וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימות עם פרץ מוכיח: שנת החסד של גבאי הסתיימה

15.6.2018 / 10:13

אחרי שנה של סערות, התבטאויות ומחלוקות פנימיות, יו"ר העבודה חווה את התקופה הקשה ביותר מאז נכנס לתפקיד. ברקע הקריסה בסקרים, הבחירות לוועידת המפלגה עוררו מחדש את המחנאות והסכינים כבר נשלפות בפומבי. גם עתיד השותפות עם ציפי לבני לוטה בערפל גדול

עריכת וידאו: ניר חן

בעוד כשלושה שבועות תמלא שנה לבחירתו של אבי גבאי לראשות מפלגת העבודה והמחנה הציוני, אבל בשלב זה לא נראה שלגבאי יהיו הרבה סיבות לחגיגה. בשנה שעברה בזמן הזה מפלגת העבודה עמדה על כ-16 מנדטים בסקרים, ואחרי שגבאי נבחר התוצאות זינקו ל-20 ואפילו 24 אופטימי. גבאי האאוטסיידר, שכבש את ראשות המפלגה עם מעט מאוד ניסיון פוליטי והרבה מאוד יומרות, הסתבך כבר בתחילת הדרך בשורה של סערות והתבטאויות שהרעידו את הבייס ונתנו אט-אט את אותותיהם. היום, העבודה מדגדגת מספר חד ספרתי: סקר וואלה! NEWS בתחילת החודש חזה לגבאי 10 מנדטים בלבד, וגם בסקרים אחרים המפלגה כבר מזמן לא עברה את סף ה-15.

במקביל להתדרדרות העקבית והדרמטית בסקרים, גבאי, שהצהיר בתחילת הדרך כי הוא מתכוון לפנות החוצה ולגייס קהלים חדשים, נגרר להתעסק עם מה שקורה אצלו בבית בפנים. מהר מאוד החלה נגדו תסיסה בשטח, בעיקר בקרב פעילים ותיקים ואנשי הממסד המפלגתי, שהלכה והתגברה ככל שירדו המספרים בסקרים.

בשבועות האחרונים, התסיסה הזו הגיעה לשיא, כשהתירוץ הרשמי לריב הוא הבחירות לוועידת מפלגת העבודה, שאמורות להתקיים בסוף החודש. הבחירות, בהם אמורים להיבחר אלפי צירים שירכיבו את הגוף הבוחר העליון במפלגה, זה שמקבל החלטות בנושאי מדיניות ופוליטיקה, עוררו לחיים ובאופן מוצהר את המחנות במפלגת העבודה וגרמו לסכינים להישלף באופן סופי.

עוד בוואלה! NEWS:
בגלל הטיה נגד ישראל: "ארה"ב צפויה לפרוש ממועצת זכויות האדם"
ישראל עצרה אזרחית טורקית בחשד לקשר עם ארגוני טרור
נערכים לאלפי בלוני תבערה מעזה: צה"ל בכוננות לעיד אל-פיטר אלים

וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון ואבי גבאי. 21 לדצמבר 2017. ראובן קסטרו
התסיסה במפלגה מגיעה לשיא. גבאי/ראובן קסטרו

כפי שנחשף בוואלה! NEWS, שבועיים לפני הבחירות, גבאי החליט שהוא רוצה לבטל אותן, ובמקומן - לקבל את כל מי שנרשם כמועמד כציר בוועידה. אבל בצד השני של הזירה התייצב ח"כ עמיר פרץ, שהחליט לצאת למלחמה. שנה אחרי שהפסיד לגבאי בסיבוב השני בפריימריז, פרץ זנח השבוע את דוקטרינת השקט התעשייתי, והחליט לנסות להיאבק בכוונה של גבאי לבטל את הבחירות - בכל הכוח.

העימות בין פרץ לגבאי יצא רק השבוע לפומבי, בחילופי דברים קשים בין השניים בישיבה של הנהלת המפלגה, אך זה כמה שבועות שהוא הולך ומתרגש ברמת השטח. פעילים בכירים במפלגה, המזוהים עם פרץ וח"כ איתן כבל, שבו והתלוננו על התנהלותם של אנשי גבאי ויחימוביץ' בהכנות לקראת הבחירות, והאשימו אותם בהערמת קשיים מכוונת על מצביעים ומועמדים מבוגרים כדי להביא לבחירת צירים חדשים שמזוהים איתם ולשנות את מאזני הכוח בוועידה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עמיר פרץ נואם בועידת מפלגת העבודה, 14 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
העימות עם גבאי הפך השבוע לפומבי. פרץ/ראובן קסטרו

ראש המטה של פרץ, עזית אגוז, שיגרה בסוף החודש שעבר מכתב חריף לגבאי ולמזכ"ל המפלגה, ערן חרמוני, שבו התלוננה על "התנהגות מחפירה" של מנהל מטה הבחירות מטעמו של גבאי, גיל גולדנברג. "אני חברת מפלגה שנים רבות ופעילה במפלגה שנים רבות. מעולם לא נתקלתי ביחס חשדני ופוגעני כפי שאני וחבים רבים חווים בשנה האחרונה", אגוז כתבה. השבוע, פרץ היה כבר זה ששיגר לגבאי מכתב בשמו וזה שצעק עליו בקולו, האשים אותו בדיקטטורה ועסקנות ודרש ממנו לעבור בדיקת פוליגרף כדי לראות מי הדליף את הקלטות העימות הסוער.

"היקום קרס לעצמו באותו רגע", היתה תגובתו המזלזלת של גבאי לטענות של פרץ בראיון לגלי צה"ל, שלוותה באיום חד משמעי ש"מי שימשיך בפוליטיקה פנימית לא יהיה שר". במצבו הנוכחי של גבאי בסקרים, היו בעבודה ח"כים שגיחכו לשמוע שהוא כבר מחלק תיקים, אך במיוחד, הם לא ממש אהבו את חליפת האיומים שעטה על עצמו. "מי מאיים ככה? מה זה הכוחנות הזו? הוא מפלג את המפלגה ומשסע אותה במו ידיו", אמר לוואלה! NEWS ח"כ בכיר בעבודה. לדבריו, לא רק הסכסכנות והפלגנות שוברים כיום שיאים, "גם הדיכאון והדכדוך מעולם לא היו גדולים יותר".

כעת, לאור ההתנגדות של פרץ, שמגובה על ידי כבל, ההסתדרות, ובכירים נוספים במפלגה, המאמץ של גבאי לבטל את הבחירות ייגרר כנראה לבתי משפט ודיונים חוקתיים מפלגתיים, כך שהמרמור ואי השקט צפויים להמשיך ללוות את המפלגה - גם בשבועיים הקרובים. גבאי לא הצליח לקבל את אישור ועדת החוקה של המפלגה לביטול הבחירות, שם המהלך נתקל בהתנגדות גם של יו"ר הוועדה דוד ליבאי וגם של יו"ר המוסד לבירור עתירות, יגאל שפירא, והחליט בכל זאת לכנס את הוועידה היוצאת כדי שתאשר את המהלך, למרות ההתנגדויות המשפטיות והפוליטיות.

הוא מנסה לגייס לצדו את ראש האופוזיציה הרצוג, שבינתיים מנסה לשמור על נייטרליות מהאו"ם. לוח הזמנים הוא דחוק: הבחירות אמורות להתקיים ב-26 ביוני, והוועידה שאמורה לבטל אותן נקבעה ל-24, יומיים בלבד לפני. אנשי פרץ מזהירים כי הם נחושים להיאבק בביטול הבחירות עד הסוף, ושוקלים כעת אם לנסות למנוע את כינוס הוועידה בדרכים משפטיות . גורמים בעבודה מעריכים בזהירות שלא מן הנמנע שהמשך המאבקים המשפטיים בנושא עשויים להוביל לתהליך מתגלגל שיוביל אפילו לניסיון הדחה של גבאי מתפקיד היו"ר או לפיצול של המפלגה לשתי סיעות נפרדות.

ציפי לבני בראיון ליעקב אילון 2 בינואר 2018. ראובן קסטרו
בוחנת בסקרים ריצה במסגרת עצמאית. לבני/ראובן קסטרו

במקביל, גם עתיד השותפות המכונה "המחנה הציוני" לוטה בערפל של ממש, וגוברת ההערכה במפלגה כי יו"ר התנועה, ציפי לבני, לא בהכרח תגיע עם גבאי להסכמות על ריצה משותפת בבחירות הבאות. הרומן של גבאי ולבני התחיל ברגל שמאל, ומזה חודשים שהיא בוחנת בסקרים גם ריצה במסגרת עצמאית ובודקת את כוחה האלקטורלי בנפרד מגבאי, שלדברי גורם במחנה הציוני עומד בכל הסקרים באזור ה-6-8 מנדטים.

גבאי פסל מראש את חלומה של לבני לנסות להקים גוש גדול של מפלגות המרכז שמאל, אבל היא ממשיכה לחלום על צירופים יצירתיים שיאפשרו את החלפת השלטון, וככל שגבאי הולך ונחלש בסקרים, וגם פנימית בעבודה, אופק ההזדמנויות הזה יכול להיפתח מחדש.

שמו של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ממשיך להיות הסחורה הכי חמה בקרב אנשי המחנה הציוני. גבאי אמנם הכחיש את הדיווחים לפיהם הוא קרוב לסיכום עם גנץ על ריצה משותפת והצבתו של הרמטכ"ל לשעבר כמועמד המפלגה לראשות הממשלה, אך משיחות עם בכירים במפלגה עולה כי גנץ נתפס כישועה האחרונה ורבים מייחלים להצטרפותו כמו לביאת המשיח.

בני גנץ, ארכיון , אפריל 2017. ראובן קסטרו
הוזכר לא אחת כמועמד להחליף את גבאי/ראובן קסטרו

סקר וואלה! NEWS מסוף חודש אפריל גילה כי אם גנץ היה עומד בראשות המפלגה, הוא היה מכפיל את כוחו של גבאי ומגיע ל-24 מנדטים. לוואלה! NEWS נודע כי סקר פנימי נוסף מסתובב במפלגה בשבועיים האחרונים שבוחן את מידת התמיכה במפלגה לו לבני היתה עומדת בראש ממנו עלה כי גם היא היתה מביאה תוצאה טובה יותר ממה שניתן כרגע לגבאי בסקרים - 17 מנדטים.

החדשות הטובות היחידות לגבאי הן שהוא לא לבד, בבחינת צרת רבים חצי נחמה: גם יאיר לפיד, שרק לפני כמה חודשים נתפס כמועמד אלטרנטיבי שעשוי לתת פייט לליכוד בראשות נתניהו, סובל ממומנטום שלילי גם כן. סדר היום המדיני-ביטחוני שנתניהו מוביל באחרונה משאיר אבק למתחריו, ונראה שלפיד לא מצליח לאתגר את נתניהו בנושאים הללו מבלי לחטוף ביקורת על זגזוג או לצאת מזה רע.

בינתיים, גבאי ולפיד מתקוטטים כמעט כל הזמן בתוך הנגמ"ש: השבוע נחשף שגבאי ומפלגת העבודה עומדים מאחורי קמפיין הכפשות והשמצות שהסתובב נגד לפיד ברשתות החברתיות, אבל גם התלונות שלו בעניין לא עשו עמו חסד ומקלות לתייג אותו כבכיין. אבל מי שבאמת יכול להיות מרוצה השבוע הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו: כל עוד גבאי ולפיד רבים וממשיכים להתקוטט על אותם מנדטים, הוא היחיד שמנצח, מתעלה מעל האופוזיציה, וכותש את הסיכוי שתצמח אלטרנטיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully