וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו הודף את טענות צפון קוריאה: הסנקציות יישארו עד שתתפרק מגרעין

8.7.2018 / 9:48

אחרי שביקורו בפיונגיאנג הסתיים בטונים צורמים, נועד שר החוץ של ארה"ב עם עמיתיו מיפן ומדרום קוריאה בטוקיו. "הדרך תהיה קשה ומאתגרת", הודה. בעלי בריתו הודו לו. "הפגין מנהיגות בשיחות"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, דחה היום (ראשון) את הטענות של קוריאה הצפונית כי הוא נהג באופן "גנגסטרי" במהלך שיחותיו האחרונות בפיונגיאנג. אחרי פגישה שקיים עם עמיתיו מיפן ומקוריאה הדרומית בטוקיו, הוא אמר כי הוא ימשיך בשיחות הגרעין, אך הדגיש כי הסנקציות יישארו במקומן עד להשלמת התהליך.

פומפאו אמר כי נותרה עבודה רבה להשלים והוסיף כי הוא בטוח שמנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און יעמוד בהתחייבויותיו מהפסגה בסינגפור לפרק את ארסל הגרעין שלו. בשונה מהפעמיים הקודמות שבהן הגיע למדינה המבודדת, לא פגש שר החוץ האמריקני את השליט קים.

"כשדיברנו איתם על פירוז גרעיני, הם לא הדפו אותנו", אמר פומפאו במסיבת עיתונאים שכינס עם שר החוץ של יפן, טארו קונו, ושרת החוץ של קוריאה הדרומית, קאנג קיונג-ווה. "הדרך תהיה קשה ומאתגרת, ואנחנו יודעים שהמבקרים ינסו להמעיט בהישגים שלנו".

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בפגישתו בפיונגיאנג עם סגן יו"ר הוועד המרכזי של מפלגת השלטון בקוריאה הצפונית קים יונג צ'ול, 7 ביולי 2018. רויטרס
שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בפגישתו בפיונגיאנג עם סגן יו"ר הוועד המרכזי של מפלגת השלטון בקוריאה הצפונית קים יונג צ'ול, 7 ביולי 2018/רויטרס

לדברי פומפאו, השיחות הניבו הסכמה להקים "צוותי עבודה" שינהלו את המגעים היומיומיים בין ארצות הברית לבין קוריאה הצפונית. נציגים משני הצדדים ייפגשו בקרוב בפנמונג'ום, שבגבול הקוריאות, כדי לדון בהשבת שרידיהם של חלק מ-7,000 החיילים האמריקנים שעדיין מוגדרים נעדרים מאז מלחמת קוריאה.

שר החוץ של יפן הודה לפומפאו ואמר כי שלוש המדינות מחויבות להמשיך במשטר הסנקציות עד שקוריאה הצפונית תפרק את תכנית הגרעין והטילים שלה.

שרת החוץ של הדרום שיבחה את פומפאו גם היא ואמרה כי היא לא סבורה שארצות הברית החלישה את דרישותיה מקוריאה הצפונית. "ביקורו של השר פומפאו בפיונגיאנג הפעם היה הצעד הראשון", אמרה. "אנחנו מצפים לעוד שיחות בונות ומועילות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
קים וטראמפ לוחצים ידיים בטלוויזיה הצפון-קוריאנית. אתר רשמי
קים וטראמפ לוחצים ידיים בטלוויזיה הצפון-קוריאנית/אתר רשמי

ביקורו השלישי של פומפאו בפיונגיאנג נמשך יומיים והסתיים אתמול, אך כמה שעות בלבד לאחר המראתו תקף משרד החוץ את רוח השיחות וכינה אותן "מצערות". בהודעה שהוקראה בסוכנות הידיעות הרשמית הזהיר המשטר כי סבב השיחות האחרון "הוביל אותנו למצב מסוכן, שעלול לפגוע בנחישות שלנו לפירוז גרעיני, במקום לבסס את האמון בין הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה לבין ארצות הברית.

במהלך הפסגה של קים עם הנשיא דונלד טראמפ בסינגפור בחודש שעבר הוא העניק רק התחייבות מעורפלת ל"פירוז חצי האי הקוריאני מגרעין", אך השניים לא הסכימו על לוח זמנים או על פרטי הליך פירוק התכנית. טראמפ, מצדו, עצר את התמרונים הצבאיים הנרחבים עם הדרום, אך מבקריו אמרו כי הוא עשה ויתורים גדולים מדי עבור הרודן.

לצד ההתבטאויות התקיפות, שמרמזות על כך שקוריאה הצפונית לא תהיה מוכנה להליך פירוז מהיר, פורסמו מאז הפסגה ההיסטורית גם דוחות מודיעיניים שקבעו כי פיונגיאנג איננה מתכוונת לוותר לחלוטין על תכנית הגרעין שלה ואף ממשיכה לפתח אותה בחשאי. טראמפ הבטיח במהלך כהונתו כי לא יאפשר לקים לאיים על ארצות הברית בנשק גרעיני, והמפגש עמו הגיע בתום כמה חודשים של איומים הדדיים.

לפני מסיבת העיתונאים עם שרי החוץ, נועד פומפאו עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה. שר החוץ האמריקני אמר כי העלה את סוגיית החטופים היפנים במהלך השיחות בפיונגיאנג, ואבה הודה לו על כך. טוקיו הציבה כתנאי לכל סיוע כלכלי לשכנתה חשיפה מלאה על גורלם של אזרחיה שנחטפו בשנות ה-60 וה-70 על ידי סוכנים צפון קוריאנים.

"אני רוצה להודות על המנהיגות החזקה שהפגנת במהלך השיחות עם קוריאה הצפונית", אמר אבה לפומפאו. "זה הוכיח את הקשר הבלתי-מעורער בין יפן לארצות הברית".

בטרם הגיע לקוריאה הצפונית, אמר פומפאו כי הוא ינסה "למלא" פרטים בהתחייבויות של קוריאה הצפונית מהפסגה, במטרה לשמור על המומנטופ. ואולם, במהלך ביקורו בטוקיו הוא אמר כי נותרה עבודה רבה כדי לקבוע את לוח הזמנים המדויק ל"אירועים השונים". עוד אמר כי הוא לחץ על קוריאה הצפונית לקיים את הבטחה ולהרוס אתר ניסוי במנועי טילים וכי ארצות הברית תרצה שזה יקרה "בקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully