וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסקת ההתגברות אושרה בוועדת השרים; כחלון: כולנו תצביע נגד בכנסת

הוועדה אישרה את הצעת החוק "עוקף בג"ץ" שנועד לאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שיפסלו שופטי העליון, למרות בקשת נציגי כחלון לדחות את ההצבעה. בנט: "התערבות בג"ץ חרגה מהנורמה המקובלת". נתניהו ביקש להגיע להסכמה בקואליציה. כחלון: "יש לי הסכם עם נתניהו לא עם בנט"

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

אישור פסקת ההתגברות | כל הפרטים:

* ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעתו של ח"כ סמוטריץ' לפיה הכנסת תוכל לחוקק מחדש ברוב של 61 ח"כים חוקים שבג"ץ פסל
* הצעות החוק שיאושרו מחדש יהיו תקפות לארבע שנים, ואם הכנסת תחוקק אותן בפעם השלישית הן יהיו תקפות לעד
* כחלון: אישור החוק בוועדה - הפרה של ההסכם הקואליציוני
* בנט: היום הממשלה התחילה בבניית חומת ההפרדה בין שלוש הרשויות
* זנדברג: הצעה שתכשיר כל שרץ

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק עוקף בג"ץ המכונה פסקת ההתגברות. החוק נועד לאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ ולפי הנוסח המוצע הכנסת תוכל לחוקק מחדש הצעות חוק בכל רוב. אולם, הוועדה הבהירה כי על פי הנוסח שאושר יהיה צורך ברוב של 61 ח"כים. עוד נקבע כי הצעות החוק שיאושרו מחדש יהיו תקפות למשך ארבע שנים, ואם הכנסת תחוקק אותן בפעם השלישית הן יהיו תקפות לעד.

שר האוצר משה כחלון, שהתנגד לחוק, לא נכח בדיון בוועדה בשל הימצאותו בסיור בדרום. לאחר אישור ההצעה אמר כי מפלגתו תתנגד לפסקת ההתגברות. "יש לי הסכם עם נתניהו ולא עם בנט. לא נכנע לקיצוניים הם לא יכתיבו את סדר יומה של ישראל", הוסיף. "העברת החוק בועדת שרים לחקיקה היא הפרה של ההסכם הקואליציוני ופגיעה בשלטון החוק".

כחלון הבהיר עוד כי מפלגתו תמשיך להיאבק נגד חקיקת פסקת ההתגברות וחברי הסיעה צפויים להתנגד כך שלא יהיה רוב להצבעה בכנסת ביום רביעי. "אמרנו בשבועות האחרונים שאנו מוכנים לייצר דיון רחב על הסדרת היחסים בין בית המשפט לכנסת", הוסיף. "זהו מהלך שיש לעשות בהסדרה לאחר שנים שהנושא לא טופל ולא בקיצוניות כפי שהתרחשה היום ובצד צדדיות כפי שפעלו היום".

לקריאה נוספת:
נתניהו: צריך הסכמה רחבה על פסקת ההתגברות; שקד: "לא יהיה מחטף"
שינוי, לא רמיסה: לשמור על בג"ץ - ולהכניס בין כותליו את דעת העם

הדיון הסגור בוועדת השרים 6 במאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
הדיון בישיבת הוועדה, היום/מערכת וואלה! NEWS

מדובר בנוסח קיצוני יותר מזה שבבית היהודי הביעו רצון לקדם אך במפלגה הודו כי הם בעד למתן את הנוסח כך שרק 61 חברי כנסת יוכלו לחוקק מחדש חוק שנפסל בבג"ץ. יו"ר הוועדה שרת המשפטים איילת שקד דחתה את הנוסח של חבר סיעתה ח"כ מוטי יוגב שנועד לשלול לחלוטין את האפשרות מבג"ץ לפסול חוקים.

שר החינוך נפתלי בנט והשרה שקד בירכו על אישור ההצעה ומסרו כי "היום הממשלה התחילה בבניית חומת ההפרדה בין שלוש הרשויות. התערבות בג"ץ בחקיקה ובהחלטות ממשלה חרגה מזמן מהנורמה המקובלת. פסקת ההתגברות תחזיר את אמון הציבור בבית המשפט העליון ותשיב את תפקידיהן המקוריים של הרשויות: הכנסת מחוקקת, הממשלה מבצעת, בית המשפט מפרש. אל לה לרשות להתערב בחברתה. יש לזכור כי הכנסת, כמייצגת את העם, היא הריבון כמו בכל דמוקרטיה מתוקנת".

המשנה ליועמ"ש: מתנגדים לכל נוסחי פסקת ההתגברות

במהלך הדיונים בוועדה אמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי כי היועמ"ש אביחי מנדלבליט מתנגד לכל שלושת נוסחי ההצעות שהועלו בנושא. נזרי פנה לנוכחים בדיון ואמר "אתם תכריעו ברמה הפוליטית מה שתרצו, היועמ"ש מתנגד לכל שלוש ההצעות. אי אפשר להגיד שזה לא חוקתי, אבל אנחנו מתנגדים". לדבריו, "יש צדק בטענה שצריך להסדיר את היחסים בין הרשויות. ראוי שאחרי 70 שנה היחסים האלה יוסדרו. העסק צולע אבל לא צריך לטפל בזה ככה".

יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט השיב לנזרי והסכים עמו כי חוק יסוד החקיקה, שנועד להסדיר את המצב, הוא "חוק חשוב" והוסיף כי לשר משה כחלון יש אמנם וטו בנושא חוק זה, אך לא בנוגע לפסקת ההתגברות עצמה.

בטרם החל הדיון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי סיעות הקואליציה כי "כדי להיות מעשיים עם פסקת ההתגברות, צריך להידבר עם כל הגורמים בקואליציה על מנת להגיע לנוסחה מוסכמת". בישיבת ראשי הקואליציה השתתפו רק השרים בנט וראשי הסיעות החרדיות. השר כחלון נמצא בדרום ושר הביטחון אביגדור ליברמן לא מגיע לפורום ראשי הקואליציה מזה חודשים.

ישיבת ממשלה 6 במאי 2018. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
סופר אצבעות. בנט, היום/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

נדב שיינברגר, ראש המטה של השר כחלון ונציגו בוועדה, ביקש במהלך הדיון שלא להצביע על הצעת החוק. לדבריו, על פי ההסכם הקואליציוני שנחתם עם מפלגת כולנו "שינוי של חוק יסוד יוגש ויחוקק אך ורק בהסכמת כל אחת מסיעות הקואליציה, היה והצעה תועלה להצבעה בניגוד לאמור, יצביעו סיעות הקואליציה נגדה". שיינברגר פנה לשרים שנכחו בדיון ואמר כי הוא "מציע שלא לפתוח הסכמים קואליציוניים בשלב הזה". שר השיכון יואב גלנט, חבר סיעת כולנו, תמך בהחלטה בהצבעה בוועדה.

השר יריב לוין, שאמר כי הוא מוסמך לייצג את עמדת סיעת הליכוד בדיונים, הסכים כי "הדרך הנכונה היא הסדרה מערכתית". אולם, טען, "חשבתי גם אני שאם נצליח להגיע להסכמה פוליטית שתאפשר לנו לטפל במכלול זה עדיף". לוין ביקש להצביע גם על נוסח החוק שהציע ח"כ יוגב - דבר שגרר ויכוח סוער עם השרה שקד. "אתם מונעים הצבעה על ההתגברות האמיתית שהציע חבר סיעתכם", הטיח בה לוין. יחד עם זאת הוא פנה לבנט ותהה אם לחוק יהיה רוב בהצבעה במליאה ביום רביעי. "צריך לספור אצבעות. לא בטוח", השיב בנט.

"הרשות מרעיבה את עזה"- כחלון סייר בשדות יישובי עוטף עזה שהוצתו: "בימים הקרובים טרור העפיפונים ימוגר". שי מכלוף
סייר בעוטף עזה לפני הדיון בוועדה. כחלון, היום/שי מכלוף

יו"ר מפלגת מרצ ח"כ תמר זנדברג כינתה את ההצעה "חוק שיכשיר כל שרץ" והוסיפה כי הממשלה העבירה את פסקת ההתגברות "לא כדי להגן על רוח מגילת העצמאות אלא כדי להכשיר כל שרץ גזעני, הומופובי, אנטי דמוקרטי ואנטי חילוני".

לדבריה, מדובר בחוק ש"נועד למנוע מבג"ץ לעצור כל יוזמה גזענית ואנטי דמוקרטית. ממשלת ישראל רוצה לעקוף את בג"ץ כדי לגרש בכוח פליטים, כדי לעצור מבקשי מקלט ללא משפט לזמן בלתי מוגבל וללא משפט אבל גם כדי לסגור את כל העסקים בשבת, לעגן את הפטור מגיוס בחוק, להלבין את כל המאחזים בשטחים ואת כל אלו שעוד יקומו, להפריד בין נשים לגברים בארגונים ממשלתיים, להרחיב את ועדות הקבלה לשכונות ולערים".

ההכרעה עוברת למליאת הכנסת - אך הרוב אינו מובטח

נתניהו שדרש בסוף השבוע משרי הבית היהודי לדחות את ההצבעה לשבוע הבא כדי להביא את הצעת החוק לכנסת בתמיכה מלאה של הממשלה, לא הטיל וטו, ואפשר את קיום ההצבעה בוועדה. בשל הימצאותו בסיור בדרום נעדר השר כחלון, שהתנגד להצעת החוק, מישיבת וועדת השרים ומישיבת הממשלה. חבר סיעתו שר הכלכלה אלי כהן אמר טרם ישיבת הממשלה כי לא יגיש ערר על החלטת ועדת השרים. אם אכן יוגש ערר בהמשך, יעוכב החוק עד לדיון במליאת הממשלה, שרק נתניהו עצמו מוסמך לקבוע את מועדו.

אם אף שר לא יגיש ערר, החוק צפוי לעלות להצבעה בקריאה טרומית במליאה בכנסת ביום רביעי אך ייתכן כי ההצבעה תדחה נוכח העדר הרוב לאישורה בקרב חברי הקואליציה. זאת, בעקבות התנגדות חברי סיעת כולנו והיעדרותם הצפויה של נתניהו והשר זאב אלקין בשל נסיעתם לרוסיה. מרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) הצהיר כי לא יהיו קיזוזים בהצבעה זו. חסון אמר לוואלה! NEWS כי "מדובר בחוק לא לגיטימי ואין בכוונתנו לסייע לקואליציה להעביר אותו".

הוועדה לבחירת שופטים בראשות שרת המשפטים אילת שקד, 22 בפברואר 2018. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
שרת המשפטים שקד ונשיאת העליון חיות/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

גורמים בבית היהודי אמרו היום כי יו"ר המפלגה בנט נענה לכל הפניות הקודמות מטעמו של ראש הממשלה, אבל הפעם הוא החליט יחד עם שרת המשפטים להצביע על הצעת החוק מחשש כי הדיון יידחה פעמים נוספות בשל אירועים נוספים הצפויים במהלך החודש הקרוב כמו העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים, מה שלטענתם היה תוקע את קידום הצעת החוק שוב.

הוויכוח הפוליטי על פסקת ההתגברות החל לפני כחודש. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי בכוונתו לקדם חוק שיאפשר פתיחה מחדש של מתקן חולות וכליאת מבקשי המקלט שיסרבו לעזוב את ישראל לשלוש שנים, עם פסקת התגברות שתאפשר לחוקק אותו מחדש גם אם ייפסל בבית המשפט העליון. מאוחר יותר, נתניהו החריף את הטון ואמר בישיבת פורום ראשי הקואליציה כי הוא בעד לקדם פסקת התגברות רחבה שתפקיע מבג"ץ את המסכות לפסול חוקים של הכנסת.

מאז, ניהל נתניהו דיאלוג עם בכירי מערכת המשפט, בהם, היועמ"ש מנדלבליט, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ונשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט אהרון ברק. מנדלבליט הביע הסכמה לקדם חוק שיאפשר לאשר מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ רק ברוב של 70 חברי כנסת. שופטי העליון הביעו נכונות לרוב של 80 ח"כים ונתניהו לא הביע את עמדתו בפומבי אך ההערכה במערכת הפוליטית כי יסכים לפשרה שבמסגרתה יספיק רוב של 65 חברי כנסת. השרים בנט ושקד מתעקשים על רוב של 61 בלבד.

(עדכון ראשון: 13:20)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בצהרים עם תושבי דרום תל אביב, 3 באפריל 2018. חיים צח / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו והשר דרעי בפגישה עם תושבי דרום תל אביב, בנושא הרחקת תושבים זרים מאפריקה/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח / לע"מ
איילת שקד טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
שופטי בג"ץ במהלך הקראת פסק הדין האחרון של הנשיאה הקודמת נאור/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully