וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאות שכר ושיפור תנאים: ה"קרב" על נהגי האוטובוסים עולה מדרגה

19.6.2018 / 12:26

חברות האוטובוסים נלחמות על לבם ועל כיסם של הנהגים, המרוצים מהיחס כלפיהם ומהתנאים המשופרים: "השכר שעלה יביא כוח אדם איכותי וכולם ירוויחו". זאת, ברקע המחסור בענף המוערך בכ-3,000 עובדים - והמקרים הרבים של תקיפות מצד נוסעים

מפגינים בכניסה לירושלים מלווים בכוחות משטרה. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
מקצוע הנהג עבר שינויים רבים. אוטובוסים בירושלים/נועם מושקוביץ

אין אחד בישראל שלא זמזם בילדותו את השיר "הנהג שלנו חברמן", נראה שמאז שנכתב השיר אשר בוצע כבר במגוון גרסאות ועדכונים, גם מקצוע נהג האוטובוס עבר שינויים ועדכונים רבים. השינוי ניכר לא רק בכבוד, באחריות ובטכניקות הנהיגה, אלא גם ביחס ובחשיבות שמקבלים הנהגים מחברות התחבורה הציבורית בישראל. כל זאת, דווקא בימים שבהם קיים מחסור מוערך של כ-3,000 נהגי אוטובוס, וכשמדי שבוע אנו עדים לאירועי אלימות קשים נגד הנהגים.

אך המלחמה על כל נהג ונהג עולה מדרגה. אם במשך שנים כל חברה המפעילה שירותי אוטובוסים הייתה יכולה לקבוע בעצמה את שכר הנהגים ובכך לפתות אותם לעבוד בעבורה, בשנת 2016 החליט משרד התחבורה להשוות את שכרם של כל הנהגים בענף ל-39 שקלים לשעה.

כך בעצם בוטל היתרון היחסי של חברה אחת על משנתה. מציאות זו השתנתה לאחרונה שוב וראייה חותכת לשינוי הגיעה לפני כשלושה חודשים, כאשר החלה מלחמה של ממש על לבו של הנהג עם זכייתה של חברת "מטרופולין" באשכול שרון. החברה הפכה למפעילת התחבורה הציבורית הראשונה בענף שהעלתה את השכר השעתי ההתחלתי של הנהגים לרף של 43 שקלים לשעה, ובכך קבעה סטנדרט חדש בענף.

עוד בוואלה! NEWS:
מבחן העפיפונים: כשהדין הבינלאומי מאפשר לירות, אך השכל הישר לא
האיום הגדול שלא נידון בפסגה: יכולת הסייבר המתקדמת של צפון קוריאה
אחרי שגרמה למשבר באיחוד: ספינת המהגרים עגנה בספרד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אוטובוסים בחניון. אילוסטרציה/מערכת וואלה, צילום מסך

גורמים בענף התחבורה סיפרו שהמהלך של החברה גרם לתדהמה של ממש. מהר מאוד הודיעה גם "אגד" על העלאת שכר הנהגים בעשרה אחוזים ל-43.5 שקלים לשעה. נוסף על כך, בהסכם שנחתם עם ההסתדרות הוחלט על חלוקת מאות דרגות קידום לעובדי המנהל והמשק, הסדרת נושא הפרמיות לנהגים, צמצום פערי שכר העידוד בין נהגי דור א' וב' והטבות כלכליות לנהגים, שישולמו רטרואקטיבית מחודש ינואר 2017.

חברת "מטרופולין" הזדרזה להגיב, ובשבוע שעבר העלתה בהתאם את שכרם של נהגיה ל-44 שקלים לשעה. גם בחברת "דן" ערים לשינויים ביחס לנהגים ועל-פי מקורות שונים, החברה מצויה בימים אלו בעיצומו של משא ומתן על הסכם קיבוצי, וצפויה להעלות בימים הקרובים את שכר הנהגים ולהשוותו לזה של נהגי "מטרופולין" - 44 שקלים לשעה, כולל תמריצים נוספים לנהגים חדשים וותיקים כאחד.

מהר מאוד הפך מקצוע נהג אוטובוס למקצוע המבוקש ביותר במשק, והנהגים הם המרוויחים העיקריים מכך: במסגרת השינויים הללו, נרשמו בתקופה האחרונה תזוזות של נהגים העוברים מחברה לחברה, במטרה למקסם את תנאי השכר שלהם. וכן, מאות מועמדים נרשמו לקורסי ההכשרה בחברות האוטובוסים השונות במטרה להפוך לנהגי אוטובוס.

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
תחנה מרכזית החדשה תל אביב, אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
אוטובוסים בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב/ראובן קסטרו

אור דוידוביץ', שהצטרף לאחרונה לחברת מטרופולין, מרוצה מהתנאים החדשים והיחס שהוא מקבל. "הצטרפתי לחברה אחרי 15 שנים בתעשיית הרכב, לאחר שחיפשתי יציבות ותנאים טובים", סיפר. "בעבר לא חשבתי להיות נהג אוטובוס, אבל התנאים החדשים שכנעו אותי להצטרף. מצאתי חברה שהיא מאוד משפחתית, עברתי קורס הכשרה, התנאים החדשים - המשכורת והגמישות במשמרות, שכנעו אותי להצטרף למטרופולין. אני מאוד מרוצה מהיחס והתנאים".

שלומי פדידה, נהג ותיק ב"אגד" סיפר כי התחושה בחברה היא של "שינוי משמעותי ביחס כלפי הנהגים". לדבריו, "השכר שלנו עלה משמעותית וגם התנאים הסוציאליים השתפרו משמעותית. התחרות בשוק עוזרת לכולם ויש לנו ועד עובדים שדואג לנו היטב. נהגים הם נכס שצריך לטפח ולתגמל. אנחנו הפנים של החברה. שירות אנשים רבים מדי יום בתנאים קשים אינו פשוט. אנחנו באמת נותנים את הלב והנשמה, גם מבחינת הבטיחות והביטחון של הנוסעים. אני שומע על עוד ועוד מתעניינים שרוצים לעבוד כנהגים. השכר שעלה יביא כוח אדם איכותי וכולם ירוויחו מזה".

"התחרות על לבו של הנהג גדולה"

"כיום יש תחרות גדולה על לבו של הנהג בין החברות, כך שהנהגים עוברים מחברה לחברה והדבר מייצר חוסר יציבות בקרב המפעילות", אמר מנכ"ל חברת "דן" עופר זילביגר, בהתייחס ל"קרב" על הנהגים. "ענף התחבורה הציבורית בישראל סובל ממחסור מוערך של כ-3,000 נהגים בכלל החברות יחד, ומטבע הדברים הדבר מקשה על התפעול השוטף".

זילביגר הוסיף כי מדובר ב"בעיה לאומית" וכי יש לשפר את מעמד הנהגים, גם באמצעות חקיקה בנושא. לדבריו, ניתן להקטין את המחסור בנהגים באמצעות הגדרת המקצוע כעבודה מעודפת ובכך למשוך חיילים משוחררים לתפקיד. לדבריו "חברת דן מצויה בעיצומו של מו"מ עם ההסתדרות, ובסיומו השכר לנהג בדן צפוי לעמוד על 44 שקלים לשעה. אני סבור שדן היא חברה שמעניקה לנהגים יתרונות רבים מעבר לשכר השעתי. היחס והתנאים הנלווים בחברה טובים דרמטית ממה שמציעות החברות הפרטיות. בנוסף, אנו רואים בעובדים שלנו משפחה, הם זוכים לוותק, ליציבות בתעסוקה ויש להם אופק. אנחנו דואגים לנהגים שלנו".

מנכ"ל מטרופולין אילן קרני הוסיף כי המחסור בנהגים בענף, בקרב כלל החברות, מביא לא אחת למקרים של פגיעה בשירות הניתן לציבור הנוסעים ולכן יש לטפל בסוגיה זו. "מאז ומתמיד, שמנו לעצמנו כמטרה לחזק את מעמדו של הנהג, ולשפר את תנאי ההעסקה שלו", אמר קרני. "גם היום מטרופולין מובילה את הטבלה עם הצעת השכר הגבוה בענף. בסופו של דבר, מדובר במקצוע מעניין, דינמי וחשוב, המציע למי שעוסק בו קריירה בטוחה לטווח ארוך. אני גם מאמין כי מקצוע הנהג הוא הבסיס והמנוע להתפתחותה והתרחבותה של התחבורה הציבורית בישראל, ומתוקף כך, מוטלת עלינו החובה והזכות למלא את השורות ולהכניס לענף נהגים חדשים. תנאים טובים, כמו אלה שאנו מציעים, הם ללא ספק אחד הפתרונות לכך"..

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully