וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צפון קוריאה לישראל ב-1999: מיליארד דולר ולא נמכור טילים לאיראן"

עריק מפיונגיאנג, ששימש מתורגמן בשיחה בין שגרירי ישראל וצפון קוריאה בשבדיה ב-1999, סיפר כי ירושלים סירבה לבקשה והציעה במקום מזון. השיחות לא עלו יפה, והמשטר המשיך בסיוע למדינות האזור

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

קוריאה הצפונית הציעה לישראל ב-1999 להפסיק למכור טכנולוגיית טילים לאיראן ולמדינות עוינות אחרות תמורת מיליארד דולר במזומן, אך בירושלים דחו זאת - כך מספר עריק מפיונגיאנג בספר זיכרונות שפרסם.

לפי ת'אה יונג הו, שהיה מתורגמן בשיחה שהתקיימה בין שגרירי קוריאה הצפונית וישראל בשבדיה, ישראל סירבה וכמה ימים לאחר מכן הציעה סיוע במזון במקום. השיחות הסתיימו ללא הסכמים, ומאז קוריאה הצפונית נותרה ספקית טכנולוגיית נשק מתקדם, קונבנציונלי וגרעיני, לאויבותיה של ישראל, כמו איראן וסוריה.

בין היתר, היא סייעה בפיתוח הכור הגרעיני של אסד, שאותו הפציצה ישראל ב-2007, וכן בפיתוח הנשק הכימי של דמשק.

לקריאה נוספת בנושא
פומפאו הודף את טענות צפון קוריאה: הסנקציות יישארו עד שתתפרק מגרעין
צפון קוריאה זועמת אחרי ביקור פומפאו: "ארה"ב בגדה ברוח הפסגה"

קים איל סונג, שליט צפון קוריאה לשעבר. AP
שלט בצפון קוריאה עד 2011. קים איל סונג/AP

דבריו של המתורגמן, שערק לסיאול ב-2016, פורסמו בוול סטריט ג'ורנל ברקע המגעים בין קוריאה הצפונית לארצות הברית על תכנית הגרעין והטילים של פיונגיאנג. פרטי ההצעה מראים כיצד המשטר הקומוניסטי מנסה לנצל את האיום בהפצת כלי נשק מתקדמים כדי לסחוט מאויביו כספים שיממנו את פיתוח הארסנל הגרעיני שלו.

בישראל סירבו להגיב לאירועים שתוארו על ידי ת'אה, וניסיונות ליצור קשר עם השגרירים דאז - גדעון בן עמי וסון מו סין - לא צלחו.

בשבוע שעבר חשף בו עמי כי היו לו שלושה מפגשים עם גורמים צפון קוריאניים ב-1999, אך הוא לא אמר אם פיונגיאנג אכן ביקשה מיליארד דולר במזומן. סון, בינתיים, משרת כיום במשרד החוץ בפיונגיאנג.

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי מסמכים של מחלקת המדינה הראו כי ארצות הברית וקוריאה המפונית ניהלו בערך באותה תקופה שיחות על יצוא טכנולוגיית הטילים של פיונגיאנג. לדברי ת'אה, הוא והבוס שלו היו בקשר עם גורמים ישראליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully