וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה זועמת אחרי ביקור פומפאו: "ארה"ב בגדה ברוח הפסגה"

שעות לאחר ששר החוץ האמריקני עזב את פיונגיאנג הוציא משרד החוץ הקוריאני הודעה שהכחישה התקדמות במגעים לפירוז מגרעין של חצי האי והאשימה את וושינגטון בהפעלת לחץ חד-צדדי. "תוצאות השיחות אינה מעודדת"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

משרד החוץ הצפון קוריאני הכחיש היום (שבת) כי חלה התקדמות בשיחות עם ארצות הברית על התפרקותה של פיונגיאנג מנשק גרעיני. שעות לאחר ביקורו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו - שטען שבשיחות הושגה הסכמה על לוחות זמנים לפירוז חצי האי הקוריאני מגרעין - הודיע משרד החוץ כי הוא רואה בשיחות "מגמה מדאיגה" שעלולה לפגוע בנכונות המדינה המבודדת לוותר על נשקה האסטרטגי. "תוצאות השיחות אינן מעודדות", נכתב בהודעה.

עוד נאמר בהודעה כי השיחות עם משלחתו של פומפאו היו "מצערות" וכי וושינגטון פועלת להפעלת לחץ חד-צדדי על משטרו של קים ג'ונג און. לטענת משרד החוץ בפיונגיאנג, ארצו הברית "בגדה" ברוח הפסגה בין קים לנשיא האמריקני דונלד טראמפ בחודש שעבר בכך שהציגה באופן חד-צדדי דרישה להתפרקותה מנשק גרעיני באופן מלא, ניתן לאימות ובלתי הפיך.

לקריאה נוספת:
דיווח: צפון קוריאה מפתחת צוללת חדשה לשיגור טילים גרעיניים
צילומי לוויין חושפים: "צפון קוריאה מרחיבה מפעל לייצור טילים"
טראמפ לא מתרגש מהדיווחים: השיחות עם צפון קוריאה מתקדמות היטב

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בקוריאה הצפונית, 7 ביולי 2018. רויטרס
פומפאו בפיונגיאנג, היום/רויטרס

בהודעתו בטרם המריא מקוריאה הצפונית אמר פומפאו כי הצליח להשיג מהבכירים שעמם נפגש הצהרות בנושא פירוק מגרעין וכן בנוגע להשבת גופותיהם של חיילים אמריקנים המוחזקים במדינה מאז מלחמת קוריאה.

הוא הוסיף כי שיחותיו עם סגן יו"ר הוועד המרכזי של מפלגת השלטון בפיונגיאנג קים יונג צ'ול הביאו ל"התקדמות של ממש" בחלק מהנושאים אך כי עדיין יש "עוד הרבה לעשות" באחרים. פומפאו אמר עוד כי משלחת מהפנטגון תגיע ביום חמישי הקרוב לפיונגיאנג כדי לדון בהשבת גופות החיילים וכי בעתיד יתקיימו דיונים במתקני ניסויי הטילים של קוריאה הצפונית.

עוד באותו נושא

פומפאו סיים סבב שיחות בצפון קוריאה: "יש התקדמות של ממש"

לכתבה המלאה
שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בפגישתו בפיונגיאנג עם סגן יו"ר הוועד המרכזי של מפלגת השלטון בקוריאה הצפונית קים יונג צ'ול, 7 ביולי 2018. רויטרס
פומפאו וקים, היום/רויטרס

אמש דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי פיונגיאנג ממשיכה בפיתוחים בתחום הגרעין וכי היא עובדת על צוללת חדשה המסוגלת לשגר טילים הנושאים ראשי קרב גרעיניים. הדיווח הסתמך על דבריו של קים האק יונג, יו"ר ועדת ההגנה לשעבר בפרלמנט בקוריאה הדרומית, שחשף כי הצבא בסיאול אסף מידע על עבודות פיתוח הצוללת בנמל סינפו בחופה המזרחי של קוריאה הצפונית. קים, חבר המפלגה השמרנית בקוריאה הדרומית שסיים לאחרונה את תפקידו, התייחס בחשדנות להתקדמות המגעים בין וושינגטון לפיונגיאנג.

בדיווח צוטט גם יאנק אוק, חוקר בכיר בקוריאה הדרומית, שאמר כי צילומי לוויין מהעת האחרונה מעידים על כך שהצפון טרם נטש את תכנית הגרעין שלו. "מוקדם מדי לקבוע אם הצפון קוריאנים לא מקיימים את ההסכם שהושג בסינגפור לפירוק מגרעין", הוסיף.

צילומי לווין שמעידים על הרחבת מפעל לייצור טילים בקוריאה הצפונית. Planet Labs Inc/Handout, אתר רשמי
צילומי לוויין של העבודות במפעל הטילים שחשף מכון MIIS/אתר רשמי, Planet Labs Inc/Handout

בחודש שעבר פרסם מכון המחקר מידלברי (MIIS) בקליפורניה כי פיונגיאנג מבצעת פעולות להרחבת מפעל לייצור טילים בליסטיים. המכון הסתמך על צילומי לוויין שהודלפו לכאורה מגורמי מודיעין רשמיים בארצות הברית. במפעל, המוכר כאתר לייצור פחמן מורכב המשמש להנעת טילים בעלי מנוע דלק מוצק, מתבצעות לטענת חוקרי המכון עבודות לקידום תכנית הטילים האסטרטגית של משטר קים.

הפרסום הגיע ימים ספורים לאחר הודעת מכון המחקר "צפון 38" המנטר את פעולותיה של קוריאה הצפונית כי זיהה עבודות להרחבת מרכז המחקר הגרעיני ביונגביון. צילומי לוויין שפרסם המכון הראו כי באתר נמשכות עבודות לשדרוג מערכות הקירור של כור הפלוטוניום במרכז המחקר ושל מבנים נוספים.

בתחילת השבוע אמר טראמפ כי השיחות עם פיונגיאנג "מתקדמות היטב" חרף הדיווחים על פעולותיה להרחבת תכנית הגרעין. "שמונה חודשים לא היו שיגורי טילים או ניסויים גרעיניים", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. לאחר הפסגה ב-12 ביוני הודיע טראמפ כי "הוסר האיום הגרעיני" של קוריאה הצפונית - אולם בכירים בממשל סייגו בהמשך את דבריו וטענו כי דרושה עבודה רבה עד להשלמת פירוק תכנית הגרעין של קים.

פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ וקים בפסגה בסינגפור, ביוני/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully