בשתי המדינות. בארצות הברית היה הלם וזעם - כמובן מצד מתנגדי טראמפ, אך גם תומכי טראמפ לא מיהרו, כפי שהם עושים בדרך כלל לצאת להגנת הנשיא. למרות שבשנה האחרונה ה"בייס" של טראמפ מעדיף בעקבות הנשיא את פוטין על פני, נניח, הבולשת הפדרלית או משרד המשפטים. ברוסיה הרשתות החברתיות התפוצצו גם, בגאווה על נשיא רוסיה והדרך שבה הופיע והתנהל במסיבת העיתונאים. האמת? בצדק מוחלט.

דיווח CNN: החוקר המיוחד בפרשת המעורבות הרוסית בבחירות האמריקניות, רוברט מולר, גבה עדות מראש ה-FBI המודח, ג'יימס קומי. אתר רשמי
יקבל בקרוב סיוע מפוטין?. התובע המיוחד מולר/אתר רשמי

כשנשאל פוטין על נושא המעורבות בבחירות הוא הודה שהוא העדיף שטראמפ ינצח, אם כי הכחיש לחלוטין, שוב, מעורבות רוסית בבחירות מכל סוג שהוא. בעניין הלחצים על טראמפ, אם יש לרוסיה מידע מפליל או מנוף סחיטה על טראמפ(והשמועות בעניין נעות בין התהוללות עם נערות ליווי וכלה במקורות מימון חשאיים להלוואות עתק שנטל ארגון טראמפ) היתמם פוטין באומרו שאנשי עסקים בכירים מהעולם מגיעים למוסקבה, "אתם חושבים שאנחנו עוקבים אחרי כולם?", והתשובה כמובן היא, "כן" מהדהד. זה מה ששירותי ביון עושים. ודאי האפ.אס.בה, ודאי במוסקבה.

אבל זה מה שפוטין אמור לומר. נשיא ארצות הברית אמר ערב הפסגה שיעלה את נושא המעורבות הרוסית בבחירות עם פוטין, שיזהיר אותו מפני מעורבות בבחירות המתקרבות בנובמבר. אולי אף ציפינו שטראמפ יזהיר את פוטין מהמשך התקפות הסייבר השיטתיות של רוסיה על מתקני תשתית אמריקנים, כפי שהצהיר רק השבוע דן קואטס, ראש המודיעין האמריקני. הציפיות האלה נכזבות, איך אמר זוהיר בהלול בקריירה הקודמת שלו? באופן ספקטקולארי.

טראמפ - המתנה שלא מפסיקה לתת

טראמפ הבהיר, באופן שאינו משתמשע לשתי פנים שבין סוכנויות הביטחון והמודיעין האמריקניות, מגובות במשרד המשפטים, בעדים ושלל ראיות לבין פוטין הוא מאמין לפוטין. שלפוטין אין סיבה לשקר. שבין סוכן הק.ג.ב. לשעבר לבין הסי.איי.איי., האפ.בי.איי. ומה לא - הוא מאמין לקרמלין. שהיחסים בין רוסיה לארצות הברית גרועים לא כי רוסיה פולשת לאוקראינה, לא כי כבשה וסיפחה את קרים, לא כי מתנגדי משטר נרצחו, לא בגלל מעורבות ברוטאלית בסוריה ואיומים על המערב - ואפילו לא בגלל המעורבות הרוסית בבחירות 2016 - היחסים גרועים בגלל חקירת המעורבות הזאת. פוטין באמת לא יכול היה לקבל מתנה גדולה מזו.

וזה מעלה שאלות נרחבות לגבי העתיד - האם טראמפ, בהיותו מי שהוא יהיה מוכן להעמיד משאבים להגנת הקלפיות ומערכות ההצבעה בבחירות הקרובות? אולי בעצם הוא אף מעדיף שרוסיה תעשה את שלה ורפובליקנים ינצחו, כמו שבזמן מערכת הבחירות הוא קרא לרוסיה לפרוץ למערכות הדמוקרטים ובאותו יום עצמו זה אכן קרה?

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי במסיבת עיתונאים לאחר פגישתם בלונדון, 13 ביולי 2018. AP
מעלה שאלות על מי רואה ארה"ה כידיד. טראמפ ומיי, בשבוע שעבר/AP

עוד לא היה בהיסטוריה דבר כזה. שמנהיג מעצמה עומד ליד יריב או מתחרה, ובמהלך המפגש מגנה את ארצו שלו ומאשים אותה בכל ופוטר את היריב - פוטין, מכל המנהיגים בעולם - כשה תמים שהופלל בידי הדמוקרטים, הדיפ סטייט וכל השאר.

בתום השבוע הזה השאלות, שהדהדו עוד קודם לכן בדבר את מי ארצות הברית ונשיאה רואים כאוייב ומי כידיד, את מי טראמפ מעדיף - השאלות האלה קיבלו תשובה ברורה. רעה, בעייתית מאוד למערב ומשמחת מאוד את רודני העולם - או חלקם לפחות - פוטין, אסד, קים, ארדואן.

פוטין אמר שהוא הגן על האינטרסים של ארצו במפגש, וטראמפ הגן על האינטרסים של ארצות הברית. ייתכן שכך טראמפ רואה את הדברים, אבל הערב בהלסינקי מבחינת נשיא ארצות הברית האינטרסים של רוסיה ושל ארצות הברית היו זהים. תיקון - האינטרסים של רוסיה ושל טראמפ היו זהים. וזה לרעת המערב, לרעת ארצות הברית, וגם אם בישראל מתנחמים בכך שהשניים הביעו תמיכה בביטחונה של ישראל והתחייבו לכך - לטווח הארוך זה גם רע לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully