וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבית היהודי מקדמים מחדש את "פסקת ההתגברות" בנוסח הממוקד במסתננים

18.6.2018 / 20:38

יו"ר הסיעה ח"כ מועלם-רפאלי הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק שנועדה לעקוף את פסיקת בג"ץ ולאפשר כליאת מסתננים בלתי חוקיים והוצאתם מישראל. בדברי ההסבר להצעה מופיע ציטוט דווקא של השר כחלון מריאיון שבו תמך בנוסח דומה

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

סיעת הבית היהודי שבה לקדם את חוק "פסקת ההתגברות" אך בנוסח מצומצם העוסק בסוגיית המסתננים בלבד. יו"ר הסיעה ח"כ שולי מועלם-רפאלי הניחה היום (שני) על שולחן הכנסת את הצעת חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו, בנוסח שנועד לאפשר כליאת מסתננים בלתי חוקיים והוצאתם מישראל - בניגוד לעמדת בג"ץ.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "כחלק מניסיון המדינה למצוא פתרון לבעיית ההסתננות מאפריקה לישראל חוקקה הכנסת בשנים האחרונות מספר תיקונים לחוק למניעת הסתננות אשר נפסלו על ידי בג"ץ בנימוק שיש בהם סתירה לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. על כן, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי הוראות חוק בנושא הטיפול במסתננים והבטחת יציאתם מישראל, שהתקבל ברוב של 61 חברי כנסת, יגברו על ההוראות הקבועות בחוק יסוד זה אף אם פסק בית המשפט כי הן פוגעות בזכויות המנויות בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו".

עוד בנושא:
נתניהו: צריך הסכמה רחבה על פסקת ההתגברות; שקד: "לא יהיה מחטף"
פסקת ההתגברות: נתניהו ביקש לדחות ההצבעה בשבוע נוסף, בנט סירב
סערת פסקת ההתגברות: נתניהו נפגש עם נשיאת העליון ושרת המשפטים

שחרור פליטים מכלא סהרונים, 15 באפריל 2018. רויטרס
אסירים בכלא סהרונים משתחררים לאחר קריסת המתווה להרחקתם מישראל, באפריל/רויטרס

במפלגה טוענים כי הצעה זו מקודמת בהסכמות עם שאר סיעות הקואליציה, אך בליכוד הביעו בעבר התנגדות לקידום של פסקה ספציפית רק על נושא המסתננים בטענה כי פסקה כזו תיתן לגיטימציה לבג"ץ לפסול חוקים בכל נושא אחר. באופן חריג, בדברי ההסבר להצעה אף מצוטטים דבריו של שר האוצר משה כחלון מתוך ראיון בתקשורת שבו הביע תמיכה בפסקה ספציפית בנושא לפיהם הוא "לא רואה באופן אישי פגיעה בבג"ץ בפסקת ההתגברות בנושא ספציפי כזה כמו עם המסתננים. ולכן אני כן מתכוון לעמוד בהתחייבות שלי ולתמוך בזה. אני חושב שזה לא פוגע בבג"ץ".

באופוזיציה זעמו על כוונת המפלגה לקדם מחדש את הפסקה בסוגיית המסתננים. ח"כ מיכל רוזין (מרצ), לשעבר יו"ר הוועדה המיוחדת לענייני עובדים זרים, אמרה כי "האובססיה נגד הפליטים לא נגמרת. במקום לקבל את העובדה שגירוש הוא לא חוקי ולא הומני, בנט וחבריו ממשיכים לנסות לעצב ולקפל את החוק כך שיתאים לאג'נדות הלא מוסריות שלהם".

עוד באותו נושא

פסקת ההתגברות אושרה בוועדת השרים; כחלון: כולנו תצביע נגד בכנסת

לכתבה המלאה
ויכוח פרץ בין חברי הכנסת אלעזר שטרן ושולי מועלם; ח"כ מועלם פרצה בבכי ויצאה נסערת מן האולם. מערכת וואלה! NEWS
ח"כ מועלם-רפאלי/מערכת וואלה! NEWS

יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג הוסיפה כי "בבית היהודי מתכוונים למכור את ישראל בשני חלקים, גם לרמוס את בג"ץ וגם לרמוס את זכויות האדם. הגיע הזמן שבממשלה יפסיקו להתעסק כבר בסיבובים נמוכים על גבם של תושבי דרום תל אביב וייקחו איתם בדרך את בג"ץ ואת הערכים הדמוקרטים של ישראל ויתחילו באמת לדאוג לדרום תל אביב. הציניות הזאת לא רק נמוכה, אלא גם מסכנת את מדינת ישראל ומהווה תקדים מסוכן".

נתניהו תומך בחקיקת "פסקת ההתגברות" בנוסח רחב

בחודש מאי אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק עוקף בג"ץ המכונה "פסקת ההתגברות". החוק נועד לאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ ולפי הנוסח שאושר הכנסת תוכל לחוקק מחדש הצעות חוק ברוב של 61 ח"כים.

נתניהו בפתח ישיבת ההמשלה: "נפעל נגד התבססות איראן בכל מקום בסוריה". אתר רשמי
מקיים דיאלוג עם בכירי מערכת המשפט. נתניהו/אתר רשמי

הוויכוח הפוליטי על פסקת ההתגברות החל לפני כחודשיים. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי בכוונתו לקדם חוק שיאפשר פתיחה מחדש של מתקן חולות וכליאת מבקשי המקלט שיסרבו לעזוב את ישראל לשלוש שנים, עם פסקת התגברות שתאפשר לחוקק אותו מחדש גם אם ייפסל בבית המשפט העליון. מאוחר יותר, נתניהו החריף את הטון ואמר בישיבת פורום ראשי הקואליציה כי הוא בעד לקדם פסקת התגברות רחבה שתפקיע מבג"ץ את הסמכות לפסול חוקים של הכנסת.

מאז ניהל נתניהו דיאלוג עם בכירי מערכת המשפט, בהם היועמ"ש אביחי מנדלבליט, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ונשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט אהרון ברק. מנדלבליט הביע הסכמה לקדם חוק שיאפשר לאשר מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ רק ברוב של 70 חברי כנסת. שופטי העליון הביעו נכונות לרוב של 80 ח"כים ונתניהו לא הביע את עמדתו בפומבי. מאז, בקואליציה לא שבו לעסוק בפסקת ההתגברות בשל העובדה כי אין רוב לכך במליאת הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully