וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח משרד החוץ האמריקני: ישראל בצמרת המאבק בסחר בבני אדם

4.7.2018 / 8:08

הדוח ציין לטובה את יעילות פעולת רשויות האכיפה במאבק בסחר בבני אדם, זו השנה השביעית ברציפות. מנגד, מחברי הדוח מתחו ביקורת על הענישה הקלה למורשעים בעבירות אלה וכן על המדיניות כלפי מבקשי מקלט

צילום: דוברות משטרה, עריכה: יאיר דניאל

(מעצר חשודים בסחר בנשים ממזרח אירופה, בפברואר)

דוח של משרד החוץ האמריקני קובע כי ישראל היא בין המדינות שמשקיעות את המאמצים הרבים והאפקטיביים ביותר נגד תופעת הסחר בבני אדם, זו השנה השביעית ברציפות. מדובר בשיפור עצום לעומת תחילת ואמצע שנות ה-2000, אז נחשבה ישראל למדינת יעד עיקרית של סחר בתחום זה. יחד עם זאת, הדוח גם מותח ביקורת על ישראל בשל ענישה מקלה כלפי סוחרי אדם שהורשעו, וכן על המדיניות הישראלית כלפי מבקשי מקלט שהיו קורבנות לסחר, בעיקר בסיני.

הדוח השנתי של משרד החוץ האמריקני מחלק את מדינות העולם לשלוש רמות לפי מאבקן בסחר בבני אדם. בשנת 2011 דורגה ישראל ברמה השנייה, אולם מאז 2012 עלתה לקבוצה הראשונה ושומרת על מקומה בעקביות, בזכות צעדים שננקטו כדי להילחם בתופעה. גם השנה, כאומר, דורגה ישראל בקבוצה זו.

"ממשלת ישראל עומדת לגמרי בסטנדרטים המינימליים לחיסול הסחר בבני אדם", נכתב בדוח. "בתקופה שנבדקה (שנת 2017, ד"ד) הממשלה המשיכה להראות רצינות ומאמץ מתמשך בתחום שהתבטא בשיפור הזיהוי של קורבנות הסחר, זיהוי קורבנות רבים יותר, וכן הפעלת מקלטים ותשתיות שנתנו לקורבנות טיפול לטווח המידי והארוך ואפשרויות לשיקום".

עוד בוואלה! NEWS:
"אמרו לי שאתה בקטע של בנות": השיטה של חמאס לפיתוי חיילי צה"ל נחשפת
התקיפה בביה"ח: "החשוד הוציא סכין, ותקף את האחות הראשונה שראה"
למרות הסיכון הגבוה: אלפי נשים קיבלו ייעוץ שגוי על סרטן השד

לצורך עבודה בזנות- המשטרה עצרה 7 חשודים בהפעלת רשת להבאת נשים מאוקראינה ומולדובה לישראל. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
מעצר חשודים בסחר בנשים מאוקראינה, בפברואר/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה
זנות בתחנה המרכזית הישנה בתל אביב - 4 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון, עיבוד תמונה
מועדונים בדרום תל אביב. אילוסטרציה/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון

בדוח מצוין כי בשנת 2017 זוהו בישראל 73 קרבנות סחר ועבדות חדשים, לעומת 47 בלבד ב-2016. בניגוד לעלייה במספר הקורבנות, מספר החקירות שפתחה המשטרה בנושא דווקא ירד בחדות: בשנה שעברה פתחה המשטרה 231 חקירות בחשד לסחר בבני אדם למטרות זנות, לעומת 310 חקירות ב-2016. כמו כן, ב-2017 לא פתחה המשטרה אף לא חקירה אחת של חשד לסחר למטרות עבדות.

בדוח מצוין כי במהלך 2017 לא הוגש אף כתב אישום בשל סחר בבני אדם למטרות עבדות, וזאת על אף שרשות ההגירה הגישה 143 כתבי אישום על הפרת זכויותיהם של עובדים זרים. באותו הזמן הוגשו בישראל עשרה כתבי אישום בשל סחר בבני אדם למטרות זנות.

ביקורת על ענישה קלה למורשעים בסחר ועל היחס למבקשי מקלט

אחת מנקודות הביקורת כלפי ישראל בדוח היא העונשים הקלים לאנשים שהורשעו בסחר. בשנה החולפת הורשעו שישה נאשמים בסחר בבני אדם למטרות זנות, ועונשיהם נעו בין עבודות שירות לשש שנות מאסר. רק אדם אחד הורשע בהחזקה בתנאי עבדות, ונידון ל-15 חודשי מאסר בפועל. בדוח צוין כי גם בשנת 2017 "המשיכה ישראל להטיל עונשים קלים, שאינם תואמים לחומרת העבירה".

אזור התחנה המרכזית בתל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
אזרחים זרים בדרום תל אביב/מגד גוזני

מדיניות נוספת שגררה ביקורת כלפי ישראל היא זו שנוגעת למבקשי המקלט. "בעוד שהממשלה הגבירה את מאמצי ההגנה על קורבנות סחר", נכתב בדוח, "היא המשיכה להעניש קורבנות פוטנציאליים ואף כאלה שכבר זוהו כקורבנות, בגין עבירות על חוקי ההגירה, ובכך מנעה מהם גישה להגנה נאותה".

מנהלת היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בסחר בבני אדם, עו"ד דינה דומיניץ, אמרה בתגובה לדוח כי "המשך הדירוג הגבוה של ישראל זו השנה השביעית מהווה הכרה של ארצות הברית במאמץ המשמעותי של ישראל להיאבק בתופעה איומה זו, אשר ממשיכה להרים ראשה בישראל ובעולם. אנו לומדים את ההערות בדוח ונמשיך להשקיע כל מאמץ בקידום מאבק ראוי זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully