וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופט עליון ותיק פורש, וטראמפ יוכל לבסס את אופיו השמרני של בית המשפט

27.6.2018 / 21:59

אנתוני קנדי בן ה-82, שנחשב ללשון מאזניים בין השמרנים לליברלים בבית המשפט העליון של ארה"ב, יסיים את כהונתו אחרי 30 שנה. הנשיא יקבל הזדמנות לבחור שופט שני מאז נכנס לבית הלבן ולהשפיע על גורלו למשך שנים רבות

צילום: רויטרס, עריכה: ליר פשיגלר

שופט בית המשפט העליון בארצות הברית אנתוני קנדי הודיע היום (רביעי) על כוונתו לפורש אחרי יותר משלושה עשורים. קנדי, בן 82, נחשב לשמרן, אך הוא גם הכריע פעמים רבות לטובת הקהילה הגאה והזכות להפלות ונחשב כלשון המאזניים בין השמרנים לליברלים. כעת, לנשיא דונלד טראמפ תהיה הזדמנות למנות שופט שני מאז נכנס לתפקיד ולבסס את אופיו השמרני של הרכב העליון למשך שנים רבות.

קנדי הוא השופט השני המבוגר ביותר בהרכב העליון, שכולל תשעה שופטים בסך הכול. "היה זה עבורי הכבוד והזכות הגדולים ביותר לשרת את ארצנו במערכת המשפט הפדרלית במשך 43 שנה, 30 מהן בבית המשפט העליון", מסר בהצהרה דרך בית המשפט. עוד נאמר כי החלטתו נבעה מרצונו לבלות יותר זמן עם משפחתו.

טראמפ אמר לאחר הודעתו של קנדי, שפרישתו תיכנס לתוקף ב-31 ביולי כי הוא יתחיל מידית בחיפוש אחרי שופט חדש לעליון. "הוא אדם שאני מכיר זמן רב והוא אדם שאני מכבד זה זמן רב. הוא היה שופט נהדר בבית המשפט העליון. הוא יהיה חסר", אמר טראמפ לכתבים בחדר הסגלגל.

עוד ידיעות מהעולם
טלטלה במפלגה הדמוקרטית: בת 28 ניצחה בכיר במפלגה בניו יורק
בית משפט בארה"ב: יש לאחד בין ילדי מהגרים להוריהם בתוך 30 יום

שופט בית המשפט העליון של ארצות הברית, אנתוני קנדי, ינואר 2012. Damian Dovarganes, File, AP
מונה על ידי רייגן ב-1988. קנדי/AP, Damian Dovarganes, File

רשימת המועמדים לרשת את קנדי, שפרישתו הוכרזה ביום האחרון של המושב הנוכחי שהחל באוקטובר, כוללת 25 שמות. הרשימה, שגובשה במהלך קמפיין הבחירות שלו ב-2016, כוללת בעיקר שופטים שמרניים בבתי משפט פדרליים לערעורים.

מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, הבוחר את שופטי העליון, אמר כי הם ידונו ביורשו של קנדי בסתיו הקרוב. כשנשאל על ידי הכתבים אם יהיה זה הולם מצדם של הסנאטורים להכריע בנושא עוד לפני בחירות אמצע הכהונה בנובמבר, השיב: "אין בחירות לנשיאות השנה". לרפובליקנים רוב של 51 מול 49 בסנאט, ואחרי שינוי שערכו בחוקי הבית הם זקוקים לרוב רגיל כדי להעביר מינויי שופטים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
דונלד טראמפ מחפש שופט חדש לבית המשפט העליון. רויטרס, רויטרס
יכול לבסס את אופיו השמרני של בית המשפט העליון, טראמפ/רויטרס, רויטרס

קנדי, שמונה לתפקיד על ידי הנשיא רונלד רייגן ב-1988, נחשב לקול מתנדנד והוא זכה לתמיכת השמרנים והליברלים כאחד, תלוי בסוגיה. בשתיים מבין הפסיקות המשמעותיות האחרונות של המושב הנוכחי של העליון הוא חבר לארבעת השופטים השמרנים הנוספים - באישור צו ההגירה של טראמפ ובפגיעה בעבודה המאורגנת אחרי החלטה למנוע מקור הכנסה מרכזי לאיגודים המקצועיים. עם זאת, הוא אכזב גורמים שמרניים כשתמך בפסיקה ההיסטורית מ-2015 לאישור נישואים חד-מיניים וכן בפסיקות התומכות בזכות להפלות.

על אף שהרוב של השמרנים בבית המשפט הוחזר כבר בשנה שעברה עם מינויו של ניל גורסץ' - שמילא מקום שהתפנה עוד בסוף כהונתו של ברק אובמה אך מועמדו של הנשיא הדמוקרטי נבלם על ידי הרפובליקנים בסנאט - טראמפ יוכל למנות שופט שמרן מובהק יותר. משמעות הפרישה היא גם שנשיא העליון, ג'ון רוברטס, שנחשב לגורם המתון ביותר מקרב השמרנים, ישמש עתה לשון המאזניים בתיקים מסוימים.

ללא קנדי, בית המשפט עשוי להקצין ימינה בסוגיות חברתיות מרכזיות, כמו הפלה וזכויות הקהילה הגאה. גורמים שמרניים חלמו שנים רבות על ביסוס רוב שמרני מובהק בבית המשפט העליון שיהפוך את הפסיקה ההיסטורית מ-1973 - רו נגד ווייד - שאפשרה הפלות ברחבי המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully