וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגירת מעבר כרם שלום: חבית הנפץ של נתניהו עלולה להבעיר את הרצועה

11.7.2018 / 0:04

בחמאס האשימו את ישראל ב"פשע נגד האנושות", על אף שהסוחרים בעזה לא מתרגשים מסגירת המעבר לכניסת מוצרים המוגדרים מותרות. ובכל זאת, המצב הכלכלי הקשה גם כך ברצועה מאיים להפר את השקט היחסי הנשמר בגבול

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

הארגונים הפלסטיניים ברצועת עזה יצאו שלשום, כמעט כצפוי, בהצהרות מתלהמות ומאיימות בעקבות ההודעה הישראלית על סגירת מעבר כרם שלום. חמאס האשים את ישראל ב"פשע נגד האנושות", בעוד הג'יהאד האסלאמי הגדיל לעשות וטען כי הסנקציות הישראליות החדשות הן בגדר "הכרזת מלחמה" על הפלסטינים. ממש כאילו שיגור מאות עפיפונים שנועדו להצית את הצד הישראלי הם אקט של רצון טוב ושלום. הפלגים הפלסטינים אפילו הכריזו על פגישת חירום היום בעזה, כדי לתאם עמדות באשר לסגירת המעבר.

ועדיין, לעת עתה לפחות, המלחמה עדיין לא כאן, ויש לכך לא מעט סיבות. ראשית, צריך להבהיר: מעבר כרם שלום, העורק הראשי של הכנסת הסחורות לרצועת עזה, לא נסגר לחלוטין. ימשיכו להיכנס דרכו מוצרי מזון, תרופות ושאר ציוד חירום. לא ייכנסו מוצרים המוגדרים כמותרות, בהם בין היתר רהיטים, מוצרי אלקטרוניקה וחומרי בניין. מעבר לכך, ספק אם ההשלכות המידיות על עזה כתוצאה מהחלטה זו יהיו דרמטיות או קריטיות.

עוד בוואלה! NEWS:
ישראל העבירה מסר תקיף לחמאס - אך לא בטוח שהוא יספיק למנוע מלחמה
ליברמן: "כל חייל סורי שיימצא באזור החיץ - מסכן את נפשו"
"לצוד" את בלוני התבערה כשהם באוויר: המערכת שתילחם בטרור ההצתות

מעבר כרם שלום 10 ביולי 2018. שי מכלוף
העורק הראשי של הסחורות ברצועה. מעבר כרם שלום/שי מכלוף

החלטתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן זכתה אמנם למחיאות כפיים מצד השרים, אך לדברי סוחרים פלסטינים ברצועה משמעותה בפועל אינה מכרעת. לטענתם, המצב ברצועה כל כך קשה, שגם כך אין פעילות כלכלית ענפה בעזה מלבד מוצרי המזון. "למי יש כסף היום לקנות מוצרי אלקטרוניקה או רהיטים חדשים בעזה? אפילו חומרי בנייה לא קונים, ואלה שכן מגיעים מצרים ונמכרים במחירים זולים יותר. אז על מה מדברים איתנו? זה קשקוש", הסביר לי ע', שעובד כסוחר בעזה. "לממשלה שלכם לא הייתה אסטרטגיה לגבי עזה, וכנראה גם לא תהיה לה, ואנחנו משלמים את המחיר", הוסיף.

לדברי ע', הייאוש בעזה כל כך גדול, עד שכל היוזמות השונות שמוצגות כיום על ידי המצרים, הקטארים, האו"ם ומי לא, נתקלות בחומה של ספקנות וציניות. "מחר ייפגשו נציגים של פתח וחמאס בקהיר כדי לדון בפיוס. כמה פעמים שמענו את המשפט הזה? כולם צוחקים עלינו וגם עליכם", אמר. "הממשלה שלכם לא יודעת מה לעשות ואפילו לא יודעת מה היא רוצה בעזה. אבו מאזן הבטיח כבר כמה שבועות שיחדש את תשלום המשכורות המלאות לעובדי הרשות, לאנשים שלו בפתח, וזה לא קורה. אז למי נאמין?".

עוד באותו נושא

ישראל סגרה את מעבר כרם שלום; חמאס: "פשע נגד האנושות"

לכתבה המלאה
השואה ע"פ אבו מאזן- יו"ר הרשות הפלסטינית: "השואה היא תוצאה של "התנהגות חברתית" של יהודים". רויטרס
"למי נאמין?". אבו מאזן/רויטרס
הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן בטקס סיום בה"ד 1, 20 ביוני 2018. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, משרד הביטחון
מחיאות הכפיים לא היו מוצדקות. נתניהו וליברמן עם הרמטכ"ל איזנקוט/משרד הביטחון, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ע' ותושבים אחרים בעזה מביעים תחושות קשות גם כלפי חמאס. הביקורת פחות נוקבת, אולי מחשש לחייהם, אך היא עדיין שם, בעיקר לנוכח ההתמקדות של חמאס בהמשך מימון הזרוע הצבאית של חשבון התשתית האזרחית.

הסיבה המרכזית לסטטוס קוו שנשמר לעת עתה בין עזה לישראל היא היעדר רצון מובהק של שני הצדדים במלחמה. ישראל וחמאס לא היו רוצות לראות במיטוט הצד השני: חמאס זקוק לישראל כדי לשמור את שלטונו בעזה בחיים, וישראל זקוקה לחמאס כדי לשמור על השקט. השאלה הגדולה היא האם המצב הכלכלי הקשה בעזה לא יסכן את שלטון חמאס ברצועה באופן שיובל להפסקת השקט.

(עדכון ראשון: 20:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully