וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל בוחנים: הצתת חלקות של פעילי חמאס האחראיים לטרור העפיפונים

12.7.2018 / 6:00

כחלק מהכוונה להרחיב את הלחץ על ארגון הטרור שהביא לשריפות שטחים רבים ברחבי הנגב המערבי, ומתוך כוונה להימנע ממבצע רחב, במערכת הביטחון שוקלים מגוון אפשרויות שימנעו את ההצתות. למרות הסבירות הנמוכה, בצה"ל מוסיפים להיערך לתרחישי קיצון מול חמאס בעזה

צילום: שי מכלוף וערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז ויאיר דניאל

במערכת הביטחון החליטו להפעיל נגד חמאס לחץ רב ממדי אם יימשך טרור ההצתות בשדות הנגב המערבי. במקביל לירי האזהרה נגד חוליות מפריחי בלוני ועפיפוני התבערה צפויה בימים הקרובים להתקבל החלטה על צמצום שטחים נוספים של מרחב הדיג מול חופי הרצועה, לפני איסור מוחלט על שיט בים של עזה, ואף על סגירת מעבר ארז למעבר הולכי רגל.

ההחלטה לקצץ בתשומות הבנייה דרך מעבר כרם שלום כבר נותנת את אותותיה ולפי דיווחים פלסטיניים מחירי המלט ברצועת עזה עולים למרות כניסה של סחורות דרך מעבר רפיח. בנוסף לכך שוקלים במערכת הביטחון לשרוף חלקות חקלאיות של פעילי טרור שאחראים להצתות שטחים בישראל.

לקריאה נוספת:
ואם פארק הירקון היה עולה בלהבות? 32 אלף דונם באלף שריפות
סגירת מעבר כרם שלום: חבית הנפץ של נתניהו עלולה להבעיר את הרצועה
קיץ מתוח בעזה: המצוקה והקיצוץ בסיוע עלולים להידרדר למשבר

שריפה בעוטף עזה בעקבות טרור העפיפונים  3 ביוני 2018. ראובן קסטרו
שריפה בשדות הנגב המערבי, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

יחד עם זאת, אם חמאס לא ירסן את פעילי טרור ההצתות עשוי צה"ל להטיל מהלומות צבאיות על הארגון כדי לחזק את ההרתעה הצבאית. בצה"ל נערכו בחודש האחרון לאפשרות של הידרדרות ביטחונית באמצעות הצבת סוללות הגנה אוויריות אך בין היתר ממשיכים במוכנות למלחמה.

עוד באותו נושא

טרור ההצתות: צה"ל תקף ליד חוליית משגרי בלוני תבערה בדרום עזה

לכתבה המלאה

חמאס נמצא במצוקה ומבין שהנשק האסטרטגי שלו נשחק

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס נמצא במצוקה הגדולה ביותר מאז עלה לשלטון בשנת 2007. הארגון לא מצליח להבריח אמצעי לחימה תקניים לרצועת עזה דרך מנהרות ממצרים; או לקיים קשר מדיני רצוף. זאת על פי ההערכות בשל הבידוד המדיני שבו הוא נמצא - שהביאו אותו לפנות לאיראן בבקשת עזרה. יחד עם זאת, קטאר מצליחה להלבין כספים ולהעביר אותם לזרוע הצבאית של חמאס.

בלוני חבלה משוגרים מתוך עמדת חמאס. מערכת וואלה! NEWS
עמדת מפריחי בלוני תבערה של חמאס, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS

בשל המצוקה הכלכלית ברצועת עזה מתקשה חמאס לממן ולקדם פרויקטים גדולים ומחשב כל שקל שיוצא מהקופה שלו. כמו כן, קיימת הבנה בחמאס כי הנשק האסטרטגי שעליו בנה במשך שנים - המנהרות - הולך ומושמד ככל שחולף הזמן בעקבות בניית החומה התת-קרקעית בגבול עזה ועל כן הוא מפתח יכולות בזירה הימית ומעל פני הקרקע.

לא בכדי צה"ל תקף מטרות ימיות של הזרוע הצבאית בחודשים האחרונים. מגמה זו של פגיעה בתשתיות, במצבורי אמצעי לחימה ותחמושת ובאתרי ייצור תימשך לפי מדיניות המטה הכללי. זאת, מכיוון שלפי ההערכות במערכת הביטחון מדובר בפגיעה מתמשכת בחמאס שמתקשה להבריח אמצעים לרצועת עזה ולשקם את הרס התשתיות ואובדן אמצעי הלחימה, עד כדי כך שהוא מגדיר כהפסד את התקיפות יותר מאשר את הרג ופציעת פעיליו.

מפגינים פלסטינים ברצועת עזה בקרבת גדר המערכת, 3 ביולי 2018. AP
מפגינים באזור גדר המערכת בעזה, בסוף השבוע/AP

מנגד החליטו בחמאס על מדיניות של תעמולה "לקידום הסרת המצור" כי זה מה שהציבור הפלסטיני מעוניין בו. בנוסף לכך, אלו מסרים שלא מעוררים התנגדות בזירה הבינלאומית -בשונה מהאיומים בעבר על "השמדת היישות הציונית", שבהם הוא עדיין מאמין. חמאס מנסה להימנע מהגבלת המחאות כדי לא לעורר הפגנות נגדו אך יחד עם זאת הוא מבין כי הוא מתקרב להסלמה עם צה"ל ולכן לאחרונה החל לצמצם את הפעילות של פעילי טרור ההצתות ומעדיף לשלם שקלים בודדים לילדים כדי להפריח בלוני תבערה.

באמ"ן מזהירים כי הידרדרות המצב ברצועה תוביל לעימות עם חמאס

באגף המודיעין של צה"ל הזהירו בשנה האחרונה כי ללא טיפול ברצועת עזה תימשך מגמת ההידרדרות עד לפיצוץ שיכול להוביל להתנגשות עם חמאס. למרות זאת טוענים במערכת הביטחון כי הסבירות למלחמה נמוכה מאחר וחמאס וישראל לא מעוניינים בה. עוד מעריכים במערכת הביטחון כי ללא הביקורת החריפה וההתייחסות לטרור ההצתות והנזקים הכבדים לא היה חמאס חושב להמשיך בפעולות שהוא מגדיר כטרור עממי.

נפל פצצת מרגמה שנחת ליד גן ילדים בשטח המועצה האזורית אשכול, 29 במאי 2018. שי מכלוף
שרידי פצצת מרגמה שאותרו ליד גן ילדים באשכול, במאי/שי מכלוף

במערכת הביטחון מתעקשים להכניס לפרופורציה את טרור ההצתות - שהעלה באש עד כה כ-19 אלף דונם בשטח ישראל - בהשוואה לתרחישים חמורים יותר, כמו חדירת חוליות טרור ליישובים, לרבות ירי בתוך חדרי מגורים, וכן שיגור רקטות אל עבר גני ילדים. לכן התגובה של צה"ל לפי מדיניות המטה הכללי היא פרופורציונלית ולא כוללת בשלב זה יוזמה מלחמתית, שעלותה יכולה להסתכם בעלות של שמונה מיליארד שקל; וגם אחריה תחזור מדינת ישראל לנקודה שבה החלה המלחמה.

בנוסף לכך, במערכת הביטחון נערכים להידרדרות נוספת ברצועת עזה שקשורה לסנקציות הכלכליות שהטיל יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על רצועת עזה - וכן לקיצוץ של 30% מתקציב אונר"א, סוכנות הסעד והסיוע של האו"ם המטפלת בפליטים פלסטינים. ב-28 באוגוסט אמורה להיפתח שנת הלימודים ברצועה ו-280 אלף תלמידים אמורים למצוא את עצמם ברחובות, כשאונר"א לא תעמוד במימון בתי הספר בעזה.

ילדים ממלאים מיכלי מים במחנה בפליטים ג'בליה, רצועת עזה, 26 בינואר 2017. רויטרס
ילדה במחנה ג'באליה נושאת מכל מים/רויטרס

לכן, בשלב זה מתנהלים מאחורי הקלעים מגעים לסיוע על בסיס הומניטרי לרצועת עזה. אחד מהם הוא הקמת קרן תרומות "הר זהב" שתכליתה יהיה העברת כסף ממוקד לאזרחים לאחר שיוכח כי אינו מגיע לידי הזרוע הצבאית של חמאס ולא משמש למימון טרור.

בשלב זה חמאס דוחה את הדרישה הישראלית לקשור בין סיוע הומניטרי לסוגיית השבויים והנעדרים ומתעקש להפריד בין פתיחת פרויקטים כלכליים בעזה ומסחר עם ישראל להתקדמות בסוגיה זו.

לצד זאת, ישנה נקודת אור במגעים לקידום תיווך של מצרים בין פתח לחמאס, ברקע החשש של הפלסטינים מ"עסקת המאה" - תכנית השלום שמקדם ממשל טראמפ - שתוצאותיה עלולות להיות שליליות עבור שני הארגונים. השיחות שמתנהלות לאחרונה בקהיר בין הצדדים עשויות להוביל לפריצת דרך בין הצדדים להפגת המתח שהידרדר על רקע המשבר הכלכלי בעזה.

HEADER: רחפן בשמי עוטף עזה השרופה. אתר רשמי
שדה שרוף בנגב המערבי/אתר רשמי
טכנולוגיה אזרחית בשילוב אמצעי תצפית של מודיעין השדה לאיתור בלוני טרור. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
רחפן המשמש לאיתור בלוני תבערה/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט
ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר ומפקד אוגדת עזה, תת-אלוף יהודה פוקס קיימו הערכת מצב ברצועת עזה.. דובר צה"ל
הרמטכ"ל איזנקוט בתדרוך באוגדת עזה/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully