וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ אחרי הפסגה עם פוטין: עובדים עם רוסיה להבטיח את ביטחון ישראל

נשיא ארה"ב אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא רוסיה בתום פגישתם בהלסינקי כי הדגיש בפניו את הצורך להפעיל לחץ על איראן. הוא תקף את חקירת המעורבות הרוסית בבחירות. פוטין הכחיש שיש לו חומר מכפיש על טראמפ. "הטענות שהתערבנו בבחירות - שטויות"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (שני) כי הוא הדגיש בפניו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את החשיבות בהפעלת לחץ על איראן וכי הוא ופוטין רוצים יחד ב"ביטחון ישראל". במסיבת עיתונאים משותפת שנשאו השניים בתום הפסגה בהלסינקי, תקף טראמפ שוב את הטענות על המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות על אף מסקנות סוכנויות המודיעין שלו.

פוטין אמר כי טראמפ שם במהלך השיחות דגש על ביטחון ישראל וכי הם הסכימו לשמור על גבול ישראל-סוריה בהתאם להסכמים מ-1974. עם זאת, השניים לא ציינו מפורשות את הנוכחות האיראנית ברחבי סוריה. גם פוטין התייחס בבביטול לחקירות בארצות הברית על אף שאלו כבר הניבו כתבי אישום נגד קציני מודיעין רוסים וגורמים אחרים בארצו.

טראמפ אמר כי בעקבות הפסגה, היחסים בין שתי המדינות, שאותם הגדיר מוקדם יותר היום כמי שנמצאים ב"שפל היסטורי", החלו להשתנות לטובה. "אני בטוח שנמשיך להיפגש". טראמפ שוב ציין כי פוטין הוא "מתחרה", ולא אויב כפי שגורמים רבים בארצות הברית ובמערב רואים בו.

לקריאה נוספת בנושא
"הגיע הזמן לדבר על היחסים": טראמפ נפגש עם פוטין בהלסינקי

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
מנסים לשפר יחסים. טראמפ ופוטין, היום (צילום: רויטרס)/רויטרס

לדברי טראמפ, "המשבר בסוריה הוא מורכב. הבהרתי שארצות לא תאפשר לאיראן ליהנות מהקמפיין המוצלח שלנו נגד דאעש. הצבאות שלנו מתואמים בסוריה". פוטין ביקר את טראמפ על כך שפרש מהסכם הגרעין עם איראן, בעוד ששיבח אותו על המגעים מול קוריאה הצפונית.

על סוריה אמר פוטין: "המשימה שם היא להגיע למצב של שלום, וזה יכול להיות הדוגמה הראשונה של שיתוף מוצלח. ארצות הברית ורוסיה יכולות לעבוד בצורה מוצלחת יחד ולהתגבר עם המכשולים ולסייע לפליטים לשוב לביתם. אני רוצה להזכיר שביססנו ערוצי תקשורת שנועדו להימנע מהתנגשות על הקרע ובאוויר".

עוד באותו נושא

דיווח: טראמפ נזף בפוטין בטלפון בשל סרטון תעמולה שאיים בתקיפה גרעינית

לכתבה המלאה

נתניהו: "מברך על מחויבות טראמפ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיבח את דבריהם של טראמפ ופוטין. "אני מברך על מחויבות ארצות הברית והנשיא טראמפ לביטחון ישראל, כפי שבאו לידי ביטוי בפגישתם של הנשיא טראמפ והנשיא פוטין. הידידות בין ישראל לארצות הברית מעולם לא הייתה איתנה יותר", נמסר מלכשתו. "נתניהו מעריך מאוד את התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה ואת העמדה הברורה שהביע הנשיא פוטין על הצורך בקיום הסכמי ההפרדה בין ישראל לסוריה מ-1974".

הלילה דווח על תקיפה ישראלית נוספת בסוריה, הפעם של מרכז של משמרות המהפכה באיראן. לפי דיווחים שונים, היו הרוגים, בהם גם איראנים. בישראל הבהירו כי לא יאפשרו לטהראן להתבסס בסמוך לגבול הגולן, או בסוריה בכלל.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
פוטין וטראמפ לוחצים ידיים (צילום: רויטרס)/רויטרס

טראמפ עסק ארוכות בסוגיית המעורבות הרוסית בבחירות ב-2016 וחשד שאנשי הקמפיין שלו תיאמו את פעולותיהם עם מוסקבה. "פוטין אמר לי שזה לא רוסיה, הוא הכחיש זאת בעוצמה", אמר טראמפ, שהוסיף כי הצעתו של נשיא רוסיה לשתף פעולה בחקירה היא "מדהימה". לפני הפסגה, מבקריו של טראמפ קראו לו לבטל אותה בשל ההאשמות נגד מוסקבה.

"אני חושב ששתי המדינות אחראיות", אמר על המשבר ביחסים. "אני חושב שארצות הברית התנהלה בטיפשות וכעת יש לנו הזדמנות לעשות דברים נהדרים. החקירה היא אסון לארצנו, לא הייתה שום קנוניה, שום תיאום עם רוסיה. זה היה קמפיין נקי. הבסתי את הילרי קלינטון בקלות. זה בושה שיש עננה קטנה מעל זה.

פוטין הדף שאלות של כתבים שהעלו את מסקנות סוכנויות המודיעין האמריקניות, ולפיהן הוא התערב לטובת טראמפ. "האם תוכל להוכיח שהיה תיאום? זה קשקוש", אמר לאחד הכתבים. הוא הודה כי רצה שטראמפ ינצח בבחירות ב-2016.

נשיא רוסיה נשאל גם אם יש לו חומר מכפיש על טראמפ ומשפחתו, כפי שגורסים חלק מהדיווחים. "שמעתי את השמועות האלה שאספנו עליו חומר הוא ביקר במוסקבה", אמר. "כשטראמפ היה במוסקבה אפילו לא ידעתי שהוא שם. כשהוא היה איש עסקים פרטי אף אחד לא אמר לי שהוא שם. אתה חושב שאנחנו אוספים חומר מכפיש על כל אחד?".

טראמפ אמר כי אם היה חומר מכפיש עליו "הוא היה כבר בחוץ מזמן".

"לפעול להגבלת תפוצת הנשק הגרעיני"

בשיחות בין שני הנשיאים עלתה גם סוגיית הבקרה על הנשק הגרעיני. "כמעצמות כגרעיניות יש לנו אחריות לביטחון הבינלאומי", אמר פוטין. זה קריטי שנפעל ליציבות גלובלית והגבלת תפוצת נשק גרעיני. העברנו לאמריקנים הצעות שאנחנו חושבים שהן הכרחיות. הכוחות המיוחדים שלנו משתפים פעולה בצורה מוצלחת והדוגמה האחרונה לכך הייתה במונדיאל".

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בזמן מסיבת העיתונאים, העניק פוטין לטראמפ את הכדור הרשמי של המונדיאל, והוא העביר אותו למלניה, רעייתו, שישבה בקהל. "אני רוצה לברך את רוסיה ופוטין על אירוח המונדיאל, היה אחד הטובים אי פעם. הנבחרת שלכם שיחקה טוב", אמר לו טראמפ.

לפני שיצאו השניים אל מסיבת העיתונאים, התפרץ מפגין לאולם והניף שלט נגד תפוצת הנשק הגרעיני. הוא סולק על ידי המאבטחים במקום.

אנשי כוחות הביטחון הודפים אדם שהתפרע במהלך מסע"ת סמגרת פסגת טראמפ-פוטין בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
המפגין שהתפרץ למסיבת העיתונאים (צילום: רויטרס)/רויטרס

תחילת הפגישה, השלישית בין השניים והרשמית הראשונה, התאחרה בעקבות עיכוב בנחיתת המטוס של פוטין, כשטראמפ המתין להגעתו לארמון הנשיאות עד שעזב את בית המלון שלו.

"אני חושב שיהיו לנו יחסים מיוחדים. אני מקווה", אמר טראמפ בפתח ההצהרות הקצרות שמסרו השניים ושב על רצונו לשפר את היחסים עם מוסקבה. "להתסדר עם רוסיה זה דבר טוב, ולא דבר רע".

"הגיע הזמן לדבר על היחסים בינינו", אמר פוטין לטראמפ, במהלך ההצהרות הקצרות שמסרו לפני תחילת הפגישה שלהם באחד על אחד. הוא אמר כי הם צריכים לדבר על הסוגיות הבעייתיות בעולם. "יש מספיק מהן כדי להתחיל לשים לב אליהן".

פגישתם בארבע עיניים של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהלסינקי הסתיימה כעבור כשעתיים. בסיום הפגישה אמר טראמפ כי מדובר ב"התחלה טובה", והשניים המשיכו לארוחת צהריים עם יועציהם.

ארוחה משותפת של טראמפ - פוטין לאחר פגישתם במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד, 16 ביולי 2018. רויטרס
(צילום: רויטרס)/רויטרס

הפסגה בבירת פינלנד מתקיימת בצל החקירות בוושינגטון של התובע המיוחד, החוקר את מעורבות מוסקבה בבחירות ב-2016 ואם היא הייתה בקשר עם אנשי הקמפיין של טראמפ. בקרמלין אמרו כי הם צופים שיחות "קשות", בין היתר בשל סוריה, אך מקווים שזה יהיה צעד ראשון להפגת המתיחות.

(עדכון ראשון: 16:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully