וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בסעודיה: האיסור בוטל רשמית - ונשים החלו לנסוע בכבישים

רויטרס ואי-פי

24.6.2018 / 2:41

חלק מהסעודיות שלקחו את שיעורי הנהיגה הראשונים כבר יצאו לכבישי הממלכה. "זה ישנה לגמרי את חיינו", אמרה אחת מהן. נשים אחרות לא ממהרות לשבת מאחורי ההגה: "אשמור את הזכות למקרה חירום". המלך סלמאן הכריז על המהלך בספטמבר כחלק מהרפורמות שמוביל יורש העצר

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הנשים הסעודיות החלו הלילה (ראשון) לשבת מאחורי ההגה בפעם הראשונה, וחלקן כבר עלו על הכבישים הסואנים דקות ספורות לאחר שהוסר האיסור עליהן לנהוג באופן רשמי. אחרי שעד עתה הן נאלצו להסתמך על בעליהן, אביהן, אחיהן ונהגיהן כדי להגיע לעבודה, לבקר את חברותיהן ואפילו להסיע את ילדיהן לבית הספר, הלילה הן הצטרפו אל הנשים ברחבי העולם וקיבלו את הזכות החוקית לנהוג, כעשרה חודשים אחרי שהמלך סלמאן הכריז על המהלך.

המאבק על ביטול האיסור על נהיגה עבור נשים נמשך קרוב לשלושה עשורים, והמעטות שניסו לנהוג בשנים האחרונות - נעצרו. השמרנים הסעודים הזהירו כי מתן אפשרות לנשים לנהוג יוביל לחטא ולחשיפת הנשים להתנכלויות, אך החלטת המלך סלמאן בלמה את הביקורת. זאת, כחלק מהרפורמות שמוביל בנו ויורש העצר הנסיך מוחמד בין סלמאן, השואף לקדם את כלכלת הממלכה ולפתוח אותה לעולם. משרד הפנים במדינה אף מתכנן להעסיק נשים במשטרת התנועה.

עוד בנושא:
צפו בהיסטוריה בסעודיה: רישיון נהיגה ראשון מונפק לאישה
יורש העצר הסעודי אולי מרשה לנשים לנהוג, אך מי שחוגגת זאת היא "בוגדת"
חודש לפני ביטול איסור הנהיגה: סעודיה עצרה פעילים למען נשים

הנשים בערב הסעודית חוגגות את ביטול האיסור על נהיגה ב-24 ביוני 2018. רויטרס
הנשים יצאו לחגוג בכבישים עם ביטול האיסור בחצות/רויטרס

לרובן המכריע של הנשים בערב הסעודית עדיין אין רישיונות, ולא הייתה להן את ההזדמנות לעבור את שיעורי הנהיגה הבודדים שהוצעו להן לראשונה לפני שלושה חודשים. רשימת ההמתנה בערים הגדולות נמשכת חודשים, ובחלק מהמקרים מדובר בקורסים יקרים שעלותם מגיעה למאות דולרים. בנוסף אליהן, יש נשים בעלות רישיונות נהיגה זרים שהחלו להמר אותם ברישיונות מקומיים רק החל מהחודש שעבר.

"אנחנו מוכנות, וזה לגמרי ישנה את חיינו", אמרה סאמירה אל-גאמדי, פסיכולוגית בת 47 מהעיר ג'דה ואחת מהנשים הראשונות שקיבלו רישיון נהיגה במדינה.

נשים אחרות נתקלו בהתנגדות של בני משפחתן, וחלקן טוענות כי הן חוששות מעלייה על כבישיה הסואנים של הממלכה. "ללא ספק לא ארצה לנהוג", אמרה פאזיה אל-שאמארי, אשת מכירות בת 22. "אני אוהבת להיות נסיכה, שפותחים עבורי את דלת המכונית ומסיעים אותי לכל מקום".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הנשים בערב הסעודית חוגגות את ביטול האיסור על נהיגה ב-24 ביוני 2018. רויטרס
הנשים מאחורי ההגה לראשונה בתולדות הממלכה/רויטרס

אחרות לא ממהרות לנהוג בעצמן, כשרבות מהן טוענות כי הן מעדיפות לראות בתחילה איך המצב החדש יבוא לידי ביטוי ברחובות ואיך יגיבו הנהגים הגברים לשינוי. "אני אקבל את רישיון הנהיגה שלי, אבל אני לא אנהג כי יש לי נהג. אני אשאיר אותו למקרה חירום. זו אחת מהזכויות שלי ואני אשמור אותה", אמרה לולה אל-פיריג'י בת ה-60, שנכחה באירוע שנערך בחסות הממשלה המעודד נשים לנהוג.

בעוד שיש בערב הסעודית מי שמתנגדים להחלטה בשקט, חלק מהגברים מצדדים בה בגלוי. "אני רואה שההחלטה הזאת תהפוך נשים לגברים וזה יראה לנו שנשים מסוגלות לעשות כל מה שגבר יכול", אמר פאוואז אל-חארבי. "אני מאוד תומך בהחלטה הזאת ולמעשה חיכיתי לה כדי שאמי ואחיותיי יוכלו לנהוג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully