וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: התפרצות חצבת בצפון; מספר שיא של חולים ממרץ

מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי 42 חולים התגלו בחודש האחרון, בהם 11 חולים מעכו ו-14 מצפת רק בשבועיים האחרונים. מרבית החולים הם ילדים ובני נוער. משרד הבריאות: "ההנחה היא כי חולה אחד הדביק את בני משפחתו - שלא התחסנו"

צילום: ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידיאו: החשש מפני התפשטות החצבת באירופה בשנה שעברה)

42 חולי חצבת חדשים התגלו באזור הצפון מתחילת יוני ועד היום - כך עולה מנתונים שהגיעו היום (רביעי) לידי וואלה! NEWS על אודות התפרצות המחלה באזור. בשבועיים האחרונים התקבלו במשרד הבריאות דיווחים חריגים על 11 חולים בנפת עכו ו-14 חולים בנפת צפת. במקביל, נספרו במחוז פתח תקווה והמרכז, הכוללים גם את יישובי יהודה ושומרון, 18 חולים בהתנחלויות איתמר ובהתנחלויות הסמוכות, אלון מורה ויצהר.

בעוד שמחודש ינואר עד חודש מרץ לא התגלו מקרי חצבת בכלל, החל מחודש מרץ התגלו 130 מקרים בישראל. במשרד הבריאות הסבירו כי "מרגע שעלה החשד לחצבת, החולים נשלחו לבידוד, בוצעה חקירה אפידימיולוגית לאיתור המגעים. חלק מהחולים טופלו בחיסון פעיל או סביל, בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

לדברי משרד הבריאות, "ההנחה היא כי מדובר בחולה אחד שנדבק במחלה ומאחר שמדובר במחלה מאד מדבקת, הדביק את בני משפחתו וחבריו, שככל הנראה לא התחסנו כנגד המחלה במצבת שגרת החיסונים".

עוד בוואלה! NEWS:
המתמחים שהתלוננו, הסיוע שלא הגיע: סערת התאבדות מנהל המחלקה
אחים ואחיות בעצרות מחאה בתי החולים ברחבי הארץ: "נחצה קו אדום"
"ניצלתי בנס": הרופא שנתן ייעוץ שגוי ממשיך לטפל בחולים

אילוסטרציה. ShutterStock
"ככל הנראה לא התחסנו". חיסון/ShutterStock

עוד עולה מהנתונים כי במרבית המקרים מדובר בילדים קטנים: 22.6% מהחולים מחודש מרץ ועד היום, השווים ל-28 ילדים, הם בין הגילאים חמש עד תשע. שישה תינוקות מתחת לגיל שנה חלו במחלה, ואילו עשרה פעוטות בגילאי שנה עד ארבע שנים (שיעור של 8.1% מהחולים) חלו במחלה לאחרונה.

14.5% מהחולים, 18 אנשים במספר, הם בני נוער בגילאים 10 עד 19. כ-14% מהחולים הם מבוגרים בגיל שלישי, מעל גיל 60. 12% מהחולים, 15 אנשים, הם בין הגילאים 20 עד 29, ובקבוצת הגילאים 30 עד 39 חלו 14 אנשים השווים ל-11.3% מסך החולים.

בשגרת החיסונים הנוכחית מנת החיסון הראשונה ניתנת בגיל שנה והשנייה ניתנת בכיתה א'. על אף שלפי נתוני משרד הבריאות כיסוי החיסון למחלה עומד על 96%, מדובר במחלה מדבקת מאוד, כך שמספיקים כמה אנשים בודדים שאינם מחוסנים כדי להפיץ את המחלה ולגרום להשתוללותה בקרב מי שבא איתם במגע.

90% סיכויים לרעה: המחלה המדבקת ביותר המוכרת לאנושות

חצבת היא המחלה המדבקת ביותר המוכרת לאנושות. בסביבה לא מחוסנת, אדם חולה ידביק בממוצע 18 אנשים. לאדם לא מחוסן שנחשף לחולה יש סיכוי של כ-90% לפתח מחלה.

כעשרה ימים לאחר החשיפה, המחלה תחל להתבטא בחום גבוה המלווה בשיעול, בנזלת ובהפרשה מרובה מהעיניים. לאחר כמה ימים מצטרפת פריחה צפופה על כל הגוף למשך חמישה עד שישה ימים. כשליש מהחולים יפתחו סיבוך אחד או יותר, שעלול להוביל לאשפוז: שלשולים, דלקת אוזניים, דלקת עיניים, דלקת ריאות, פרכוסים ודלקת מוחית. חלק מסיבוכים אלה עלולים להשאיר נכות קבועה כמו חירשות, אפילפסיה או פיגור שכלי.

ילד חולה חצבת בסומליה, אפריל 2014. AP
אדם חולה ידביק בממוצע 18 אנשים. ילד חולה חצבת בסומליה/AP

בממוצע, בין חולה אחד עד שניים מתוך אלף חולים מתים מהמחלה ומסיבוכיה. השפעת מכיוון שמדובר בנגיף התוקף גם את תאי החיסון של חולה, החצבת לא מסתיימת לאחר ההחלמה והיא עלולה לגרום למחיקת הזיכרון החיסוני וכפועל יוצא כך - גם לתחלואה חוזרת במחלות שונות. בנוסף לכך, קיים סיבוך נוירולוגי של המחלה, SSPE, שעלול להתרחש בין חמש עד 20 שנים לאחר ההחלמה. מצב זה גורם לניוון עצבי הדרגתי, שמוביל בסופו של דבר למוות בלתי נמנע.

מרבית הסיבוכים יופיעו בקרב הילדים מתחת לגיל חמש ובקרב מבוגרים מעל גיל 20. תינוקות מתחת בגיל שנה בסיכון מוגבר ל-SSPE, כשתינוק אחד מתוך 600 חולים עלול לפתח סיבוך זה. כמו כן, מצויים בסיכון מוגבר גם אנשים עם דיכוי חיסוני, חולים כרוניים או הסובלים ממחלות של דרכי הנשימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully