וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס הרבנים שמלחיץ את דרעי: "לפזר שם פצצות סירחון"

2.7.2018 / 18:08

פעילי ש"ס הוקלטו כשהם קוראים לפגוע בעצרת נגד חוק הגיוס, מחשש שקיומה ייצור מצג של פילוג בזרם הספרדי-חרדי סביב החוק ויפגע במפלגתם. "לקחת בקבוקים עם מים של דגים מסריחים ולשפוך בכל האזור"

עריכה: שניר דבוש

פעילי ש"ס ניסו לטרפד עצרת מחאה של רבנים ספרדים בכירים שמתקיימת הערב (שני) נגד חוק הגיוס. זאת, מחשש שקיומה של העצרת ייצור לראשונה מאז פטירת מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, מצג של פילוג בזרם הספרדי-חרדי סביב חוק הגיוס באופן שיפגע במפלגתם. חרף ניסיונותיהם, העצרת תתקיים סמוך לקברו של הרב יוסף בירושלים.

בהקלטות של אותם פעילים הציע אחד מהם: "לקחת בקבוקים עם מים של דגים מסריחים ולשפוך את זה בכל האזור" שבו מתקיימת העצרת סמוך לקברו של הרב. לדבריו כך "יהיה ריח מסריח ולא יוכלו להקים שם במה". פעיל אחר הציע במקום: "להביא את הפצצות סירחון של פורים, לפוצץ שם כמה כאלה ונגמר העניין". בהקלטה נוספת הציע אחד הפעילים להזמין "כמה שיותר מקומות" בהסעות לעצרת, כך שלדבריו "ברגע האמת ההסעות יהיו ריקות". פעיל אחר העיד על פעילות שלו ושל חבריו לתלוש מודעות המזמינות את הציבור לכנס. "הצלחנו לקרוא כמה אבל נשארו פה שלטים. הם רוצים לעורר את אריה דרעי שיהיה נגד החוק", נשמע הפעיל בהקלטות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
עצרת נגד חוק הגיוס בירושלים, הערב/מערכת וואלה, צילום מסך
שר הפנים, אריה דרעי בישיבת הממשלה השבועית, 21 בינואר 2018. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
דרעי בישיבת ממשלה, ינואר/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

העצרת מתקיימת בירושלים שעות ספורות לפני ההצבעה במליאה על החוק שיעניק פטור לחרדים מגיוס לצה"ל. סמוך לקברו של הרב עובדיה בבית העלמין סנהדריה, מקיימים רבנים ספרדים בכירים את העצרת נגד נוסח החוק. הבולט שבהם הוא הרב משה צדקה, מהרבנים הספרדים החשובים במגזר החרדי. הרב צדקה יחד עם שאר הרבנים חתמו בשבוע שעבר על מסמך לפיו "כל מי שייתן ידו לחוק זה או חלקו, עתיד ליתן את הדין והקולר יהא תלוי בצווארו". הם התבטאו בחריפות נגד החוק והצהירו כי אם הוא יאושר "נקרא לכל בני הישיבות הקדושות שלא להגיע כלל ללשכת הגיוס" וכך גם לא להצביע למפלגות החרדיות בבחירות הבאות.

הרבנים הם לא בשר מבשרה של ש"ס אבל הנפגע העיקרי מהצהרותיהם הוא יו"ר ש"ס השר אריה דרעי. לראשונה מאז פטירת הרב עובדיה יוסף, דרעי סופג ביקורת פנימית והפעם לא מאלי ישי. הביקורת הזו הלחיצה אותו עד שאנשיו הפעילו בימים האחרונים לובינג תקשורתי חזק לשכנע את הרבנים שלא ישתתפו בעצרת המחאה. מאז פטירת הרב עובדיה, ש"ס נטשה את המצביעים המסורתיים והפכה למפלגה חרדית, כמעט כמו יהדות-התורה. ככזאת היא נאלצת לשחק את כללי המשחק באופן דומה.

החוק חושף קרע בתוך המגזר

חוק הגיוס שיובא היום להצבעה במליאה לא יעורר בינתיים משבר קואליציוני אבל חושף לא מעט על הקרע בתוך המגזר החרדי בעידן שאחרי פטירתם של 'המרנים'. בשנים האחרונות הלכו לעולמם הרב עובדיה יוסף שהיה הסמכות הרוחנית-העליונה של ש"ס והרב אהרון לייב שטיינמן שהיה מנהיג 'דגל התורה'.

את שרביט ההנהגה במקומם קיבלו רבנים אחרים כמו הרב שלום כהן מש"ס והרבנים גרשון אדלשטיין וחיים קנייבסקי מ'דגל התורה'. אנשיהם בפוליטיקה משדרים כי ההחלטות על ידם מתקבלות בעצלתיים, אחד שולח לחברו ואף אחד לא מוביל בהנהגה. בהיעדר מנהיגות חזקה, כולם נסחפים אחר הקו הקיצוני ונאלצים לדפוק חשבון לאופוזיציה החרדית שאינה מחויבת לתכתיבים הפוליטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully