וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגב: "הרפורמים נחמדים בארגנטינה - פה בארץ שיפעלו לפני הנהלים שלנו"

בעקבות ההחלטה על הדחת רגב, גם השרה שקד ביקשה לוותר על סמכויותיה בוועדה המתבקשת לאשר את עבודות השיפוץ ברחבת התפילה המשותפת בקשת רובינסון, המיועדת לשימוש המתפללים הרפורמים והקונסרבטיבים. גילה גמליאל עשויה להחליף אותה בוועדה, לאחר ששרים אחרים סירבו לעשות זאת

עריכה: יאיר דניאל

(בוידאו: סרטון מחאה של התנועה הקונסרבטיבית על אי-יישום מתווה הכותל, נובמבר 2017)

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) את הדחתה של שרת התרבות מירי רגב מהוועדה שאמורה לאשר עבודות באתרים דתיים בישראל. הסמכות תעבור לידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואחרי אישור הוועדה צפויות להימשך עבודות שיפוץ ברחבה המשותפת לגברים ונשים בקשת רובינסון בכותל המערבי, המיועדת לשימוש הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבים. ההצבעה שאמורה הייתה להתקיים הבוקר נדחתה בגלל צום י"ז בתמוז,והיא תיערך בערב במשאל טלפוני.

לפי סעיף 29 לחוק העתיקות, כל עבודה באתר דתי מחייבת אישור של ועדת שרים, בה חברים השר הממונה על רשות העתיקות (מירי רגב עד להחלטה אחרת), השר לשירותי דת דוד אזולאי ושרת המשפטים איילת שקד. אזולאי יצביע נגד ההחלטה ככל שתובא לאישור, ועיקר הלחצים מופעלים על השרה שקד כי היא תהפוך לקול המכריע.

עשרות רבנים מהציונות הדתית פנו לשקד בדרישה שלא תתמוך בהצעה. לדבריהם, שיפוץ הרחבה "תוסיף חטא על פשע על המצב הקיים כיום, שבו הוקצה מקום תפילה לתנועה אנטי-ציונית שפוגעת בקודשי ישראל ומעודדת התבוללות של בני עמנו. אנו פונים אלייך כחברת ועדת השרים ומחזקים את ידייך להתנגד בכל תוקף לאישור בניית הרחבה. ברור לנו כי כנציגת המחנה הלאומי האמון על מסורת ישראל ועל ערכיה של תורת הנצח, לא תתני את ידך לחילול שם שמים והפקרת שריד בית מקדשנו לאותם אלה שמחרפים ומבזים את קדושתו". בישיבת שרי הליכוד היום פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרים ואמר להם שגם שרת המשפטים איילת שקד ביקשה לפרוש מהוועדה שמאפשרת עבודות באתרים דתיים. ראש הממשלה פנה לשרים ושאל אם מישהו מעוניין להחליף אותה, ומשלא נענה פנה לשרה גילה גמליאל ושאל אם תהיה מוכנה לשבת בוועדה והיא נענתה בחיוב.

עוד בוואלה! News:
דיווחים באיראן: הרוגים בהפגנות על מחסור במים במערב המדינה
מעט מיטות אשפוז ומחסור ברופאים: דוח חמור על מערכת הבריאות
המולה ברכבת: חייל פלט כדור בדרכו לת"א ונפצע קל-בינוני

אווירת אנדרלמוסיה, מלווה בצווחות, שריקות והטרדות מצד נערות - בתפילת ראש חודש תמוז נשות הכותל 25 ביוני 2017. מיכל פתאל, מערכת וואלה! NEWS
המפלגות החרדיות והדתיות לא צפויות לעורר על כך משבר קואליציוני/מערכת וואלה! NEWS, מיכל פתאל

רגב נמנעה מלכנס את הוועדה, חרף לחצים שהפעיל עליה נתניהו. בשבוע שעבר הודיעה כי לא תקדם את המתווה. בפוסט בפייסבוק היא הסבירה ש"מצפוני לא נתן לי שקט. לא יכולתי לאשר את מתווה הכותל באופן שהיה פוגע בסדרי עולם. דרישת הרפורמים להפוך את הכותל למקום בו נשים וגברים מתפללים יחד, לא מקובלת עליי ולא על מורשת ישראל". הדברים שכתבה רגב עוררו עליה ביקורת ציבורית קשה לאחר שברשתות החברתיות צוטטו דברי תמיכה שלה בדרישת הזרמים הלא אורתודוקסיים להתפלל בכותל המערבי. שרים בממשלה אמרו כי רגב סירבה לאשר את המהלך לאור לחצים פוליטיים שהפעילו עליה פעילים וחברי מרכז בליכוד. הבוקר התפרסם בחלק מהעיתונים מודעת ענק עליה חתומים עשרות חברי מרכז, יושבי-ראש סניפים ופעילי המפלגה, המודים לרגב על כך שסירבה לאשר את שיפוץ הרחבה.

בפתח ישיבת הממשלה התייחסה השרה רגב להעברת סמכויותיה, ואמרה כי "אין לי בעיה שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה במקום שלו. פגשתי רפורמים בארגנטינה - הם נחמדים ומדהימים אם הם רוצים להיות רפורמים בארגנטינה. פה בארץ - הם יעשו לפי הנהלים של הארץ". בנוסף, היא תקפה את יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט והאשימה אותו בהחלטה על הקמת הרמפה בקשת רובינסון. לדבריה, בנט אישר את העבודות בצורה בלתי חוקית. בנט עצמו כלל לא היה בישיבה.
עם זאת, הוסיפה רגב כי היא מכבדת את החלטת נתניהו ליטול את סמכויותיה. "לראש הממשלה יש את הסמכות להפקיע סמכויות מח"כים ושרים. כפי שראש הממשלה מינה אותי לוועדה כך הוא יכול בהחלט להחליט להפקיע את סמכותי. אמרתי מספר פעמים שאני מתנגדת למתווה הכותל כפי שהוגש לשולחני וכפי שראיתי לפני חודש כתוצאה מעתירה לבג"ץ. לראש הממשלה יש את הזכות לראות את הדברים באופן מערכתי ורחב יותר. זאת החלטתו וכמובן שאני מכבדת אותה", אמרה. השרים אורי אריאל ואריה דרעי הביעו גם כן התנגדות לעבודות שיפוץ הרחבה בדיון. דרעי ביקש מנתניהו לדחות את ההצבעה בנושא העברת הסמכויות במתווה הכותל וביקש ממנו להיוועץ עם הרבנים הראשיים לישראל. נתניהו נענה לבקשה והנחה את מזכיר הממשלה ליצור קשר עם הרבנים הראשיים לישראל מיד עם צאת הצום.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג הגיבה לדברים ומסרה כי "ממשלת פחדנים מנהלת את המדינה הזאת. אף שר לא מוכן לקחת על עצמו להוביל את מתווה הכותל. יושבים השרים, אותם אלה שחכמים על מיקרופונים, ושותקים. הפחד מהחרדים משתק אותם, והם מוכנים עבורו להקריב את הקשר עם יהדות העולם ולהמשיך להשפיל יהודים שלא מוכנים להתיישר עם הרבנות הראשית. ישראל צריכה ממשלה חדשה ואמיצה שמובילה מדיניות טובה, לא כזו שרצה לתקשורת בחוקים הרסניים ושותקת כשצריך לפעול באמת. פחדנים, נמאסתם".

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) אמרה בתגובה כי "נתניהו אוהב להתלונן על חוסר משילות, אולם מה שברור הוא שנתניהו אינו מסוגל למשול בשריו. לאורך זמן כמו כל דבר, החליט נתניהו על 'ניהול הסכסוך' מול יהדות ארה"ב וכך הגענו למצב שבו כל שר ושרה זורקים מיד ליד את הכותל. כן, הכותל, עליו כל כך חלמנו - נהיה למרמס בידי ממשלת נתניהו".

מנכ"ל התנועה הרפורמית גלעד קריב מסר בעקבות הדיון בממשלה על משבר הכותל כי "הממסד הרבני המתחרד והגורמים החרד"ליים שפלשו לליכוד מטילים מצור על ממשלת ישראל והופכים את שריה למשתפי פעולה עם קמפיין מאורגן של שנאת חינם, הפחדה וריב בין אחים. התנהלותם של השרים מזכירה את חכמי ירושלים בסיפור קמצא ובר קמצא ששתיקתם וחוסר המנהיגות שגילו הובילו בסופו של יום לניצחונם של הקנאים ולחורבן הבית".

שרת התרבות מירי רגב במהלך מליאת הכנסת 12 במרץ 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מצפונה לא נתן לה שקט או הלחצים הפוליטיים? תמיכה ברגב לצד ביקורת קשה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

לוואלה! NEWS נודע כי גם רבה הראשי לירושלים שלמה משה עמאר שיגר בימים האחרונים מכתב לחברי כנסת בו דרש מהם לא לאשר את שיפוץ הרחבה. במכתב מאשים הרב עמאר את ראש הממשלה בכך שהוביל צעד שיאפשר "לתת לרפורמים לרמוס מקום הקדוש ברגל" ומבקש מהם למנוע זאת. עם זאת, חרף עמדת הרבנים, המפלגות החרדיות והדתיות לא יעוררו על כך משבר קואליציוני. הסיבה נובעת מהחשש שאם לא יאפשרו את שיפוץ הרחבה הקיימת, בג"ץ יקבל החלטה גרועה יותר מבחינתם שתאפשר תפילה מעורבת ברחבה המרכזית בכותל המערבי.

ביטול המתווה הקודם בלחץ המפלגות החרדיות עורר זעם רב בקרב יהדות ארצות הברית ובעקבות כך נתניהו הודיע כי יושקעו כספים בהגדלת הרחבה הקיימת בקשת רובינסון במטרה לאפשר בה תפילה מעורבת. המתווה הקודם היה אמור להעניק גם הכרה לזרמים אלה, החרדים הסכימו לו בשתיקה אך שינו את דעתם לאחר לחצים פנימיים במגזר בחרדי. הרחבה שאותה מעוניין נתניהו לשפץ פועלת כיום בהיקף מצומצם ובשנה החולפת נעשו בה עבודות בנייה להגדלתה. נגד המשך העבודות הוגשה עתירה לבג"ץ וכדי להמשיך בהן, על הוועדה לאשר עבודות אלה כדי להציג שכל האישורים הנדרשים התקבלו.

(עדכון ראשון: 09:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully