וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מנסה משוואה חדשה בעזה; חמאס שומר על איפוק יחסי

28.6.2018 / 6:30

בצה"ל החליטו להגיב בתקיפה לכל בלון נפץ שיופרח מהרצועה על ידי פעילי טרור לעבר ישראל. חמאס מצידו ניסה להשפיע על המהלך והגיב בירי רקטות תוך שמירה על ריסון. בתוך כך, גורמים במערכת הביטחון מעריכים שחמאס יצליח להביא להפגנות בגבול עזה מחר אלפים בודדים בלבד

עריכה: ליר שפיגלר

בימים האחרונים צה"ל מנסה לפתח משוואה חדשה מול חמאס ברצועת עזה. כל בלון נפץ שיפריחו פעילי טרור לעבר יישובי עוטף עזה, ייענה בתקיפת תשתית טרור בעומק השטח הפלסטיני. כך, בכל פעם שצה"ל יצליח לאתר מכונית שמשנעת מצבור של בלונים או עפיפוני טרור הוא יבצע תקיפה.

חמאס ניסה להשפיע על המשוואה הזו. אמש הוא הגיב בירי רקטות ופצצות מרגמה אבל תוך כדי שמירה על כמה כללים. כך למשל, הירי בוצע בשעות הלילה, כשרוב האוכלוסייה בישראל ישנה במרחבים מוגנים. הירי גם מתבצע באופן מדוד ומבוקר לעבר שטחים נבחרים, כדי לא לגרום לנפגעים או לנזק.

הארגון גם מרסן את עצמו תוך ניסיונות לקבוע תג מחיר לפגיעה בתשתיות שלו. כך, הכוח הימי של חמאס ספג מכה כבדה בשלושת החודשים האחרונים ועוד יגיע הרגע בו יהיה ניתן לפרט מה הושמד בתקיפות חיל האוויר. על השמדת מנהרות הוא לא הגיב.

עוד בוואלה! NEWS:
חוק השואה: הפולנים לא השתכנעו, הם רק נכנעו ללחץ
הותר לפרסום: כך בוצע רצח אלמנת ראש העדה הנוצרית ביפו
שופט עליון ותיק פורש, וטראמפ יוכל לבסס את אופיו השמרני של בית המשפט

חמאס שיגר רקטות לישראל; צה"ל תקף עשרות יעדים בעזה. מערכת וואלה! NEWS
דין בלוני נפץ כדין רקטה. תקיפת צה"ל ברצועה, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS

אופי התגובה המבוקרת של חמאס נשמע מאוד מוכר. זאת, מפני שכך פועל צה"ל בתגובותיו: ירי אזהרה ליד חוליות מפריחי בלונים ועפיפוני טרור, וגם כשהוא מאתר מצבור עפיפונים או תוקף תשתיות טרור הדבר ייעשה ללא הרוגים ופצועים באופן כירורגי. זו הוכחה ברורה לכך ששני הצדדים לא מעוניינים בהסלמה.

עניין נוסף שעולה מאופי הפעילות בצד הפלסטיני הוא שחמאס שולט ביד רמה בתגובות ולא מאפשר זליגות של "סוררים". בתוך כך, כשחוליית טרור הפיצה סרטון על דעת עצמה בו איימה להפריח 5,000 עפיפונים לעבר ישראל, דאגו בחמאס שלא ישגרו באותו היום יותר מ-50 בלונים ועפיפוני טרור.

גם בתקשורת הגלויה ישראל וחמאס משדרים על אותו גל. בזמן ששר הביטחון אביגדור ליברמן ממחזר רעיונות משנת 2009 לפריקת והעמסת סחורות עבור רצועת עזה בנמל הימי של קפריסין, ומנסה ליצור לחמאס דילמות ואופק מדיני, נשמעים ברקע קולות מבכירי חמאס המדברים על אפשרות לדבר ישירות עם ישראל.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
פעילי יחידת העפיפונים "בני א-זווארי" ברצועת עזה. צילום מסך
מפריחי עפיפוני תבערה בגבול עזה/צילום מסך

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי התהליך הזה נועד בעיקר כדי לגשש ולראות כיצד הרחוב הפלסטיני יגיב, ולבדוק האם יש לארגון הסוני לגיטימציה מהפלסטינים בעזה לפתוח בערוץ עם ישראל שיוביל להקלות. כיצד הדבר מתחבר למטחי הרקטות ששיגר חמאס בלילה שבין שלישי לרביעי? המטחים היו בעצם אנטי-תזה לכל משוואה בגבול עם עזה ולכל ההרתעה עליה מדברים בצה"ל.

הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה אמש הודעה באתר האינטרנט שלה שהבהירה כי המטחים שוגרו בתגובה לתקיפה של "רכב אזרחי" על ידי צה"ל ביום שלישי. אותו רכב, שלפי פרסומים ברצועה שימש בכיר חמאס, והופצץ מהאוויר בזמן שהיה ריק.

סוג נוסף של התכתבות באש. צה"ל רצה לאותת כי הוא מסוגל לעלות שלב ולפגוע בבכירי חמאס במידה שהפרחת בלוני הנפץ ועפיפוני הטרור לא יחדלו. לעומת זאת, חמאס, שרואה בהפרחת הבלונים כפעולה עממית, עשה שרירים והראה כי הוא לא חושש להגיב על התקיפות.

מבחן נוסף לחמאס ביום שישי הקרוב

מחר אמור חמאס לקיים הפגנה גדולה בגבול הרצועה. גורמים באוגדת עזה רואים בזה קו ברור - מעבר מתקופת פוסט רמדאן להמשך הקיץ ולחופש הגדול של התלמידים בשני צדי הגבול. לפי הערכות במערכת הביטחון, חמאס יצליח להביא במקרה הטוב אלפי מפגינים ולא יותר מזה. זאת, במיוחד לאחר ההשקעה האדירה של איראן במימון ארוחת חג עיד אל-פיטר בגבול. המימון כלל ארוחה עשירה עם בשר מגוון, אינטרנט בחינם וצפייה בטלוויזיה.

עבור אנשים שאין להם מים זורמים בבית, חשמל סדיר ובשר במטבח, המהלך האיראני היה אמור להפוך ללהיט, אך הציבור הפלסטיני לא הגיע. יתרה מכך, מאז הפגנת הענק ביום העברת שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים שכללה 48 אלף מפגינים בכמה מוקדים, המספרים רק דעכו.

מועד ההפגנה הקרוב יהיה מבחן נוסף. לא ברור האם מספר המפגינים ימשיך לרדת וכתוצאה מכך צה"ל ימשיך בדילול הכוחות במרחב האוגדה או שהחמאס יפתיע בהיקף המפגינים ואף יבחר באלטרנטיבות כמו בלוני טרור ענקיים שיגיעו לטווח של עשרות קילומטרים בשטח ישראל. אין ספק שבסוף השבוע המצב יתבהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully