וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה את חוק הגיוס: "גילינו אחריות, הממלכתיות ניצחה"

3.7.2018 / 3:20

הח"כים אישרו את החוק בקריאה ראשונה ברוב של 63 מול 39. לפיד: "אי אפשר לקבל זכויות בלי חובות". ליצמן איים לפרוש מהקואליציה אם החוק לא ישונה: "לא נתמוך בסנקציות על בני ישיבות". סיעת יש עתיד תמכה בהצעה. מאות חרדים הפגינו בירושלים נגד החוק

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

לאחר משבר פוליטי ארוך בקואליציה ודיון בן יותר משלוש שעות אושרה הלילה (שלישי) הצעת חוק שירות הביטחון, המכונה "חוק הגיוס", בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, ברוב של 63 תומכים מול 39 מתנגדים. חברי סיעת יש עתיד תמכו בחוק ואילו חברי הכנסת של ש"ס ויהדות התורה הצביעו נגד וחברי סיעת הרשימה המשותפת נעדרו מההצבעה. הבוקר בשעה 9:00 תתכנס לראשונה הוועדה בכנסת שתדון בחוק לקראת ההצבעה בקריאה שניה ושלישית. זאת, במטרה להתחיל לדון בשינויים שדורשות הסיעות החרדיות בנוסח החוק.

סגני השרים החרדים יעקב ליצמן ומשולם נהרי הצביעו נגד החוק. על אף שתקנון הכנסת מחייב את פיטוריהם במקרה כזה, הוחלט לאפשר להם חופש הצבעה על בסיס תקדים סופה לנדבר, שבו השרה ממפלגת ישראל ביתנו הצביעה נגד חוק המרכולים בניגוד לעמדת הקואליציה אך לא פוטרה מתפקידה.

נוסח החוק, שגובש בוועדה מקצועית במשרד הביטחון, קובע יעדי גיוס לחרדים שהולכים וגדלים בכל שנה, סנקציות כלכליות על הישיבות אם לא יעמדו בגיוס וסעיף נוסף שקובע כי החוק יבוטל אם החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס שלוש שנים רצופות.

עוד בנושא:
על חיוניותו של צבא העם ושירות לכולם | דעה
מנדלבליט על חוק הגיוס: קושי בהחלת סנקציות כלכליות רק ב-2020
לשמחת החרדים: חוק הגיוס יצר עימות בתוך האופוזיציה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עצרת נגד חוק הגיוס בירושלים, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך
ההתפטרות של שר הבריאות יעקב ליצמן, 26 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מאיים לפרוש מהקואליציה. סגן השר ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

הקרב על חוק הגיוס - כל העדכונים

3:16 - יו"ר מפלגת המחנה הציוני אבי גבאי מכנה את החוק "ישראבלוף אחד גודל" ותוקף את יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד. לדברי גבאי, לפיד ומפלגתו "הפקירו את האפשרות לשוויון בנטל בגלל גחמות והתקרנפות פוליטית".

1:12 - סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) אומר לאחר אישור החוק כי מפלגתו לא תסכים למגבלות על מספר תלמידי הישיבות ולא תתמוך בסנקציות עליהם. לדבריו, "התנגדנו לחוק הגיוס החדש כפי הוראת מועצת גדולי התורה. לאורך הדורות מסר עם ישראל את נפשו למען לימוד התורה וראה בו את הערך החשוב ביותר לעתיד העם היהודי".

1:07 - שר הביטחון אביגדור ליברמן, כותב בחשבון הטוויטר שלו כי "הכנסת גילתה אחריות" באישורה את החוק. לדבריו, "לפני ארבעה חודשים טרפדנו חוק גרוע שעשה צחוק מהשוויון בנטל. הלילה התייצבה רוב הכנסת מאחורי החוק של מערכת הביטחון. הממלכתיות ניצחה את הספינים והמחלוקות. אני מקווה שהחוק יאושר, ככתבו וכלשונו, בקריאה שניה ושלישית עוד במושב הזה".

1:03 - מליאת הכנסת מצביעה בעד הצעת החוק בקריאה ראשונה ברוב של 63 תומכים מול 39 מתנגדים. חברי סיעת יש עתיד הצביעו בעד ההצעה.

מתוך חשבון הטוויטר של השר אביגדור ליברמן:

0:56 - לקראת תחילת ההצבעה על ההצעה מודיע ח"כ יואל חסון כי הוא מבקש להכיר בה כהצעת אי אמון בממשלה.

0:45 - ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אומר במליאת הכנסת כי "לימוד התורה הוא יסוד קיומנו וזכות הישרדותנו". לדבריו, באותו הלהט שבו הוקמה המדינה פעלו בציבור החרדי "לשימור התרבות התורנית שכמעט ולא נשאר ממנה פליט". עוד הוסיף מקלב כי "יש לנו חיוב לעשות זאת וזאת זכותינו לעשות את זה פה בארץ הקודש ואף אחד לא יוכל לקחת זאת מאיתנו. מסורת כזו לא משנים, אתם צריכים לעשות התרת חלום. חשוב לנו להיות עם אחד ולכן אנו מבקשים לעשות זאת בהסכמה ובהבנה".

0:23 - יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) עולה לדוכן ונותן נאום סוער במהלך הדיונים על החוק. "איפה הבושה של העם היהודי שמדברים על לומדי תורה? אין בושה יהודית לחברים כאן!", קרא. "אני קורא למי שתורתו אומנותו, אף אחד מכם לא יעזוב את הלימוד שלא ישמע למה שמדברים פה, שלא יתחשב בזה. בזכותכם אנחנו קיימים".

ח"כ ציפי חוטובלי מצביעה במליאת הכנסת על חוק הגיוס, 3 ביולי 2018. חשבון הטוויטר של ציפי חוטובלי, מערכת וואלה!
הגיעה למליאה במהלך חופשת הלידה. ח"כ חוטובלי/מערכת וואלה!, חשבון הטוויטר של ציפי חוטובלי

מתוך חשבון הטוויטר של ח"כ מרב בן ארי:

0:17 - מוקדם יותר במליאה נרשמה תגרה מילולית בין ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) לח"כ חיים ילין (יש עתיד). חסון האשים את יש עתיד בכך שהם מצביעים בעד החוק ואמר לילין: "אתה איש חצוף. איש קטן". על כך ענה לו ילין: "טמבל".

0:15 - ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע למשכן הכנסת לקראת ההצבעה על החוק.

23:11 - ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) מביעה התנגודת להצעת החוק: "זה לא חוק שוויון בנטל, זה חוק אי השוויון בנטל. במדינה כל אזרח חייב לתרום לחברה, חייב להתגבר, להתבגר, כשהוא תורם שנת שירות, שירות לאומי, שירות צבאי או כל דבר שמראה את המחויבות שלו למדינה שבה הוא חי. היום רק 47% מתגייסים או תורמים למדינה, השאר משתמטים ומתחמקים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עצרת חרדים נגד חוק הגיוס בירושלים, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

22:52 - ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) עולה להתנגד להצעת החוק הכוללת גם יעדי גיוס. הוא תוהה בפני הנוכחים במליאה: "אתם באמת רוצים חרדים בצבא שדבר ראשון יוציאו את כל הבנות מהמחנות? כל כור ההיתוך הזה חייב להתפרק. צפון קוריאה מפרקת את הכור הגרעיני ופה יש כור גרעיני שמאיים להתפוצץ על כולנו".

22:52 - יו"ר יש עתיד יאיר לפיד נואם במליאה על חוק הגיוס: "החוק הזה בא לרפא פצע בליבה של החברה הישראלית. אי אפשר להיות אזרח במדינת ישראל ולקבל רק זכויות בלי שיהיו לך גם חובות. בזמן הדיון מתפרעים חרדים בירושלים כי הם יודעים שהחוק הזה יגייס עוד חרדים לצה"ל".

22:27 - יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם התחייב בפני הבית היהודי ויש עתיד כי הסעיף הבעייתי יימחק בעתיד מהחוק.

22:22 - דרמה במליאת הכנסת: במהלך הדיון על חוק הגיוס, מגלים חברי הכנסת כי לחוק שהוצע על ידי משרד הביטחון הוכנס סעיף חדש שמשרבב את הישיבות הגבוהות של הציונות הדתית, מה שמטיל בספק את אופן ההצבעה של יש עתיד שהתחייבה להצביע בעד כל עוד לא ייעשה שינוי בחוק שהוצע על ידי משרד הביטחון. במליאה נערכות התייעצויות בקואליציה במטרה לפתור את המשבר.

מכתב שכתב ח"כ דודי אמסלם לח"כ עפר שלח במהלך ההצבעה על חוק הגיוס, 2 ביולי 2018. מערכת וואלה!
מכתב ששלח ח"כ אמסלם לח"כ שלח, הערב/מערכת וואלה!

21:52 - סגן שר הביטחון אלי בן דהן, שהציג את הצעת החוק הממשלתית במליאת הכנסת, פונה לאלה "שמסיתים נגד חוק זה", כלשונו, וקורא כי "אין בכוונתנו להיכנס לישיבות ולהוציא משם בכוח תלמידי ישיבה. הפסיקו עם ההפחדות על מציאות שאינה קיימת. כל מי שלומד תורה, ימשיך וילמד תורה. אולם, כל מי שאינו לומד, או מי שהחליט להפסיק ללמוד, אנו דורשים ממנו לבוא ולהתגייס. אני רוצה להבטיחכם, כי צה"ל עושה את כל המאמצים כדי שכל מי שיבוא לשרת בצבא, יוכל לשרת ולהמשיך לשמור על אורחות חייו, כפי שהיו נהוגים על ידו, לפני גיוסו לצה"ל". בן דהן אומר כי ההצעה מבקשת "להסדיר סוגיה כואבת המלווה את מדינת ישראל מאז הקמתה - סוגיית הגיוס לצה"ל של הציבור החרדי".

21:42 - במליאת הכנסת מתחיל דיון על חוק הגיוס לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה. הדיון צפוי להימשך בין שעתיים לשלוש שעות.

19:40 - מאות חרדים משתתפים בעצרת מחאה סמוך לקברו של הרב עובדיה יוסף בירושלים נגד חוק הגיוס שיעלה להצבעה הערב במליאת הכנסת. את המחאה שכוללת תפילות ונאומים מובילים רבנים וראשי ישיבות בכירים בזרם הספרדי-חרדי במטרה להגביר את הלחץ על המפלגות החרדיות, בפרט על ש"ס, כדי שיטילו וטו על החוק.

18:40 - ח"כ אציק שמולי, יו"ר השדולה לשוויון בנטל בשירות הצבאי, בשירות האזרחי ובשוק העבודה על הודעתו של ליצמן במליאה ואמר כי "פשרנות חסרת גבולות מולידה תמיד סחטנות. עוד לפני שהמתווה הגיע לכנסת ליברמן קיצץ לו את הכנפיים ועכשיו החרדים מתחילים לחתוך לו את הראש. אני קורא ל'יש עתיד' לחזור בה מתמיכה".

17:59 - סגן שר הבריאות ליצמן במליאת הכנסת: "יהדות התורה תצביע היום נגד חוק הגיוס החדש. שלא תחשבו לרגע שזה שלפיד בעד, אנחנו נשנה את עמדתנו. לא נוכל להסכים לשום חוק שיגביל לומדי תורה בשום צורה. אם החוק הזה כפי שהוא יעבור בשלוש קריאות - נפרוש מהקואליציה".

ישיבת הממשלה 25 בפברואר 2018. אמיל סלמן /הארץ, מערכת וואלה! NEWS
"למה לא להגיד את האמת? צדקתי ושינית את דעתך". שקד/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן /הארץ

16:36 - הוועדה המיוחדת בכנסת שתדון בחוק הגיוס בראשות יו"ר הקואליציה דודי אמסלם צפויה להתכנס מחר לישיבתה הראשונה. זאת, בכפוף להצבעה ואישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת חוק שירות ביטחון, הוועדה תתכנס בכנסת בשעה 9:00 בבוקר לדון בהצעת החוק ולהכינה להצבעה בקריאה שניה ושלישית.

15:32 - ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הסיעה: "אנחנו נביא היום את חוק הגיוס לקריאה ראשונה. זה חוק טוב ומאוזן. אנחנו עוסקים לא בכותרות אלא בתוצאות. הכוונה לטפל בשוויון בנטל. הנטל הוא נטל כלכלי עצום. תקציב הביטחון הכולל שלנו הוא בערך 20 מיליארד דולר. זה בערך שליש מהתקציב של רוסיה. רק מקצתו מגיע מארה"ב ולכן הרוב נופל על כתפי אזרחי ישראל. איך נממן את זה? על ידי כלכלה צומחת והשתתפות בשוק העבודה. ולכן השתתפות בשוק העבודה היא דבר חשוב מאוד".

לדבריו, "הנטל השני הוא לטפל בצרכי הצבא. לכן, עשה שר הביטחון דבר חשוב מאין כמוהו. הוא הלך לצבא ושאל 'מה אתם צריכים?'. והיום אנחנו מצביעים על מה שהצבא צריך. החוק הזה מגדיל את השתתפות של הציבור החרדי בצה"ל. יש כאן חוק שהוא נכון ומאוזן".

15:22 - ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש לעלות לאישור במליאת הכנסת את אישור העברת הסמכויות בוועדת המקומות הקדושים קודם לאישור חוק הגיוס. במפלגות החרדיות מתנגדים. נתניהו מעוניין לאשר את העברת הסמכות מחשש שאחרי אישור חוק הגיוס, החרדים יבלמו את המהלך.

14:42 - יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני נכנס להתייעצות אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

14:34 - שר הביטחון אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו): "בשולי מושב החורף עמדנו אז על שלנו ומנענו העברת חוק אחר גרוע יותר. לא רק עמדנו על רגליים אחוריות, היינו מוכנים ללכת למשבר קואליציוני. אנחנו מביאים חוק ממלכתי, אחראי, מיטיב עם ביטחון ישראל ומדינת ישראל. זה לא חוק ליברמן, לא חוק של לפיד, לא של ליצמן או דרעי. זה חוק לטובת צה"ל נטו".

14:21 - יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג מספרת כי "בשבוע האחרון פנו אלינו כמה פעמים גורמים בכירים במפלגות החרדיות וניסו לשכנע אותנו להצביע בעד החוק. אנחנו כמובן סירבנו. מעניין מה ביקשו מלפיד? היום הייתה לנו אפשרות להפיל ממשלה או להתקרב צעד משמעותי לטריז בקואליציה הקיימת. במקום זה הקרבות הם באופוזיציה והממשלה ממשיכה בשלה".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד במליאת הכנסת 11 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"זה חוק של יש עתיד מהממשלה הקודמת". לפיד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

אבי גבאי נגד לפיד בטוויטר:

14:08 - יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד אומר כי סיעתו תצביע בעד חוק הגיוס בעוד שש"ס ויהדות התורה יצביעו נגדו "כי הם יודעים שהחוק יוביל לכך שיותר חרדים יתגייסו ויצאו לשוק העבודה". לדבריו, "זה החוק של 'יש עתיד' מהממשלה הקודמת אבל הפעם גם צה"ל והרמטכ"ל חתומים עליו". לפיד מתייחס לאפשרות שיהיו שינויים בחוק הגיוס אחרי אישור בקריאה ראשונה: "אם ליברמן יסכים לשינוי של אות אחת של החוק, זו תהיה בגידה בצה"ל וברמטכ"ל. ליברמן יצטרך ללכת לחדר הסיעה שלו ואישית להוריד את השלטים של 'מילה זו מילה'".

14:00 - יו"ר התנועה ח"כ ציפי לבני אומרת כי "התשלום של נתניהו לחרדים הוא לפי הנוסחה - 'אתם תחזיקו אותי בשלטון ואני אשלח ילדים של אחראים להיהרג'. העובדה שיש מפלגה באופוזיציה שתומכת בזה, היא לא תעודת הכשר". היא מוסיפה כי "אנחנו, הרוב הלא דומם, שמשלם את המחיר - נשנה את המציאות הזו".

13:55 - יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אומר בישיבת סיעתו כי "כך נראית הרמת ידיים, כך נראית בגידה בחיילים שלנו וכך נראית מפלגה שעברה צד". גבאי תוקף את "יש עתיד": "מה קרה? ירדתם קצת בסקרים אז מתהפכים? בוגדים בבוחרים ובמחנה שלנו? זה לא הזמן לברוח. החובה שלנו באופוזיציה היא להתנגד לישראבלוף הזה".

12:46 - ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) מתייחס בוועדת החוקה להצבעה הצפויה של יש עתיד: "לפיד חשב שהציבור לא בקיא, אבל אני נותן לו להשתעשע בהרגשה ולומר שזה החוק שלו, למרות שזה לא אותו חוק. לא נסתמך על ההצבעה של יש עתיד. זו הצבעה שתלויה בדבר לצרכים פוליטיים".

כנס מפלגת העבודה בתל אביב, 22 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
"כך נראית בגידה בחיילים שלנו". גבאי/ניב אהרונסון

פעילי המחנה הציוני קוראים ללפיד להצביע נגד החוק:

12:23 - ועדת השרים לענייני חקיקה מאשרת את חוק הגיוס. שקד והשרה סופה לנדבר מצביעות בעד החוק, כששאר השרים לא נכחו בהצבעה. השר דוד אזולאי מצביע נגד באמצעות פתק.

12:07 - שרת המשפטים, איילת שקד, תוקפת את יו"ר "יש עתיד" ח"כ יאיר לפיד על הטענה שלפיה החוק דומה לנוסח שהציעה מפלגתו. "אני בפוליטיקה כבר שש שנים. ספין וקמפיין כל כך שקרי לא ראיתי עוד בזירה הזאת", אומרת שקד. "שעות רבות השקעתי בכנסת הקודמת כדי לשכנע את לפיד ושלח לתמוך בסנקציות כלכליות ולא בסנקציות פליליות ולא הצלחתי. אז למה לא להגיד פשוט את האמת? איילת, את צדקת, אני טעיתי ושיניתי את דעתי. זה בסדר. זה מותר. לשקר במצח נחושה - אסור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully