וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלכה לעולמה "דנקה", ניצולת השואה מהסרט רשימת שינדלר

19.6.2018 / 19:41

העדות של דינה שינדל ואחיה היוותה את הבסיס לספר הידוע, ולסרט עטור השבחים. "הדמות בסרט מבוססת על סבתא שלי", סיפרה נכדתה. בני המשפחה הופתעו מהעניין הרב שגילה הציבור לאחר מותה. אווה לביא, הניצולה הצעירה מרשימת שינדלר: "זוכרת את דנקה - צער גדול"

דינה שינדל - "דנקה" מרשימת שינדלר. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
דינה שינדל - "דנקה" מרשימת שינדלר/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

עשרות השתתפו אמש (שני) בטקס ההלוויה הצנוע של ניצולת השואה דינה שינדל שהתקיים בבית העלמין קריית שאול בתל אביב. שינדל, כונתה "דנקה" ושרדה עם משפחתה, המגיעה מבית דרזנר, את השואה בקרקוב שבפולין.

על בסיס העדויות שלה ושל אחיה ביסס הסופר האוסטרלי תומס קנילי את ספרו "רשימת שינדלר". בהמשך, זכו סיפוריהם לאזכורים בסרט "רשימת שינדלר" שביים סטיבן שפילברג.

"הדמות שאתם רואים בסרט מבוססת על סבתא שלי", סיפרה נכדתה ניצן. "אמא שלי, אחיה והוריה ניצלו בזכות אוסקר שינדלר" הוסיף בנה דורון. לדבריו, "סיפור הישרדותה של אמא שלנו הפך להיות נחלת הכלל בגלל הצלחתו של הסרט, ברור לנו שיש עוד אלפי סיפורים דומים". בני משפחתה אמרו כי "דינה חשבה שהסרט ההוליוודי קצת מיופייף ודרמטי", אך יחד עם זאת טענה שחשוב שיהיה סרט שיאפשר לחתך אוכלוסייה רחב, "להתחבר ולהבין את אירועי השואה".

עוד בוואלה! NEWS:
תיק הרצח בדומא: הודאות הנאשמים שנגבו תחת עינויים נפסלו
לאחר חודש במתקן שב"כ: השר לשעבר גונן שגב הועבר לכלא גלבוע
טיל טורפדו לטווחים ארוכים: הנשק החדש של חיל הים נחשף

"דנקה" מתוך הסרט רשימת שינדלר. באדיבות המשפחה, מתוך הסרט רשימת שינדלר, אתר רשמי
דנקה/אתר רשמי, באדיבות המשפחה, מתוך הסרט רשימת שינדלר

"רשימת שינדלר" של שפילברג , יצא לאקרנים בשנת 1993, ועוסק בסיפורו של התעשיין הגרמני, אוסקר שינדלר, שניהל בתקופת השואה בית חרושת לייצור נשק לצבא בעיר קרקוב שבפולין. בתקופה זו שיחד שינדלר קציני אס.אס נאצים על מנת שיאפשרו לו להעסיק פועלים יהודים. חרף הסיכון הגדול העסיק שינדלר 1,200 יהודים שבזכות אומץ ליבו ניצלו ממכונת ההשמדה הנאצית. בשנת 1967 הוכר שינדלר על ידי מדינת ישראל כחסיד אומות עולם, ופועלו הצליח לעורר תהודה רבה וזכה להכרה בעולם כולו.

קרוביה של דינה העידו כי הופתעו מהעניין הרב שגילה הציבור למותה. "מישהו פרסם את מודעת האבל על מותה בפייסבוק - ומאז פונים ושואלים אותנו עליה רבים, זה מרגש", אמרו בני משפחתה. הם הוסיפו כי "בייחוד אחרי הטראומה הזאת, לסבתא היה חשוב להשאיר חותם ואנחנו מתכוונים להמשיך בדרכה".

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
"דקנה" מתוך הסרט רשימת שינדלר. באדיבות המשפחה, מתוך הסרט רשימת שינדלר, אתר רשמי
דנקה/אתר רשמי, באדיבות המשפחה, מתוך הסרט רשימת שינדלר

אווה לביא הייתה הצעירה ביותר ברשימת שינדלר, שהמלחמה החלה אווה הייתה בת שנתיים, "מי שהציל אותי היו, אלוהים, שינדלר ואמא", אמרה אווה. לדבריה, "מה שאמא שלי ראתה בחייה זה איך להציל אותי". הוריה של אווה עבדו במפעל של שינדלר בפלאשוב, ואווה התחבאה במשך היום מתחת לצריף. לקראת סוף שנת 1944, בשל התקרבות הצבא האדום לפולין, הנאצים חיסלו את מחנה פלאשוב ושילחו יותר מ-20 אלף יהודים למחנות ההשמדה.

שינדלר הצליח להעתיק את מפעליו לצ'כוסלובקיה ובכך הציל 1,200 עובדים. הוא הורה לעובדיו היהודים להכין רשימה שתכלול קודם כל את 300 עובדי "מפעל האמייל", יחד עם מאות יהודים נוספים אותם ניסה להציל. לביא אמרה כי "ברשימה כתבו שאני גדולה ב-7 שנים, שנולדתי בשנת 1930 ולא ב-1937 ושיש לי מקצוע - טכנאית, כך הפכתי להיות האדם הצעיר ביותר ברשימת שינדלר".

ברשימה היו 297 נשים ו-801 גברים, על מותה של דנקה הוסיפה לביא כי "זוכרת את משפחתה של דנקה, אנשים טובים, צער גדול". בינואר האחרון הוזמנה לביא לנאום בעצרת הכללית של האום בניו יורק, שם חלקה לביא את סיפור הישרדותה באוזניי נציגי האומות המאוחדות.

דינה שינדל- דנקה מתוך הסרט רשימת שינדלר. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
דינה ומשפחתה/אתר רשמי, באדיבות המשפחה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully