וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל העבירה מסר תקיף לחמאס - אך לא בטוח שהוא יספיק למנוע מלחמה

10.7.2018 / 13:48

בזמן שבמערכת הביטחון נערכו להקלות הומניטריות לעזה, החליטה הממשלה על שינוי של 180 מעלות וסגרה את מעבר כרם שלום. ואולם, גם הידוק החנק על הרצועה לא בהכרח יכריע את הארגון, שמקבל צינור חמצן ממצרים

צילום: שי מכלוף וערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז ויאיר דניאל

(בווידאו: ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו)

ההודעה על סגירת מעבר כרם שלום הגיעה אחרי שורה ארוכה של מסרים שחמאס סירב להבין והמשיך בטרור ההצתות. צה"ל אותת בירי לעבר חוליות עפיפונים ובלונים, אך הארגון המשיך להצית עשרות אלפי דונמים בנגב. צה"ל תקף כלי רכב שהסיעו בלונים והשמיד יעדי תשתית בעומק השטח, אולם בחמאס לא הפסיקו וטענו כי מדובר בטרור עממי.

בכירים במערכת הביטחון איימו והזהירו כי חמאס לא קורא נכון את המפה האזורית והוא מתקרב למצב מלחמתי עם ישראל. הנהגת חמאס חישבה מסלול מחדש, שלחה נערים ונשים לחזית והמשיכה בטרור ההצתות. מהצד זה נראה שחמאס דוהר כמו קטר ללא מעצורים אל התהום, אך לא כך הם פני הדברים.

עוד בוואלה! NEWS:
האיום של ליצמן לנתניהו: אם חוק הגיוס לא יוארך תוך שבוע - אתפטר
אחרי עדות חפץ - ובמקביל לאלוביץ': נתניהו נחקר בתיק בזק
ישראל העבירה מסר תקיף לחמאס - אך לא בטוח שהוא יספיק למנוע מלחמה

מעבר כרם שלום 10 ביולי 2018. שי מכלוף
משאיות במעבר כרם שלום, הבוקר/שי מכלוף

יחיא סינוואר, המנהיג הכול יכול של חמאס ברצועת עזה, יודע שבישראל לא מעוניינים במלחמה והוא מנצל את זה עד תום כדי להביא להישגים עבור הרחוב הפלסטיני. זאת בזמן שיו"ר הרשות אבו מאזן מנסה באטיות לנתק את רצועת עזה ממכונת ההנשמה ולהביא לסוף שלטון חמאס בעזה.

במערכת הביטחונית נערכו בימים האחרונים להרחבת מרחב הדיג בשלושה מיילים נוספים כדי לשפר את המצב הכלכלי בעזה מבלי לתת פרסים לחמאס. במקביל, החלו ההכנות לקראת סיום הבגרויות ברשות הפלסטינית וההכנות לשנת הלימודים הקרבה. מהלך שדורש ייבוא סחורות דרך מעבר כרם שלום.

מעבר כרם שלום 10 ביולי 2018. שי מכלוף
הכנסת ציוד הומניטרי בלבד/שי מכלוף

לכן, ההחלטה המדינית ביטחונית לאותת לחמאס באמצעות סגירת מעבר כרם שלום מצטיירת כסיבוב של 180 מעלות. עם זאת, זה לא מה שישבור את חמאס כל כך מהר. בטח לא כשמצרים החליטה לפתוח את מעבר רפיח למעבר סחורות בדגש על דלקים, מלט ואישור פרטני להולכי רגל (16 אלף פלסטינים יצאו מרצועת עזה בחודשים האחרונים ורק 7,000 חזרו, א"ב).

לטווח הקצר, אכן מדובר במהלומה לחמאס, אך לטווח הארוך הדינאמיקה בין חמאס לישראל נכנסת למבחן קריטי שעשוי לקרב את האזור למלחמה. בהתאם לכך, צה"ל עושה את כל ההכנות כדי להיערך למלחמה. לא בכדי עיבה צה"ל את מערכי ההגנה האווירית בדרום מחשש שחמאס יפתיע במטחי רקטות למרכזי אוכלוסייה ולא יסתפק בשיגור פצצות מרגמה או בירי מקלעים לאזורים פתוחים במהלך הלילה, כפי שעשה בחודשים האחרונים כשרצה לכפות על ישראל משוואה חדשה.

יחיא סינוואר, בכיר חמאס. פייסבוק, אתר רשמי
הדינאמיקה בין חמאס לישראל נכנסת למבחן קריטי. יחיא סינוואר/אתר רשמי, פייסבוק

במערכת הביטחונית טוענים כי הם רוצים ליצור לחמאס דילמות ומחיר הפסד. שיבינו מנהיגיו כי אם הם ימשיכו בטרור יהיה לכך מחיר. אם חמאס יגיב ביממות הקרובות בפעולות התקפיות, ניתן יהיה להבין כי הוא רואה במהלך של ישראל כפעולת חנק נוספת. אם לא, אז יכול מאוד להיות שיש לו חבל הצלה העונה לשם מצרים, שמהווה עבורה המשענת היחסית בעת האחרונה. קהיר יכולה להביא לפשרה מסוימת בין הצדדים.

האפשרות הנוספת שאותה לא ניתן להוציא מכלל אפשרות שמאחורי הקלעים מתקיים משא ומתן שבסופו יסכימו הצדדים על פשרות גדולות. עושים זאת דרך טיפוס על עץ גבוה, מזכירים לכולם מה מחיר המלחמה ואז מתפשרים כדי להגיד בפומבי שנמנעה מלחמה בקיץ ופשוט מעדיפים לדחות את הקץ. עם זאת, בכירים במערכת הביטחון מכחישים בתוקף כל התקדמות במשא ומתן להשבת גופות חיילי צה"ל ממבצע "צוק איתן".

שריפות בעוטף עזה 24 ביוני 2018. רפי בביאן, מערכת וואלה! NEWS
מנסים לנפץ את המשוואה החדשה. שריפה בעוטף עזה/מערכת וואלה! NEWS, רפי בביאן

לסגירת מעבר כרם שלום יש גם השלכות שליליות מבחינת ישראל. הראשונה תוביל להגברת העברת הסחורות ללא פיקוח ישראלי ממצרים, ולא מעט חומרים דו-שימושיים עשויים לעשות את דרכם לרצועה. כמו כן, המשבר של בעזה לא נובע ממחסור בסחורות, אלא ממחסור בכסף ובכוח קנייה.

הנקודה הרגישה ביותר היא משבר הומניטארי תקשורתי. לאורך זמן חמאס הוכיח כי הוא מתמחה ביצירת משברים וההחלטה החד-צדדית של ישראל יכולה לשחק לטובת הפלסטינים. מנגד, אם הדרג המדיני בישראל החליט באמת למתוח את החבל עד הסוף כדי לאפשר לחיילי המילואים להעביר את הקיץ עם בני משפחותיהם ולא בתמרון לעומק רצועת עזה, אז מדובר באיתות של אמת. בימים הקרובים המצב יתבהר, אך בינתיים מסתפקים בחמאס בהודעות תקשורתיות.

  • עוד באותו נושא:
  • כרם שלום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully