וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: קנס בסך 90 אלף ש"ח לגבאי בגין חריגה בהוצאות לפריימריז

26.6.2018 / 18:02

קנס גבוה במיוחד הוטל על יו"ר העבודה בשל חריגה של יותר מחצי מיליון שקלים מתקרת ההוצאות המותרת לשימוש בבחירות מוקדמות. קנסות הוטלו על מועמדים נוספים בבחירות שהתקיימו ביולי אשתקד, ובהם, יצחק הרצוג, אראל מרגלית, אלוף במיל' עמירם לוין ודינה דיין

תמיכה מכיוון מפתיע- גבאי: "אני רוצה לשבח את שר האוצר שהודיע שסיעתו תתנגד להצעת החוק של סמוטריץ'". ערוץ הכנסת
קיבל קנס חריג וגבוה מהמקובל. גבאי/ערוץ הכנסת

מבקר המדינה הטיל קנס חריג בגובה 90 אלף שקלים על יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, בגין חריגה מתקרת ההוצאות המותרת למועמד בפריימריז - כך פורסם היום (שלישי) בדוח המבקר. בנוסף, הוטלו קנסות כבדים בגובה עשרות אלפי שקלים על מועמדים נוספים במפלגה במסגרת בדיקת התרומות וההוצאות על הבחירות המוקדמות לראשות המפלגה, שנערכו ביולי אשתקד. הדוח מציג שורה של ליקויים ואי סדרים במימון התמודדותם של חמישה מתוך תשעת המועמדים בבחירות, ובין היתר חריגה מתקרת ההוצאות ודיווחים חסרים ושגויים.

שלושה מועמדים - אבי גבאי, יצחק הרצוג ואראל מרגלית - חרגו מתקרת ההוצאות המותרת ונקנסו על כך. הקנס שניתן להרצוג עמד על כ-60 אלף שקלים ועל מרגלית הוטל קנס בגובה כ-30 אלף שקלים. במקביל, אלוף במיל' עמירם לוין, שפרש מהמרוץ עשרה ימים לפני הבחירות, סירב להגיש דיווח למבקר ונקנס גם כן ב-20 אלף שקלים. כמו כן, המועמדת דינה דיין הגישה דוח כספי חסר ובמועד מאוחר מהנדרש ולכן נקנסה בכ-7,500 שקלים.

עוד בוואלה! NEWS:
תסריט האימה של המשטר האיראני: הצטרפות כוחות הביטחון למפגינים
האסון בהר הרצל: עבודות שירות למורשעים במות סגן הילה בצלאלי
שיטת השיימינג: התשובה של יו"ר הקואליציה להברזות מהצבעות במליאה

כנס מפלגת העבודה בתל אביב, 22 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
לא ניצל מהקנסות. הרצוג/ניב אהרונסון

הבחירות לראשות העבודה נערכו בשנה שעברה בשני סיבובים - בסיבוב הראשון התמודדו תשעה מועמדים ובשני התמודדו השניים שזכו למירב הקולות, בהם אבי גבאי ועמיר פרץ. לפי החוק, אחרי כל מערכת בחירות מקדימות נדרשים המועמדים למסור למבקר המדינה דוח כספי על ההכנסות וההוצאות שהיו להם לאורך הקמפיין, תוך שהם מחויבים לעמוד בהוראות החוק לגבי קבלת תרומות ותקרת הוצאות אחידה, על מנת להבטיח שוויון בין המועמדים. הסכום המרבי שקבע המבקר עמד על 1,170,272 שקלים. לגבאי ופרץ, שעלו לסיבוב השני, נוסף סכום הוצאה ותרומה מרבי של 292,568 שקלים. אולם מהדוח עולה כי רק ארבעה מועמדים עמדו בתקרת ההוצאות המותרת והגישו את הדוחות בצורה סדירה.

החריגה הגבוהה ביותר בדוח הפריימריז של 2017 נרשמה לחובתו של גבאי, שהוציא בכל קמפיין, בשני הסיבובים, סכום שעמד על כמעט שני מיליון שקלים - כחצי מיליון שקלים יותר מתקרת ההוצאות המותרת. המבקר מתח ביקורת על כך שגבאי לא ניהל את חשבונותיו לפי הוראות החוק והנחיות המבקר, וכן את הדוח הכספי שהגיש. הקנס שהטיל המבקר על גבאי הוא חריג וגבוה ביחס לקנסות שנקבעו על ידו בעבר בנוגע לחריגות מתקרת ההוצאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

החלק הנכבד בדוח שהוקדש לאראל מרגלית

חלק ניכר מהדוח מוקדש למרגלית, שננזף על כך שהגיש חשבונות "לא שלמים" שלא כללו את כל ההוצאות במסגרת ניסיונותיו להיבחר לראשות העבודה. מרגלית, שנערך זמן רב לפני שהוחלט על בחירות מקדימות, ובשנה שקדמה להן השיק שורה של קמפיינים מתוקשרים נגד ראש הממשלה, לא דיווח על כך במסגרת הדוחות שמסר למבקר. מרגלית טען כי לא מדובר בהוצאות בחירות אלא בהוצאות שוטפות של פעילותו הפוליטית השגרתית כחבר כנסת ומנהיג ציבור "שנלחם בשחיתות שלטונית ומקדם את החלפת השלטון". עם זאת, המבקר לא קיבל את טענותיו וקבע כי מרגלית היה צריך לדווח על הוצאות הקמפיינים שכן הם "קידמו ועיצבו את תדמיתו בתודעת קהל הבוחרים של המפלגה".

המבקר קבע כי עצם הקריאה להתפקד למפלגה אפשרה למרגלית לאסוף מידע על מתפקדים שתומכים בו והיא "מהווה תשתית לביצוע תעמולה ממוקדת וישירה, וכשזה נעשה בסמוך לתחילת תקופת בחירות אי אפשר להתייחס אליה בנפרד". עוד העיר המבקר כי מרגלית הגיש דוח שאיננו נכון וכי חסרו לו אסמכתאות רבות לגבי שירותים שקיבל במסגרת פעילותו הפוליטית ולכן לא ניתן היה לקבוע מהו סכום ההוצאות האמיתי בו השתמש.

אראל מרגלית מצביע בירושלים. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
מרגלית בהצבעה בירושלים, לפני שנה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

גם האלוף במיל' עמירם לוין מככב בדוח וזאת מפני שסירב להגיש דוח כספי בטענה כי פרש מהמרוץ טרם הסתיים ולכן לא חלה עליו חובת הדיווח. במקום זאת, לוין הגיש תצהיר בו התחייב שהוצאות הבחירות שלו מומנו ממקורות עצמאיים ושהתרומות שקיבל הוחזרו לתורמים. אולם המבקר לא קיבל את טענותיו והבהיר כי "החוק חל על כל מי שהכריז על עצמו כמועמד" ואין בו שום הוראה מפורשת שמבטלת את חובת הדיווח כשמועמד פורש מהתמודדות.

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה כי "המפלגה מודה למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, על הדוח המקיף והמקצועי. יו"ר המפלגה, הח"כים ויתר המועמדים קיבלו את הדוח וידאגו לתקן את כל הליקויים לקראת הפריימריז הבאים".

ח"כ עמיר פרץ מסר בתגובה לדוח המבקר כי הוא ימשיך לפעול ביושרה. "תמיד ראיתי בהתנהלות ישרה ותקינה ובדוגמא אישית כדברים שנותנים לי את התוקף המוסרי להמשיך ולשרת את הציבור באמונה וביושר", אמר פרץ. "עשיתי בכל התקופה הארוכה בה אני משרת את הציבור וכך אפעל גם בעתיד".

(עדכון ראשון: 16:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully