וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת פסקת ההתגברות: נתניהו נפגש עם נשיאת העליון ושרת המשפטים

29.4.2018 / 12:03

נתניהו דן כשעתיים עם הנשיאה חיות ברצונו להוביל חקיקה להסדרת היחסים בין בג"ץ לכנסת. הפגישה התקיימה על רקע הלחץ הכבד שמפעילים בקואליציה לקדם חקיקה עוקפת בג"ץ במגוון נושאים, בהם גם סוגיית המסתננים

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הבוקר (ראשון) עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כדי לדון בסוגיית פסקת ההתגברות ורצונו להוביל חקיקה להסדרת היחסים בין בג"ץ והכנסת. בפגישה, שתיערך בלשכת ראש הממשלה, השתתפה גם שרת המשפטים איילת שקד וסגן נשיאת העליון השופט חנן מלצר. הפגישה ארכה כשעתיים, ומהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי התקיים "דיון מעמיק ורציני".

מטעם דוברות בתי המשפט נמסר כי חיות "מכבדת את הסיכום שהיה לכל משתתפי הישיבה שלא להתייחס לשום פרט מהדברים שנאמרו במהלך הישיבה, פרט להודעה המשותפת שהופצה על ידי לשכת ראש הממשלה".

הפגישה התקיימה על רקע לחץ כבד בקואליציה לקידום חקיקה עוקפת בג"ץ, בין היתר כדי לפתור את סוגיית המסתננים ומבקשי המקלט על ידי חקיקה שתאפשר לכלוא את המסתננים למשך תקופות זמן ארוכות למרות פסיקת בג"ץ בנושא. עם זאת, בבית היהודי ובליכוד דוחפים לחוקק במהירות פסקת התגברות רחבה שתאפשר לממשלה לעקוף את בג"ץ במגוון רחב של נושאים, לא רק בסוגיית המסתננים.

עוד בוואלה! NEWS:
הדדליין של בנט: 10 ימים לאישור פסקת ההתגברות, או החרמת הצבעות
לא מחכה לנתניהו: בנט יעלה הצבעה על פסקת ההתגברות בשבוע הבא
ברקע קידום פסקת ההתגברות: נתניהו נפגש עם נשיא העליון לשעבר ברק

ראש הממשלה נתניהו בישיבת ממשלה, 15 באפריל 2018. רויטרס
ייפגש עם נשיאת העליון. ראש הממשלה נתניהו/רויטרס

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס לסוגיית פסקת ההתגברות, ואמר כי יש לזכור ש"הכנסת בסך הכול רוצה לשמור לעצמה את הזכות להגן על רוב אזרחי מדינת ישראל. כשבית המשפט מעדיף את הזכויות של המסתננים, הוא בהכרח פוגע בזכויות של תושבי דרום תל אביב ושל ערים אחרות. לא יכול להיות שאחרי החלטות כאלה של בג"ץ, לא תהיה אפשרות לגנסת ברוב מיוחס שמייצג את רוב אזרחי המדינה, לשנות את החלטות בג"ץ".

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הציב לראש הממשלה אולטימטום בנושא בשבוע שעבר, והודיע כי אם לא תחוקק פסקת התגברות עד יום ראשון הבא, בבית היהודי לא ישתתפו בהצבעות אחרות של הקואליציה. בהודעת המפלגה שפורסמה בשבוע שעבר נמסר כי "נענינו לבקשת ראש הממשלה לדחות בשבוע את ההצבעה על פסקת ההתגברות. עם זאת, סיעת הבית היהודי נחושה להעביר את המהלך החוקתי החשוב מזה 25 שנה".

עוד באותו נושא

הדדליין של בנט: 10 ימים לאישור פסקת ההתגברות, או החרמת הצבעות

לכתבה המלאה
סערת תיעוד הצלפים - בנט מגבה את חיילי צה"ל: "לא רציני לשפוט לוחמים על התבטאויות לא אלגנטיות". מתוך ראיון בגלי צה"ל, עריכה: יאיר דניאל, מערכת וואלה! NEWS
הציב לנתניהו אולטימטום. נפתלי בנט/מערכת וואלה! NEWS, מתוך ראיון בגלי צה"ל, עריכה: יאיר דניאל

סוגיית פסקת ההתגברות מאיימת לייצר משבר בקואליציה, שכן שר האוצר משה כחלון מתנגד לפגיעה בבית המשפט העליון, ומוכן לתמוך רק בחקיקה שתקבל את אישורו של היועץ המשפטי מנדלבליט. האחרון הציע בשבועות האחרונים לחוקק חוק יסוד: חקיקה, שבמסגרתו הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוקים שנפסלו על ידי בג"ץ ברוב של 70 ח"כים. ואולם, בליכוד ובבית היהודי דורשים שהרוב הדרוש בכנסת יהיה נמוך הרבה יותר ויעמוד על 61 ח"כים בלבד.

בבית היהודי טוענים כי הליכוד מחויב, לפי ההסכמים הקואליציוניים, לתמוך בפסקת התגברות של 61 ח"כים, ודורשים לקדם את המהלך במהירות. לעומת זאת, בהסכם הקואליציוני של כחלון וכולנו, ישנו סעיף המקנה למפלגה חופש הצבעה בנושא פסקת ההתגברות, כך שבמידה והחוק אכן יעלה להצבעה הקואליציה עשויה להתקשות בהשגת רוב.

(עדכון ראשון: 23:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully