וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי חרדים מפגינים בירושלים נגד חוק הגיוס: "נמות ולא נתגייס"

5.7.2018 / 21:54

הפלג האנטי ציוני "העדה החרדית" קיים הפגנה בכיכר השבת בירושלים ובה הושמעו קריאות נגד הח"כים החרדים, שהצביעו נגד חוק הגיוס אך מאחורי הקלעים פעלו לקידומו. "לא ניתן לנפש אחת ליפול"

צילום: מחאת החרדים הקיצונים, עריכה: תומר לוי

אלפי חרדים קיצונים הפגינו הערב (חמישי) בכיכר השבת בירושלים נגד חוק הגיוס שאושר השבוע בקריאה ראשונה בכנסת. מדובר בהפגנה שנועדה ליצור לחץ על המפלגות החרדיות כדי שלא יאפשרו את אישור החוק, אף לא בכפוף לשינויים. הכבישים הסמוכים נחסמו לתנועה על ידי המשטרה. חלק מהדוברים בהפגנה תקפו את הח"כים החרדים שהצביעו נגד החוק, אך מאחורי הקלעים פעלו כדי לקדם אותו.

ההפגנה היא של "העדה החרדית", פלג קיצוני חרדי שמוביל קו אנטי ציוני, שאינו מכיר במדינה ובמוסדותיה ואינו מקובל על רוב הרחוב החרדי. אנשי הזרם אינם מתייצבים בלשכות הגיוס, אפילו לא במטרה לקבל דיחוי מצה"ל, ורבים ממנו מוגדרים עריקים. המחאה שלהם מצטרפת למחאות נוספות נגד החוק של זרמים נוספים במגזר החרדי.

עוד בנושא:
הכנסת אישרה את חוק הגיוס: "גילינו אחריות, הממלכתיות ניצחה"
כנס הרבנים שמלחיץ את דרעי: "לפזר שם פצצות סירחון"
על מה מצביעים ולמה החרדים מתנגדים: חוק הגיוס - המדריך המלא

הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים 5 ביולי 2018. מחאת החרדים הקיצוניים, מערכת וואלה! NEWS
מתוך ההפגנה הערב/מערכת וואלה! NEWS, מחאת החרדים הקיצוניים

השלטים שנתלו בהפגנה הכריזו על "מעמד הכרזת היהדות החרדית נגד חוק הגיוס ומטרותיו", ובנוסף לכך נכתב כי "לא ניתן לנפש אחת מישראל ליפול לרשת הצבא ולבולל את הציבור החרדי בכור ההיתוך של הצבא והשירות האזרחי המעמידים בסכנה את קיום הדורות ועתיד היהדות החרדית בארץ הקודש". בשלטים נוספים נכתב "נמות ולא נתגייס". הפלג הקיצוני מחזיק בעמדה שישנה "גזירת גיוס", אף שצה"ל אינו מגייס חרדים בכפייה.

בתחילת השבוע, במקביל להצבעה בכנסת, קיימו רבנים ספרדים בכירים עצרת מחאה נגד החוק. הרבנים, שהיו במשך שנים מזוהים עם ש"ס, טענו כי המפלגה מקדמת את החוק אף שתוצאותיו הם "גיוס של בחורים ספרדים בלבד". שבוע קודם לכן הם קראו שלא לשתף פעולה עם המפלגות החרדיות באם החוק יאושר בקריאה שניה ושלישית. זו הייתה הפעם הראשונה שקמה אופוזיציה חרדית לש"ס, שהדאיגה את יו"ר ש"ס אריה דרעי ואנשיו שפעלו לטרפד את קיומה.

עוד באותו נושא

הכנסת אישרה את חוק הגיוס: "גילינו אחריות, הממלכתיות ניצחה"

לכתבה המלאה
אריה דרעי בפגישת פיוס עם הרב שלמה עמאר ויצחק יוסף. מערכת וואלה!
אריה דרעי עם הרב שלמה עמאר ויצחק יוסף/מערכת וואלה!

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם הודיע היום כי הוא מתכוון להביא את חוק הגיוס להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בעוד כשבוע. הדיונים בוועדה המיוחדת בכנסת התקיימו השבוע, וצפויים להימשך גם בשבוע הבא, ואולם ש"ס ויהדות התורה טרם גיבשו את השינויים שהם דורשים לערוך בנוסח החוק.

חרף הודעתו של אמסלם, ב"יהדות התורה" קיימים חילוקי דעות משמעותיים סביב השאלה האם יש לקדם את החוק עוד במושב הנוכחי או לבקש ארכה מבג"ץ כדי שהחוק הנוכחי שמעניק פטור לחרדים מגיוס לצה"ל לא יפקע ואלפי חרדים יהיו מחויבים בגיוס. ב"אגודת ישראל", הפלג החסידי שבראשו עומד סגן השר יעקב ליצמן, מעוניינים לדחות את קידום החוק במספר חודשים, ואילו ב"דגל התורה", הפלג הליטאי שבראשו עומד ח"כ משה גפני, מתעקשים על קידום החוק בשבועיים הקרובים עד סוף המושב.

יו"ר הועדה המיוחדת להסדרת מעמדם של תלמידי ישיבות, ח"כ דודי אמסלם. נעם ריבקין, דוברות הכנסת,
הודיע כי החוק יובא להצבעה בעוד כשבוע. אמסלם/נעם ריבקין, דוברות הכנסת

הדרישה של ליצמן ושל שאר חבריו לסיעה עלולה להתפתח לכדי משבר קואליציוני, לאור התנגדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבקש ארכה מבג"ץ. נתניהו אמר לשותפיו החרדים לפני כשבועיים כי הוא "מעוניין לסיים עם הסאגה הזו בהקדם", כלשונו. עד כה בסיעות החרדיות לא התקבלה החלטה רשמית כיצד לנהוג אך בקואליציה מעריכים כי גברו הסיכויים לכך שיבקשו ארכה מבג"ץ.

הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים 5 ביולי 2018. מחאת החרדים הקיצוניים, מערכת וואלה! NEWS
מתוך ההפגנה הערב/מערכת וואלה! NEWS, מחאת החרדים הקיצוניים
הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים 5 ביולי 2018. מחאת החרדים הקיצוניים, מערכת וואלה! NEWS
מתוך ההפגנה הערב/מערכת וואלה! NEWS, מחאת החרדים הקיצוניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully