וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק דאעש: אירופה נלחמת בטרור אך שוכחת מי עומדת מאחוריו

זלמן שובל

16.7.2018 / 17:04

כמו בהסכם הגרעין עם איראן, אמריקה מחולקת בנוגע למלחמה בטרור. טראמפ מצא הסכמה בנושא דווקא עם מדינות אירופה - אך אלה מתעלמות מהיוזמת, המעודדת והמבצעת הגדולה ביותר של הטרור במזרח התיכון - איראן. גם חמאס וחיזבאללה זוכות ליחס מיוחד מצדן

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

"טרור הוא טרור" הכריז בזמנו הנשיא וו. בוש - אבל מסתבר שלא כולם הסכימו, גם לא בארצות הברית. בדומה לנושא הגרעין האיראני והמאבק נגדו, אמריקה מחולקת גם בעניין הטרור. לא שמישהו תומך בכך שלאיראנים תהיה פצצה גרעינית, או שהטרור ישתלט על העולם. עם זאת, כפי שלפחות מחצית האמריקנים סבורים שהסכם הגרעין של הנשיא אובמה פתר למעשה את הבעיה, כך גם חלק מהאמריקנים משוכנעים שיש הגזמה בעניין איומי הטרור ובאמצעים שהנשיא טראמפ נוקט נגדם.

על אף שהדיון הציבורי באמריקה בעניין הטרור משולב, כמובן, בוויכוח על גישת טראמפ בעניין המוסלמים בכלל, המחלוקת בעניין זה איננה על טהרת העימותים הפוליטיים בין ימין לשמאל. לאחרונה התפרסם דווקא בעיתון הליברלי והאנטי-טראמפ המובהק, ה"ניו יורק טיימס", מאמרו של אריק שמיט, כתבו הבכיר של העיתון לענייני טרור וביטחון לאומי, שקבע כי "האיום על העולם מהקיצוניות האסלאמית לא פסק". במאמרו הוא מפרט את השינויים שחלו בטרור העולמי מאז הבסת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בשדה הקרב ומסביר כיצד גורמים הקשורים בו ובאל-קאעידה מאיימים בטרור על "יותר משני תריסר מדינות העולם".

עוד בוואלה! NEWS:
"איך כבל יסחב 3 טון?": חשד לרשלנות שהסתיימה במות הפועל בגלבוע
"כולם בכו": כשהנערים בתאילנד גילו על מותו של הצוללן הגיבור
דיווח: טראמפ נזף בפוטין בטלפון בשל סרטון תעמולה שאיים בתקיפה גרעינית

טראמפ נואם בפסגת נאטו, בלגיה 12 ביולי 2018. רויטרס
יש המשוכנעים שהוא מגזים באמצעיו. טראמפ נואם בפסגת נאט"ו בבריסל/רויטרס

אחרי שהוא מונה את השיטות שלהם, הכוללים אמצעים מתוחכמים בתחום הביטקוין והסייבר, מצטט שמיט את ראסל טרוורס, המנהל בפועל של המרכז האמריקני הלאומי למלחמה בטרור, שטוען שהשיטות של דאעש אמנם השתנו, אבל לא מטרותיו. אדרבא, בגלל התבוסה בשטח, הטרור האסלאמי הולך ומפתח דרכי פעולה חדשות שמותאמות לאופי הגלובלי של מלחמתו ובפרט זה נגד המערב. מומחה אחר, קריסטופר קוסטה, מנהל בכיר לשעבר במועצה לביטחון לאומי, עומד על התפשטות רשתות הטרור האסלאמיסטיות בחלקים שונים של העולם.

בניגוד לאי ההסכמות בין ממשל טראמפ לבין מדינות אירופה בעניין הגרעין האיראני — בנושא הטרור יש דווקא מידה רבה של הסכמה. כך אמר ראש ה-MI-5, השב"כ הבריטי, אנדרו פרקר: "אירופה עומדת היום בפני איום מרוכז, מתמשך ורב-ממדים של טרור".

עוד באותו נושא

יתמוך בפלסטינים: גנרל סולימאני ינאם לראשונה בעצרת חמאס בעזה

לכתבה המלאה
כוחות הביטחון של עיראק חוגגים את שחרור תיכרית מידי דאעש, 31 במרץ 2015. רויטרס
שיטות הטרור השתנו. חיילי עיראק חוגגים את שחרור תיכרית מדאעש/רויטרס

כאמור, לא כולם מסכימים להערכות האלה. יש מי שמסויגים מסיבות ענייניות ומקצועיות, כמו הפנטגון בראשות שר ההגנה ג'יימס מאטיס, שמציב את האיום האסטרטגי מרוסיה וסין מעל לזה של הטרור. אך יש, בעיקר בשמאל, מי שטוענים שלאמריקה לא נשקף כלל איום טרור ממשי ושכל "המלחמה בטרור" איננה אלא אמצעי של הפוליטיקאים מהימין ליצור באופן מלאכותי אווירה מתמדת של חירום לאומי.

במאמר משותף ב"פוריין אפיירס" היוקרתי, מותחים רוב? מאלי, עוזר לשעבר של אובמה, ואיש שדיפלומטים ישראלים זוכרים היטב מתקופות קודמות - ולאו דווקא לטובה, וג'ון פיינר, גם הוא בכיר במחלקת המדינה בתקופת אובמה, ביקורת על הקונצנזוס (השלילי לדעתם) בין רפובליקנים לדמוקרטים בעניין המלחמה בטרור. השניים טוענים כי "הדגש המוגזם בעניין זה מעוות את הפוליטיקה הפנימית באמריקה, מסלף את מדיניות החוץ — ולטווח ארוך מסכן את ביטחון המדינה". הם גם סבורים שמאחורי המלחמה בטרור עומדים גורמים כלכליים אינטרסנטיים, וטוענים שהסיכוי שהאמריקנים "יהרגו או ייפגעו מטרור שואף לאפס". מאלי ופיין הם אומנם מיעוט, אבל לא אחר מהסנטור השמאלני ברני סנדרס, שיתכן שיתמודד פעם שנייה על הנשיאות, התבטא לאחרונה שהמלחמה בטרור היא "אסון למנהיגות ולאומה האמריקניות".

פסגת נאט"ו בבריסל, בלגיה 11 ביולי 2018. רויטרס
הסכימו להגביר את המאמצים למלחמה בטרור. מנהיגי נאט"ו בבריסל/רויטרס

בבריסל נערכה בשבוע שעבר ועידת נאט"ו, ובניגוד לחששות היא הסתיימה באחדות דעים. אחת ההחלטות המרכזיות הייתה "שיש להגביר את המאמצים להילחם בטרור ברחבי המזרח התיכון" — אך מבלי לציין מה ניכלל בהגדרה הגיאוגרפית הזאת: האם רק סוריה, עיראק, ואולי תימן? ומה עם סיני ומקומות כמו לוב, סומליה ואזורים שונים באפריקה שקשה להגדרתם כ"מזרח תיכון"?

אולם, הנעלם הגדול בכל ההגדרות וההתייחסויות האלה היא איראן — היוזמת, המעודדת, המכשירה והמבצעת הגדולה ביותר של טרור — ולא רק במזרח התיכון, אלא כפי שאירופה נוכחה לאחרונה, גם ביבשת שלה. ממשל טראמפ מודע לכך, ונושא הטרור מהווה סעיף חשוב ומרכזי בעמדות שהוא נוקט ומתכנן נגד משטר האייתוללות, אך האירופיות עוד מתלבטות.

אנשי ביטחון של חמאס בטקס סיום בעיר עזה. ינואר 2014. רויטרס
הנעלם הגדול. אנשי ביטחון של חמאס/רויטרס

מה שעוד חסר בהגדרה של נאט"ו הוא הטרור נגד מדינת ישראל מצד חיזבאללה וחמאס, ארגונים שאמנם מסווגים כארגוני טרור בחלק גדול ממדינות המערב, אך זוכים ליחס מיוחד, כולל בידי התקשורת העולמית שמעדיפה לכנותם "אקטיביסטים" או בכינויים דומים, במקום "טרוריסטים". על פי כל אבחון אובייקטיבי, חיזבאללה וחמאס הם ארגוני טרור בדיוק כמו דאעש ואל-קאעידה, אבל כנראה שבעיניי גורמים בינלאומיים שונים, מאחר שהם מאיימים "רק" על ישראל והם, כביכול, חלק ממאבק לאומי, הם ראויים לקטגוריה מיוחדת. ואולם, לא רק רקטות ופצמ"רים, אלא גם ניסיונות החדירה האלימים בגדר ההפרדה ושיגור עפיפוני תבערה ובלונים הם פעולות טרור מובהקות על פי כל דין בינלאומי שכל פעולה ישראלית נגדן תהיה לגיטימית. ישראל נוהגת בתבונה בכך שהיא בולמת את הפרובוקציות של חמאס, אך היא תצטרך לעשות בהקדם את החשבון בין נזק בתחום אחד מול נזקים בתחומים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully