וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת משטרים ומשברים כלכליים: דסק המודיעין שיחזה את העתיד | בלעדי

16.7.2018 / 17:33

לוואלה! NEWS נודע כי המשרד לענייני מודיעין מקים מחלקה חדשה שנועדה לזהות תהליכים עולמיים מבעוד מועד. הכוונה היא לשלב בין אנשי מחקר לבין מערכות טכנולוגיה מתקדמות שיסרקו וינתחו כמויות עצומות של מידע מכל הזירות הביטחוניות והאזרחיות

נפילות בבורסות אסיה. רויטרס
הדסק שיחזה משברים כלכליים. נפילות בבורסה/רויטרס

ישראל מקדמת בימים אלה הקמה של דסק מודיעיני חדש שנועד לאתר ולזהות מוקדם ככל האפשר מגמות פוליטיות, מדיניות וכלכליות בארץ ובעולם. לוואלה! NEWS נודע כי בחודשים האחרונים המשרד לענייני מודיעין, בראשות השר ישראל כץ, פועל להקמת מחלקה חדשה במשרדו - המכונה "דסק קו האופק", שתשלב בין מספר מצומצם של אנשי מחקר ומטה ובין טכנולוגיה חדשנית לאיסוף וניתוח ביג דאטה כדי לסרוק נתונים ודיווחים מסוגים שונים בארץ ובעולם משלל זירות. זאת, על מנת לאתר מוקדם ככל האפשר סימנים לאירועים ולהתפתחויות דרמטיות כמו נפילת משטרים, קריסות כלכליות, התפרצויות של מגפות או אסונות טבע לדוגמה.

בחודשים האחרונים קיימו בכירי המשרד שורה של מפגשים והתייעצויות עם נציגים של ארגוני הביטחון והמודיעין, משרדי הממשלה ורשויות ממשלתיות אחרות, כמו גם חברות הטכנולוגיה ותעשיות צבאיות, בהם נידונה התוכנית לקראת קידומה.

עוד בוואלה! NEWS:
משטר אסד טוען: ישראל תקפה בסיס במחוז חאלב
שלב אחר שלב עד לחיסול: תיעוד התחנות האחרונות בדרכה של גרושת עד המדינה
חוק הלאום: החרדים דרשו שינוי, ונסוגו לאחר שרה"מ איים בבחירות

התפרעויות ביוון לרגל 1 במאי 2010. רויטרס
לזהות מגמות לפי איסוף נתונים. התפרעויות ביוון ב-1 במאי 2010/רויטרס

"דסק קו האופק", כך לדברי גורמים המעורים בנושא, אמור לרכז מסד עצום של נתונים מכלל הזירות הביטחוניות והאזרחיות - ביטחון, חוץ, כלכלה, רווחה, בריאות ואקולוגיה, ולנתח "אותות ומגמות" כדי לחזות מראש התפתחויות דרמטיות הן במדינות האזור והן ביתר העולם ולהיערך אליהן. בשנה האחרונה מנכ"ל המשרד לענייני מודיעין חגי צוריאל כינס כמה פעמים פורום בין-משרדי ובין-סוכנותי עם נציגי כלל הגופים הממשלתיים הרלוונטיים, וכן גופי המודיעין ומערכת הביטחון. בתהליך מעורבים לפי שעה יותר מ-40 גופים.

גורמים במשרד לענייני מודיעין אומרים שהתוכנית מוכרת לראש הממשלה בנימין נתניהו, אך טרם הובאה לאישור הקבינט או הממשלה. הדסק עצמו עדיין לא מתוקצב ואינו כולל תקנים, אך הכוונה היא שהוא יכלול צוות מצומצם של אנליסטים ומומחי מידע ויתבסס בעיקר בעיקר על טכנולוגיית ביג דאטה (נתוני עתק), שיודעת לנטר גם שינויים קטנים, ולמצוא מגמות אסטרטגיות גדולות. בכירי המשרד קיימו בחודשים האחרונים ביקורים במדינות שונות בעולם וסיירו בחברות טכנולוגיה מתקדמות כדי להתחיל בהקמת המנגנון הטכנולוגי שיאפשר את איסוף הנתונים וניתוח המידע.

עוד באותו נושא

גורמים במערכת הביטחון לשליח האו"ם: נגיב על כל הפרה בגבול הרצועה

לכתבה המלאה
שר התחבורה ישראל כץ בישיבת ממשלה, 11 באפריל 2018. יואב דודקביץ ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
התכנית טרם הובאה לאישור הקבינט. כץ/מערכת וואלה! NEWS, יואב דודקביץ ידיעות אחרונות

הכוונה העתידית היא לפתח בשיתוף פעולה עם אמ"ן (אגף המודיעין) טכנולוגיה ייחודית לעיבוד ביג דאטה, אך עד אז הוחלט להתקשר עם חברת סטרט-אפ ישראלית בשם GEOQUANT שתספק את השירות הראשוני של ניתוח מידע. מדובר בחברה ישראלית שנוסדה ב-2016, הכוללת תוכנה ייחודית לחיזוי מהפכים פוליטיים שכיום מנתחת ומעבדת נתונים מכ-30 מדינות בעולם ומשמשת בעיקר מנהלים בכירים ומשקיעים לחיזוי יציבות ותמחור סיכונים פוליטיים. החברה מחברת בין עולם הביג דאטה למדעי המדינה: הטכנולוגיה סורקת את כל הרשת כל עת ומנטרת שינויים ותזוזות מעולמות תוכנים שונים, נתונים כלכליים ודמוגרפיים, דיווחים חדשותיים ופרסומים רשמיים כמו גם רשתות חברתיות, ומייצרת מדד לדירוג סיכונים בשילוב עם אנליסטים בתחום מדעי המדינה כדי לאותת על שינויים ואירועי סיכון.

מבקשת ההתקשרות שהגיש המשרד עולה כי המדינה תשלם כ-150 אלף דולר עבור שימוש בתוכנה הראשונה. במידה שתבחר להאריך את ההתקשרות בשנתיים נוספות, יועברו כ-125 דולר נוספים כל שנה. גורם המעורה בנושא אמר לוואלה! NEWS כי בשלב הראשון ייעשה שימוש במשפחה של כלים ובמקביל, בעזרת אמ"ן, תפותח "מערכת המערכות".

מהמשרד לענייני מודיעין נמסר כי הוא "הקים לפני כתשעה חודשים פורום בין-סוכנותי ובין-משרדי רחב, שהתכנס כבר ארבע פעמים, אשר מטרתו לכונן מנגנון ל'סריקת האופק' לאיתור מבעוד מועד של מגמות חדשות (מדיניות, ביטחוניות, כלכליות, חברתיות וטכנולוגיות) בעולם ובאזור, שצפויות להשפיע גם על ישראל. במרכז המנגנון, שקיים כבר בשורה של מדינות מתקדמות אחרות, יעמוד 'דסק', שישלב חוקרים, מדעני מידע וכלים טכנולוגיים מתקדמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully