וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 סעיפים של ריגול וסיוע לאיראן: משפטו של גונן שגב נפתח

השר לשעבר הנאשם בעבירות נגד ביטחון המדינה הגיע היום לפתיחת משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים. הפרקליטות מייחסת לשגב פעילות לאורך שנים מול גורמי ביון איראניים שהכיר בשהותו בניגריה - ועמם נפגש במדינות שונות מסביב לעולם

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל ושניר דבוש

עצרו רגע וקראו את שתי השורות הבאות, מתוך כתב האישום שהוגש בחודש שעבר נגד השר לשעבר גונן שגב: "במעשיו פעל הנאשם כסוכן מודיעין של איראן ובמסגרת פעילותו עשה פעולות רבות שיש בהן כדי לסייע לאיראן במלחמתה בישראל". שגב נאשם בריגול חמור, בסיוע לאויב בזמן מלחמה ובעבירות נוספות. משפטו נפתח הבוקר (חמישי) בבית המשפט המחוזי בירושלים. כך מצא את עצמו מי שהיה רופא, חבר כנסת, שר בממשלת ישראל ואסיר, מוחזק שוב בתא המעצר ומואשם בעבירות שעונשן המרבי, הקבוע בחוק, הוא מוות או מאסר עולם.

עו"ד גאולה כהן מפרקליטות מחוז ירושלים ציינה בתום הדיון כי "בתיק זה הדיונים יתנהלו בדלתיים סגורות ובשל צרכי ביטחון, הציבור לא יוכל להיחשף למתרחש. נעשה מאמצים להוציא מה שאפשר לציבור".

סנגורו של שגב, עו"ד משה מזור, מסר כי "המשפט התחיל וטרם קיבלנו את כל חומרי החקירה. יש צו איסור פרסום די גורף ולכן היכולת שלנו לשתף בטענותיו של שגב היא מוגבלת". מזור הוסיף כי "הטענות יישמעו בפני ההרכב ואנחנו מקווים שבתום ההליך הפרשה תחזור למימדים הנכונים שלה".

פרשת גונן שגב | סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
"כלא הכספות" שבנוי כמבוך: כך נראה האגף שבו נכלא גונן שגב
"כשהוא שומע כסף הוא נדלק": חיי הפאר של גונן שגב בניגריה
לאחר חודש במתקן שב"כ: השר לשעבר גונן שגב הועבר לכלא גלבוע

דיון בעניינו של גונן שגב, 5 ביולי 2018. ידיעות אחרונות, פול צלמים
שגב בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום/פול צלמים, ידיעות אחרונות
דיון בעניינו של גונן שגב, 5 ביולי 2018. ידיעות אחרונות, פול צלמים
מואשם בעבירות שעונשן המירבי הוא מוות או מאסר עולם. שגב, היום/פול צלמים, ידיעות אחרונות

בחודש מאי האחרון נמצאה לגורמי הביטחון הישראליים שעת כושר. מזה תקופה הצטבר אצלם מידע שהחשיד את גונן שגב בקיום קשרים עם גורמי המודיעין האיראני. מתי בדיוק התעורר חשדם של גורמי הביטחון בישראל, האם שגב היה נתון למעקב על ידם ובמשך כמה זמן, ומהי הדרך שבה הם הצליחו להביא למעצרו - זמן רב עוד יחלוף בטרם תתבררנה התשובות לשאלות אלה ולשאלות מסקרנות אחרות שאסורות בפרסום מכוח צו איסור פרסום שהוצא על פרטי הפרשה.

אלא שאתמול, לבקשת וואלה! NEWS, התיר השופט אביגדור דורות לפרסם חלקים מכתב האישום שהוגש נגד שגב לפני כשבועיים. עיון באותם חלקים אשר הותרו לפרסום מלמד על המעשים המיוחסים לשגב בשש השנים האחרונות לטובת האיראנים, ועל עבירות בטחון חמורות ביותר. שגב, רופא בהכשרתו ובמקצועו, שימש כחבר כנסת בין השנים 1992-94, וכשר האנרגיה והתשתיות בין השנים 1995-96 - תקופה שבה השתתף אף בישיבות של הקבינט המדיני-ביטחוני. רום המעמד שאליו הגיע אז ממלא תפקיד בהמשך הסיפור.

דיון בעניינו של גונן שגב, 5 ביולי 2018. ידיעות אחרונות, פול צלמים
שגב בפתיחת משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום/פול צלמים, ידיעות אחרונות

בשנת 2004 עמד שגב לדין באשמת הברחת סמים קשים לישראל וזיוף הדרכון הדיפלומטי שקיבל בהיותו שר, ונידון לחמש שנות מאסר בפועל. הסתבכותו זו היוותה אולי רמז מוקדם לשפל שאליו הגיע שגב בפרשה הנוכחית. בעקבות הרשעתו בעבירות סמים חמורות נשלל משגב רישיונו לעסוק ברפואה בישראל, אך הוא שב לעבוד כרופא בניגריה, שבה עבר להתגורר בשנת 2010.

פגישות ברחבי העולם עם גורמי ביון איראניים

בכתב האישום לא מצוין המועד המדויק שבו גויס שגב על ידי האיראנים, אך ככל הנראה הדבר התרחש במהלך שנת 2012. החל מאותו מועד, ובמשך שש שנים עד למעצרו, פגש שגב במפעיליו האיראניים בהזדמנויות רבות, במדינות שונות ברחבי העולם. שגב אף הגיע לטהראן כשהוא יודע שאנשי המודיעין האיראניים עמם ייפגש מצפים ממנו לספק להם מידע מודיעיני הנוגע למדינת ישראל.

המקומות השונים שבהם נערכו הפגישות ברחבי העולם, כמו גם המשימות שקיבל שגב ממפעיליו והפעולות השונות שעשה לקידומן, נותרו חסויים כדי למנוע פגיעה בביטחון המדינה. ועדיין, ניתן להתרשם מהחומרה הבלתי נתפסת של המעשים המיוחסים לשגב, מן החלקים שהותרו לפרסום. כך, לפי כתב האישום, שגב מסר לאיראנים מידע שאליו נחשף במסגרת תפקידו כשר האנרגיה והתשתיות.

גונן שגב במרפאתו בניגריה. Hotels.ng, צילום מסך
שגב במרפאתו בניגריה/צילום מסך, Hotels.ng

לבקשת מפעיליו הוא מסר שמות של אנשים שהיו מוכרים לו כקשורים לתחום הביטחון בישראל, ידיעות סודיות על אודות מיקום מתקנים של גורמי ביטחון ועוד. למעלה מ-50 סעיפים חסויים מתוך כתב האישום, לא פחות, מוקדשים לתיאור המשימות שקיבל שגב ממפעיליו, למידע שהתבקש לאסוף, לפעולות שהתבקש לבצע ולמעשים שביצע בפועל כדי להשיג את המידע ולהעבירו למפעיליו האיראניים לאורך התקופה הארוכה שבה פעל "כסוכן מודיעין של איראן... כדי לסייע לה במלחמתה בישראל".

25 סעיפים חסויים מכתב האישום מדברים על פגישות שקיים שגב עם מפעיליו. לא פלא אפוא, ששגב מואשם בעשרות עבירות של מסירת ידיעות לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה, ובריבוי עבירות של ריגול חמור, בנוסף לעבירה של סיוע לאויב במלחמה. ואחרי כל האמור חובה להזכיר, כי כתב האישום מציג את עמדת המדינה.

טענות ההגנה של שגב טרם נשמעו בבית המשפט. סנגוריו, עורכי הדין אלי זהר ומשה מזור ממשרד גולדפרב זליגמן, מסרו לאחר הגשת האישום בחודש שעבר כי "בשלב ראשוני זה ניתן לומר, כי הפרסום שהותר משווה לדברים חומרה יתרה, על אף שמתוך כתב האישום, שפרטיו המלאים נותרו כאמור חסויים, מצטיירת תמונה שונה".

שגרירות איראן באבוג'ה בירת ניגריה, תמונת ארכיון נובמבר 2010. AP
שגרירות איראן באבוג'ה, בירת ניגריה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully