וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צילומי לוויין חושפים: "צפון קוריאה מרחיבה מפעל לייצור טילים"

התמונות, שהודלפו מגורמי מודיעין אמריקניים, מעידות על הרחבה של המפעל שבעיר המהונג, בצפון-מזרח המדינה. הן מצטרפות לצילומי לוויין נוספים של מרכז המחקר הגרעיני ביונגביון, הסותרות את דברי טראמפ ש"אין יותר איום גרעיני מצפון קוריאה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

קוריאה הצפונית פועלת להרחיב מפעל מרכזי לייצור טילים בליסטיים - כך עולה מצילומי לוויין חדשים שהתפרסמו היום (שני) על ידי חוקרים אמריקניים. התמונות, שלפי הדיווח הודלפו מגורמי מודיעין רשמיים, צולמו על ידי חברת "Planet Labs" בסן פרנסיסקו ונותחו על ידי חוקרים ממכון מידלברי (MIIS) שבמונטריי, קליפורניה. החוקרים טוענים כי המפעל שנראה בתמונות ממוקם בעיר המהונג שבצפון-מזרח קוריאה הצפונית.

המפעל, שנקרא "המכון לחומרים כימיים", ידוע בייצור פחמן מורכב עבור טילים בעלי מנוע דלק מוצק. לדברי דיוויד שמלר, חוקר ב-MIIS, "יש לו תפקיד אחד - להוציא לפועל חלקים מתכנית הטילים שלהם".

עוד בנושא:
צילומי לוויין חושפים: צפון קוריאה שדרגה מרכז מחקר גרעיני
טראמפ טען שצפון קוריאה כבר לא איום, אך ממשלו קבע אחרת והמשיך בסנקציות
טראמפ: "צפון קוריאה החלה בפירוק הגרעין"; יועציו מטילים ספק

צילומי לווין שמעידים על הרחבת מפעל לייצור טילים בקוריאה הצפונית. Planet Labs Inc/Handout, אתר רשמי
צילומי הלוויין שנחשפו היום/אתר רשמי, Planet Labs Inc/Handout

צילומי לוויין אלה מצטרפים לצילומי לוויין שנחשפו ביום רביעי בידי מכון המחקר "צפון 38" העוקב אחרי המתרחש בקוריאה הצפונית, המעידים על פעילות להרחבת מרכז המחקר הגרעיני ביונגביון. הצילומים שביצע המרכז הצרפתי הלאומי לחקר החלל (CNES) ב-21 ביוני מראים על המשך עבודות שהחלו בחודש מרץ לשדרוג מערכות הקירור של כור הפלוטוניום ושל מבנים נוספים, אך לא ניתן לקבוע אם הפעילות הגרעינית במתקן חודשה.

אתמול דיווחה רשת NBC כי סוכנויות המודיעין האמריקניות סבורות שקוריאה הצפונית הגבירה את ייצור הדלק הגרעיני שלה בכמה אתרים סודיים בחודשים האחרונים. לדבריהם, ייתכן שהמנהיג קים ג'ונג און מנסה להסתיר את המתקנים הללו בזמן שהוא מנסה להשיג ויתורים נוספים בשיחות שהוא מנהל עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

הערכות מודיעין אלה סותרות את מה שאמר טראמפ אחרי הפסגה עם קים באמצע החודש, כשהכריז: "אין יותר איום גרעיני מצד קוריאה הצפונית". מומחים ב-CIA ובסוכנויות מודיעין אחרות לא רואים זאת כך, לפי יותר מעשרה גורמים רשמיים המעורים בהערכותיהם.

עוד באותו נושא

הערכה בארה"ב: קוריאה הצפונית ממשיכה להפיק דלק לנשק גרעיני

לכתבה המלאה
צילומי לוויין ממתקן המחקר הגרעיני יונגביון בקוריאה הצפונית. המרכז הצרפתי הלאומי לחקר החלל, דרך אתר צפון 38, אתר רשמי
אתר מרכז המחקר ביונגביון/אתר רשמי, המרכז הצרפתי הלאומי לחקר החלל, דרך אתר צפון 38

הדיווחים מעלים שאלות נוספות על מוכנותה של קוריאה הצפונית להיכנס למשא ומתן משמעותי בנוגע לוויתור על יכולותיה הגרעיניות. גורם מודיעיני בכיר שצוטט בידי NBC אמר כי החלטת פיונגיאנג להשעות את ניסויי הניסויים בטילים והניסויים הגרעיניים שלה לפני השיחות עם וושינגטון הייתה בלתי צפויה, והעובדה שמתנהלות שיחות היא צעד חיובי. עם זאת, הוא טען כי "העבודה נמשכת שם כדי לרמות אותנו בכמה מתקנים, בכמות כלי הנשק, בכמות הטילים. אנחנו עוקבים באדיקות".

"ההערכה אומרת שיש יותר מאתר סודי אחד. זה אומר שיש לפחות שלושה, אם לא יותר", אמר ג'פרי לואיס, מומחה ללימודי מזרח אסיה, שטען כי לדיווח על המשך העשרת האורניום יש משקל משמעותי. לדבריו, עובדה זו הייתה ידועה כבר מזמן. "יחד, הדברים האלה מרמזים על כך שקוריאה הצפונית התכוונה להצהיר ולסגור כמה אתרים כחלק מתהליך הפירוק מגרעין, אבל לשמור על אתרים אחרים פעילים", הסביר.

פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ עם קים/רויטרס

בפסגה שהתקיימה ב-12 ביוני הסכימה קוריאה הצפונית "לפעול למען פירוק חצי האי הקוריאני מגרעין", אך ההצהרה המשותפת של קים וטראמפ לא סיפקה פרטים על האופן שבו הדבר ייעשה. לפני קיום הפסגה, פיונגיאנג דחתה על הסף דרישות לפירוקה מגרעין, והתייחסה לתכניות הטילים והגרעין שלה כאלמנטים חיוניים להגנה מול תוקפנות אמריקנית אפשרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully