וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט נגד נתניהו: "ההצהרה על חוק השואה הפולני - חרפה רוויית שקרים"

שר החינוך כינה את הצהרתו המשותפת של ראש הממשלה עם עמיתו הפולני "נטולת תוקף עובדתי והיסטורי". גורמים בלשכת רה"מ: "חבל שמערבים שיקולים פוליטיים". לפיד באולפן וואלה! NEWS: "הזהרתי את נתניהו". ביד ושם גינו את ההצהרה "טעויות בקביעות שהוצגו כעובדות"

עריכת וידאו:ניר חן

שר החינוך נפתלי בנט דרש היום (חמישי) מראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את הצהרתו המשותפת עם ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי בנושא "חוק השואה". זאת מאחר שהיא, לדבריו, "רוויית שקרים ונטולת תוקף עובדתי והיסטורי". מלשכתו של נתניהו נטען כי בנט מערב "שיקולים פוליטיים".

דבריו של בנט נאמרו אחרי שהבוקר פורסמה בעיתונים ההצהרה המשותפת של נתניהו ושל מורובצקי, שניתנה בשבוע שעבר והביאה לסיום המשבר. ההצהרה פורסמה במודעה ב"ידיעות אחרונות" וב"הארץ" בעברית ותורגמה בידי משרד החוץ הפולני, על אף שמלכתחילה נחתמה והוקראה באנגלית בין שני המנהיגים.

גורמים מדיניים אמרו לוואלה! NEWS כי המודעה פורסמה על ידי הפולנים וביוזמתם וכי משרד החוץ לא עודכן מראש על פרסום הדברים.

לקריאה נוספת:
מנהיג מפלגת השלטון בפולין: חוק השואה פגע ביחסים עם ארה"ב
חוק השואה: הפולנים לא השתכנעו, הם רק נכנעו ללחץ
לקריאת נוסח ההצהרה המשותפת של ישראל לפולין

עצרת ליום השואה במכון משואה 11 באפריל 2018. ניב אהרונסון
בנט במכון משואה, ביום הזיכרון לשואה באפריל/ניב אהרונסון

המודעה עוררה זעם במכון "יד ושם", שטען כי הפרסום בשבוע שעבר על כוונת ממשלת פולין לתקן את התוספת לחוק "עוררה תקוות כי מדובר בהתפתחות חיובית וצעד בכיוון הנכון". אולם, בדיקה שערכו במכון "מעלה כי בקביעות ההיסטוריות, שהוצגו כעובדות שאין עליהן עוררין, יש טעויות חמורות והטעיות, וכי גם לאחר ביטול הסעיפים המדוברים מהותו של החוק נשארה על כנה, ובכלל זה האפשרות לפגיעה ממשית בחוקרים, במחקר החופשי ובזיכרון ההיסטורי של השואה".

בתגובה לטענות המכון מסרו יוסף צ'חנובר ויעקב נגל שמונו בידי נתניהו למשא ומתן מול פולין כי "ההיסטוריונית הראשית של 'יד ושם' פרופ' דינה פורת ליוותה את התהליך מראשיתו, ואמירות היסטוריות המופיעות בהצהרה אושרו על ידה. ההצהרה המשותפת שנחתמה על ידי ממשלת פולין, כוללת התייחסות מפורשת לכך שהיכולת לבצע מחקרים באופן חופשי נשמרה, וששום חוק לא מונע ולא ימנע זאת בעתיד".

עוד באותו נושא

נתניהו על חוק השואה: עמדנו על משמר האמת וקיימנו חובתנו

לכתבה המלאה

נתניהו מוסר את ההצהרה על החוק הפולני, בשבוע שעבר:

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

בהצהרה שנשא בשבוע שעבר נתניהו הוא בירך על הסרת הסעיף הפלילי מ"חוק השואה" הפולני - בו בזמן שמורביצקי העביר בפרלמנט בוורשה את ביטולו. בנוסח ההצהרה שניתן באנגלית מסרו שני המנהיגים כי הם "דוחים את הניסיונות להאשים את פולין או את האומה הפולנית בכללותה בזוועות שבוצעו על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם מאומות שונות".

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי במהלך הדיון על חוק השואה בבית הנבחרים, וורשה, פולין 27 ביוני 2018. רויטרס
מורביצקי נושא הצהרה בפני הפרלמנט הפולני, בשבוע שעבר/רויטרס

עוד נכתב בהצהרתם של נתניהו ומורביצקי כי הם "מכירים בעובדה שזרועות של המחתרת הפולנית, בהפעלה של ממשלת פולין הגולה, יצרו מנגנון של עזרה וסיוע שיטתיים לעם היהודי, ושבתי המשפט של הממשלה הגולה מיצו את הדין עם פולנים ששיתפו פעולה עם רשויות הכיבוש הגרמני, כולל על הסגרת יהודים".

בנט: ההצהרה היא חרפה רוויית שקרים

בנט אמר כי ההצהרה המסירה לכאורה אחריות מהפולנים לשואה "היא חרפה, רוויית שקרים ועיוותים ומחללת את זכרם של יהודים רבים שנרצחו על ידי פולנים". הוא הוסיף "מוטב שלא תהיה שום הצהרה מאשר הצהרה שקרית עם חתימת ממשלת ישראל. הוא אמר כי על נתניהו לשנות את ההצהרה, לבטלה או להביאה להצבעה בממשלה - שם, לדבריו, היא תידחה.

עוד אמר בנט כי ההצהרה "מגמדת את חלקם של פולנים רבים שביצעו הלשנה, הסגרה ואף רצח יהודים, לעומת האדרה מספרית של חסידי אומות עולם, שהיו מופלאים, אך לא רבים". לדבריו, "אני מכבד ומוקיר את הידידות בין המדינות כיום, אך כשר החינוך של מדינת ישראל, שאמון על הנחלת זכרון השואה, לא אתן את ידי בשום אופן לעיוות אירועי השואה. ישנו הבדל תהומי בין חוק פולני פסול, לבין גושפנקא רשמית של ממשלת ישראל לעיוותים ולשקרים".

בתגובה לביקורת של בנט מסרו גורמים מדיניים בלשכת ראש הממשלה כי "חבל שמערבים שיקולים פוליטיים בתהליך שהסתיים בהצלחה שההישג המרכזי שלו הוא ביטול הסעיפים הבעייתים בחוק".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על השינוי בחוק השואה בקריה בתל אביב ה-27 ביוני 2018. חיים צח, לע?מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו מקריא את ההצהרה בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח, לע?מ

אחרי בנט, חברי כנסת נוספים תקפו את ההצהרה המשותפת. בדברים שאמר באולפן וואלה! NEWS טען יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כי הזהיר את נתניהו ממצב זה. "יוצא מסמך של ראש ממשלת ישראל וראש ממשלת פולין שמנקה את הפולנים ממה שעשו בשואה". לדבריו, "200 אלף יהודים נרצחו בשואה על ידי פולנים מבלי שגרמנים עמדו ליד. הם עסקו ברצח שיטתי". לפיד הוסיף כי ההצהרה "מנקה" את פולין מול העולם וכי הממשלה לא הייתה צריכה לקיים משא ומתן על החוק, אלא להחזיר את השגריר מהמדינה.

יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג הוסיפה כי "נתניהו חתם על מכתב שגדולי האנטישמים ומכחישי השואה היו חותמים עליו. הוא נתן להם לגיטימציה ומכר את ההיסטוריה של העם שלנו בנזיד עדשים". לדבריה, "לא ייאמן שראש ממשלת ישראל מוכן פשוט למכור את ההיסטוריה של העם שלנו בשביל הקשקוש הזה ולפגוע באופן הזה במיליונים שנרצחו על אדמת פולין".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר כי ההצהרה בחתימתו של נתניהו "משמשת את גדולי מכחישי השואה באירופה" וכי הדבר "מעיד על התנהלותו העקומה והמבישה ששירתה את המכחישים במקום את הניצולים והנספים". לדברי שמולי, שיזם חוק בכנסת נגד חוק הפולני, "כל שקר סופו להתגלות.
ראש ממשלת מדינת היהודים שסחר בזכר השואה בגלל אינטרסים זרים לא ראוי להיות עוד יום אחד בתפקידו".

(עדכון ראשון: 14:25)

"חבורה מופלאה" - עשרות אלפי בני אדם, בהם ניצולי שואה ודיפלומטים השתתפו במצעד החיים בפולין. עריכה: יאיר דניאל, מערכת וואלה! NEWS
הנשיא ריבלין לצד נשיא פולין דודה במצעד החיים באושוויץ, באפריל/מערכת וואלה! NEWS, עריכה: יאיר דניאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully