וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על הצהרת חוק השואה: מכבד את הביקורת, אתן לכך ביטוי

8.7.2018 / 11:43

ראש הממשלה התייחס לראשונה לביקורת שנמתחה על הצהרת חוק השואה שנוסחה בין ישראל לפולין. "שמעתי את ההערות של ההיסטוריונים, המטרה הייתה לבטל את הסעיפים הבעייתיים והיא הושגה", אמר

עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה לראשונה לביקורת שנמתחה על הצהרת חוק השואה בין ישראל לפולין. "שמעתי את ההערות של ההיסטוריונים, אני מכבד את זה ואתן לכך ביטוי", אמר נתניהו.

לדבריו, מטרת המגעים בין שתי המדינות הייתה לבטל את הסעיפים הבעייתיים "המטרה הזאת הושגה ואני מודה לצוות שהצליח להסיר את הסעיפים הפליליים", הדגיש ראש הממשלה. "ההצהרה שפורסמה לאחר זאת לוותה על ידי היסטוריונית בכירה. אך לאחר פרסומה עלתה ביקורת על ידי אנשי מקצוע", הוסיף.

עוד בוואלה! News:
תאונת האומגה בהונדורס: הבעל התנגש באשתו - ונהרג
פומפאו הודף את טענות צפון קוריאה: הסנקציות יישארו עד שתתפרק מגרעין
"לא נרדם עם הצרחות": הטווסים שלא נותנים לתושבי המושב בדרום לישון

החוק הפולני - ראש הממשלה נתניהו: "ממשלת פולין החליטה על ביטול מלא של הסעיפים השנויים במחלוקת". יותם רונן
נתניהו מקריא את הצהרת חוק השואה, שבוע שעבר/יותם רונן

ביקורת רבה הוטחה כלפי ההצרה המשותפת לישראל ולפולין אשר פורסמה בשבוע שעבר גם בעברית במודעות על גבי העיתונים "ידיעות אחרונות" ו"הארץ".

המודעה עוררה זעם במכון "יד ושם", שטען כי הפרסום בשבוע שעבר על כוונת ממשלת פולין לתקן את התוספת לחוק "עוררה תקוות כי מדובר בהתפתחות חיובית וצעד בכיוון הנכון". אולם, בדיקה שערכו במכון "מעלה כי בקביעות ההיסטוריות, שהוצגו כעובדות שאין עליהן עוררין, יש טעויות חמורות והטעיות, וכי גם לאחר ביטול הסעיפים המדוברים מהותו של החוק נשארה על כנה, ובכלל זה האפשרות לפגיעה ממשית בחוקרים, במחקר החופשי ובזיכרון ההיסטורי של השואה".

גם בזירה הפוליטית נמתחה ביקורת רבה על הצעד מימן ומשמאל. שר החינוך נפתלי בנט דרש מראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את הצהרתו המשותפת עם ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי בנושא "חוק השואה". זאת מאחר שהיא, לדבריו, "רוויית שקרים ונטולת תוקף עובדתי והיסטורי". מלשכתו של נתניהו נטען כי בנט מערב "שיקולים פוליטיים".

עוד באותו נושא

בנט נגד נתניהו: "ההצהרה על חוק השואה הפולני - חרפה רוויית שקרים"

לכתבה המלאה
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי במהלך הדיון על חוק השואה בבית הנבחרים, וורשה, פולין 27 ביוני 2018. רויטרס
ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי נואם בפני הפרלמנט הפולני/רויטרס

גם חברת מפלגתו של בנט, שרת המשפטים איילת שקד הצטרפה למחאה, זאת לנוכח ההתנגדות של "יד ושם" לניסוחיה. שקד צייצה בטוויטר: "צריך לומר את האמת ההיסטורית ולא לעוות אותה: סיוע של פולנים ליהודים בתקופת השואה היה תופעה נדירה באופן יחסי ופגיעה בהם ואף רציחתם הייתה תופעה רווחת. אני מציעה לכולם לקרוא את המסמך שהוציא 'יד ושם' על ההצהרה ולהבין כמה היא שגויה. אסור שמדינת ישראל תהיה חתומה על מסמך זה ולכן צריך לבטלו".

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) הגיב אף הוא להצהרה. בשיחה באולפן וואלה! News אמר לפיד כי "יצא מסמך של ראש הממשלה ופולין שמנקה את הפולנים ממה שעשו בשואה. זה כאילו בעטו במישהו בחצר. 200 אלף יהודים נרצחו בשואה על ידי פולנים". הוא הוסיף כי "לא היה צריך לקיים משא ומתן כזה. היה צריך לומר שנחזיר את השגריר".

יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג מסרה כי "נתניהו חתם על מכתב שגדולי האנטישמים ומכחישי השואה היו חותמים עליו. הוא נתן להם לגיטימציה ומכר את ההיסטוריה של העם שלנו בנזיד עדשים". לדבריה, "לא ייאמן שראש ממשלת ישראל מוכן פשוט למכור את ההיסטוריה של העם שלנו בשביל הקשקוש הזה ולפגוע באופן הזה במיליונים שנרצחו על אדמת פולין".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר כי ההצהרה בחתימתו של נתניהו "משמשת את גדולי מכחישי השואה באירופה" וכי הדבר "מעיד על התנהלותו העקומה והמבישה ששירתה את המכחישים במקום את הניצולים והנספים". לדברי שמולי, שיזם חוק בכנסת נגד חוק הפולני, "כל שקר סופו להתגלות.
ראש ממשלת מדינת היהודים שסחר בזכר השואה בגלל אינטרסים זרים לא ראוי להיות עוד יום אחד בתפקידו".

ח"כ ציפי לבני הוסיפה כי "החרפה שביצע נתניהו בזיכרון השואה, על חשבון מדינת ישראל והעם היהודי כולו, תיזכר לדיראון עולם". לבני הסבירה כי "שוב התברר הפער בין נאומי נתניהו להסכמי הכניעה שלו. מי שמשתמש בשואה ללא הפסקה - נתן תוקף מוסרי בשם העם היהודי לעיוות היסטורי מזעזע. אחרי הסיבוב הציני הפומבי של הפולנים, צריך להודיע מיידית על ביטול חד-צדדי של ההצהרה. הפולנים הוכיחו שהם רואים בנתניהו כלי למירוק עברם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully