וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלים, אגרסיבי, מסוכן: המספרים המפחידים של הנהג הישראלי נחשפים

1.7.2018 / 15:52

סקר שערכה עמותת אור ירוק חושף את המציאות הפרועה אותה חווה כל ישראלי בכבישים. במהלך השנה האחרונה, אחד מכל שני ישראלים נחשף לקטטה בדרכים ו-85% אף נתקלו באלימות מילולית ובהתנהגות מאיימת. "האלימות שמאפיינת את החברה הישראלית זולגת גם לכביש"

צילום: עמותת אור ירוק וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

אחד מכל שני נהגים ישראלים נתקל בקטטה בכביש לפחות פעם בשנה - כך עולה מסקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" ונחשף היום (ראשון). הסקר נועד לבחון את שיעור האנשים המדווחים כי הם נתקלים בתופעות שונות של זעם ותוקפנות מצד נהגים בכבישי ישראל.

על פי הסקר שערכה העמותה, 52% מהנהגים טענו כי נתקלו בקטטה בין נהגים בכביש לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. 8% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שחותך רכבים אחרים או נצמד אליהם. 56% דיווחו כי נתקלו בתופעה מעל שש פעמים. 96% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שצפר בכוונה ובאגרסיביות, ו-41% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים. 91% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ברכב שסנוור כלי רכב אחרים, 31% נתקלו בתופעה יותר משש פעמים.

עוד בנושא:
אביו של החשוד שתקף נהגות מתנצל: "הוא עבר תאונה ונפגע בראשו"
"הוא פתח לי את הראש": שיחת הטלפון בין הנהגת שהותקפה בעפולה לבעלה
"יצאתי מדממת וזעקתי לעזרה": טובה הותקפה במכוניתה בעפולה

טובה בת 31 מעפולה שהותקפה על ידי נהג שצפרה לו ב-29 ביוני 2018. באדיבות המצולמת, מערכת וואלה! NEWS
טובה שהוכתה על ידי נהג שחסם את דרכה בעפולה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המצולמת

עוד עולה כי 85% דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ו-18% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים. 52% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בקטטה בכביש בשנה האחרונה, ובנוסף אליהם 4% נתקלו בתופעה יותר משש פעמים.

ממצאי הסקר באים בצל התיעוד המטריד שנחשף הבוקר מהתגרה בלב תל אביב, במהלכה שלף נהג מונית את נשקו האישי וירה באוויר. באירוע אחר שהתרחש בינואר האחרון, הוגש כתב אישום נגד תושב סכנין בניסיון לדרוס נהג אחר באמצעות משאית, ואף המשיך לתקוף שוטרים במקום, כל זאת בשל סכסוך על מקום חנייה.

במסגרת אותו הסקר בוצע פילוח של האירועים על פי אזורים: 52% מתושבי הצפון נתקלו השנה באירועי קטטות בכבישים. שיעור דומה נרשם גם בשרון. בתל אביב ובמרכז 57% מהנשאלים נתקלו בתופעה, באזור ירושלים - 48%, ובאזור הדרום - 49%.

עוד באותו נושא

תיעוד: אלמוני ניפץ שמשה עם אבטיח, נהג המונית ירה באוויר

לכתבה המלאה
אינפוגרפיקה אלימות בכבישים. עיבוד תמונה
אינפוגרפיקה אלימות בכבישים/עיבוד תמונה

עוד עולה כי 84% מתושבי הצפון נתקלו השנה באלימות מילולית ותנועות מאיימות בכביש, מהם 19% נתקלו בכך יותר משש פעמים. 90% מתושבי השרון נתקלו השנה נתקלו בתופעה, כש-19% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים. במרכז - 89% נתקלו בתופעה, מתוכם 16% יותר משש פעמים. בירושלים 84%, מתוכם 30% בהיקף גבוה. בדרום -83%, שמתוכם 13% נתקלו בה יותר משש פעמים.

"האלימות שמאפיינת את החברה הישראלית זולגת גם לכביש", אמר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק לוואלה! NEWS. "השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הכפיל את כמות ניידות משטרת התנועה בשנה האחרונה וניתן לראות את התוצאות בצמצום ההרוגים בתאונות, אך עדיין אין תחליף לנוכחות פיזית של השוטרים בכביש וחסרות ניידות רבות. מעבר לחשש האישי מההתנהגות האלימה, נהיגה עצבנית ובריונית מגבירה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ובשל כך חייבים לחזק את משטרת התנועה בניידות ובשוטרים נוספים. הגברת הנוכחות המשטרתית בכבישים תרתיע את אותם נהגים אלימים מלנהוג בפראות ולסכן את החיים של כולנו בדרכים".

תקרית ירי ברחוב דיזנגוף- נהג מונית כבן 42 מראשל"צ הותקף ע"י חשוד ובתגובה ירה יריית אזהרה באוויר. אתר רשמי
מתוך תיעוד האירוע האלים בתל אביב/אתר רשמי

עוד מוסיפים בעמותה כי מחקרים בעולם הראו קשר ישיר בין התנהגות אלימה להגדלת הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. נהגים החשים כעס מדווחים על מעשים פזיזים ומסוכנים בכביש כמו אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת ונהיגה פחות יציבה באופן כללי. לדברי העמותה, נהגים אלו יהיו מעורבים בתאונות דרכים בשיעור כפול מנהגים שאינם חשים כעס בזמן נהיגה. מחקר אמריקני אחר מעריך כי הכעס והאגרסיביות משחקים תפקידים ראשיים ביותר ממחצית מתאונות הדרכים הקטלניות ביותר באמריקה. בנוסף לכך, מחקר של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV, בדק ומצא כי קיים קשר חזק בין כעס לבין התנהגות אגרסיבית ותוקפנית על הכביש. הכוונה היא להתנהגות שעשויה לגרום נזק פיזי או נפשי למשתמש והתנהגות המכילה אלימות וחריגה מכללי מוסר.

מלבד אלו, בעמותה מונים סיבות נוספות המשפיעות על אופן הנהיגה ועל עצבנות הנהגים: תנאי הדרך, פקקי תנועה, עיכובים באור אדום ועבירות המבוצעות על ידי אחרים הגורמות לעיכוב בתנועה. כל אלו ואחרים גורמים לנהג להרגיש עצבנות, כעס וזעם, המעלים את סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים באופן משמעותי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully