וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגיעה חד משמעית בקשישים": החוק החדש מעורר מחלוקת בבתי האבות

מנהלי בתי אבות מותחים ביקורת על הצעת החוק של השר ליצמן, הקובעת כי יש להציב מצלמות במוסדות. לטענתם, מימון הצבת המצלמות יבוא על חשבון הדיירים. "על משרד הבריאות להקים חדר בקרה מיוחד"

צילום:אדריאן הרבשטיין עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: גזר דין למטפלים בפרשת ההתעללות בבית האבות נאות כיפת הזהב, בחודש שעבר)

הצעת החוק להצבת מצלמות בבתי אבות עברה בשבוע שעבר במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן שיזם את הצעת החוק ביקש בעת הדיון במליאה להשלים את החקיקה עוד במושב הנוכחי, על מנת שיוכלו להתקינם תוך 90 יום מיום העברת החוק באופן סופי. גם איגוד בתי האבות והדיור המוגן בישראל (א.ב.א) בירך על המהלך.

לכאורה, מדובר בבשורה משמחת לכלל אזרחי ישראל אשר חיכו לכך מזה שנה וחצי, אז נחשפו לתיעוד המזעזע של אלימות קשה כלפי קשישים בבתי אבות בצפון, כמו "נאות כיפת הזהב". אולם, בשטח עולים קולות אחרים, לפיהם קיים חשש מהעלויות הגבוהות שיושתו על בעלי בתי האבות ומבריחת כוח האדם הקיים, שגם כך מצוי בחוסר.

"מערכת מצלמות עולה עשרות מיליוני שקלים, משרד הבריאות חייב לשאת בזה ללא כחל וסרק, אי אפשר להפיל את זה עלינו", אמר רוני עוזרי, מנהל רשת בתי אבות "נווה עמית" ויו"ר א.ב.א. "התקציבים שלנו ממש מוגבלים כשכבר היום את 70% מהמיטות הסיעודיות בבתי האבות משרד הבריאות מממן בגלל שאין לנו תקציבים. גם אם משרד הבריאות יגיד שהוא יספק תקציב לכך, יש לנו הרבה ניסיון איתם משנים קודמות. הם אומרים לנו 'תשלמו עכשיו ואח"כ נתקזז, אנחנו נעדכן את תעריף האשפוז היומי'. ואז הם מעדכנים את זה בשקל או שניים. אבל כבר היום הם משלמים עשרות אחוזים פחות מהעלות האמתית של הטיפול וזה לא מכסה את העלויות".

עוד בוואלה! NEWS:
המולה ברכבת: חייל פלט כדור בדרכו לת"א ונפצע קל-בינוני
בגלל סירובה לקדם את מתווה הכותל: רגב תודח היום מהוועדה האחראית
דיווחים באיראן: הרוגים בהפגנות על מחסור במים במערב המדינה

בית האבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה בו נחשד כי התעללו אנשי הצוות בחולים קשישים. Google earth, צילום מסך
בית האבות "נאות כיפת הזהב" (צילום: Google Earth)/צילום מסך, Google earth

"מיטת סיעוד בבית אבות עולה לנו יותר מ-16 אלף שקלים בעוד שמשרד הבריאות משלם כ 13 אלף שקלים", הוסיף. לדבריו, בשנה האחרונה בה משרד הבריאות דרש מבתי האבות להתקין מערכות מחשוב ממוגנות, דבר שעלה לכל בית אבות למעלה ממאה אלף שקלים. "עד היום אף בית אבות לא קיבל החזר או תמיכה ממשרד הבריאות על כך. כל הזמן הם מתחמקים ואני הפסקתי להיות המממן של המדינה. אנחנו בעד הדיירים, בדעה ששירות טוב לדיירים הוא גם לטובתנו ויש לנו עניין שיהיו מצלמות בבתי אבות למרות שהדבר יבריח לנו את כוח האדם, שגם ככה קשה לנו למצוא, אבל אם המדינה מחליטה החלטה שתתמן אותה".

בישראל פועלים כ-280 בתי אבות סיעודיים. כ-45% מבתי האבות הללו מצויים בבעלות עמותות ומלכ"רים והשאר בבעלות פרטית. מרבית בתי האבות בגירעונות כבדים, זאת למרות מספר בודד של בתי אבות ממשלתיים בארץ הממומנים באופן מלא על ידי משרד הבריאות.

בית אבות. ShutterStock
אילוסטרציה (צילום: ShutterStock)/ShutterStock

אביטוב זלקין, מנהל בית אבות "נווה הורים" בירושלים (עמותה ציבורית), מסכים עם עוזרי ומציין כי בקרוב נראה את תוספת המצלמות באה לידי ביטוי בתקציב הטיפול בקשישים. "בבית האבות שלי יש קרוב ל-200 חדרי אשפוז. כבר היום אנחנו עושים צעדים רבים בנושא, עוד לפני החוק הזה, בין הפעולות שעשינו היו התקנת מצלמות בשטחים הציבוריים ומערכות דיווח. עושים הכול כדי להימנע מאותן התופעות, כך שאנחנו יודעים שהתקנת המצלמות תעלה לפחות 400 אלף שקלים, ולא תהיה לנו ברירה לעשות זאת אלא שזה ירד ממקום אחר- מהשתלמויות עובדים, מרכישת ציוד לבתי האבות, הדבר יפגע בתנאי השכר, בשעות פעילות מיזוג האוויר בבתי האבות, ובקיצוץ בפעילויות חברה ותרבות של הדיירים וכן, בארוחות. חד משמעית תהיה פגיעה בקשישים".

בעוד שזלקין מדבר על התקנת המצלמות על ידי גורם חיצוני להשגת מטרות משרד הבריאות, עוזרי מאשים כי האחריות הממסדית מועברת באמצעות החוק הזה מהמדינה למנהלים ובכך חוטאת למטרה. "המצלמות האלו הן פרויקט מאד גדול, יש פה מצלמות ובקרה ואני דורש שמשרד הבריאות יגדיל את צוותי הבקרה, יציב אצלו חדר בקרה, כך שגם משרד הבריאות יוכל לראות מה שקורה בתוך בתי האבות", אמר. "נכון לעכשיו רק בעלי הבתים יכולים לראות את המתרחש בבתי האבות, אבל אם יש ביניהם עבריינים ופושעים, תהיה להם האפשרות למחוק או להתעלם מהמתרחש. לי יהיה יותר נוח אם משרד הבריאות יראה את התלונה ומיד יזעיק את האחראי. על משרד הבריאות לא להתנער מהאחריות וללכת איתנו יד ביד ולהקים חדר בקרה".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. דוברות משרד הבריאות, מערכת וואלה!
החוק הועבר לדיון בוועדה לקראת קריאה שנייה ושלישית. ליצמן (צילום: דוברות משרד הבריאות)/מערכת וואלה!, דוברות משרד הבריאות

עוזרי מציין כי העלה את הדברים בפני בכירים במשרד הבריאות. "נאמר לי באופן בלתי פורמלי שהיועצים המשפטיים של משרד הבריאות הנחו אותם לא להסכים לכך", טען. "הם הסבירו שבכך הם ייקחו על עצמם אחריות. אז מה בסוף? אני האחראי ומשרד הבריאות לא אחראי לציבור החולים?".

מטעם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נמסר כי "הדברים יסוכמו בדיוני הוועדה לקראת קריאה שניה ושלישית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully