וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב של 120 מדינות: העצרת הכללית של האו"ם הצביעה בעד גינוי ישראל

ההצעה קוראת לגנות את "השימוש המוגזם בכוח" נגד הפלסטינים וכן להגן על האוכלוסייה האזרחית. מדובר בהצעה סמלית ולא מחייבת. הצעת ארה"ב לגנות את חמאס בשל ירי רקטות לישראל זכתה לתמיכת רוב נציגי המדינות - אך לא אושרה בשל צורך בשני שלישים מהנציגים

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(ריאיון עם שליח האו"ם למזרח התיכון בוואלה! NEWS, השבוע)

העצרת הכללית של האו"ם הצביעה הלילה (חמישי) בעד גינוי ישראל ברוב של 120 מדינות. נציגי שמונה מדינות התנגדו ו-45 נמנעו. נוסח ההצעה כולל גינוי בשל "שימוש מוגזם בכוח" מצד ישראל נגד הפלסטינים בעקבות ההפגנות האלימות בשבועות האחרונים בגבול רצועת עזה.

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, התנגדה להצעה והציעה תיקונים הכוללים גינוי לחמאס על שיגורי רקטות לישראל, על הסתה לאלימות ועל שימוש במשאבים אזרחיים לבניית מנהרות טרור.

רוב של 62 מדינות מול 58 תמכו בהצעה לגינוי הארגון, אולם בשל העובדה כי לא גויס רוב של שני שלישים מהנציגים היא לא נכנסה להחלטה הסופית של העצרת. עם זאת במשלחת הישראלית הביעו סיפוק מכך שהיה רוב להצעה נגד חמאס וציינו כי מדובר בתוצאות טובות בהרבה מההצבעה על ירושלים בדצמבר.

עוד בוואלה! NEWS
"הסינים מטונפים ואטומים": היומנים שחושפים את הגזענות של איינשטיין
"רואים כבר ירידה בצריכת הזנות": ארגוני הסיוע נערכים לקרב האכיפה
העימות בעבודה מחריף: פרץ דורש מאבי גבאי לעבור בדיקת פוליגרף

דיון בעצרת הכללית של האו"ם בהצעת גינוי נגד ישראל בשל שימוש בכוח נגד פלסטינים, 13 ביוני 2018. רויטרס
העצרת הכללית של האו"ם במהלך הדיון, הלילה/רויטרס

שגריר ישראל לארגון דני דנון אמר לאחר דחיית ההצעה להוסיף גינוי לחמאס להחלטת העצרת כי "אין גבול לצביעות של העצרת הכללית שפועלת בכל האמצעים כדי למנוע גינוי של ארגון טרור רצחני, הפסילה הזו היא תעודת עניות לאו"ם". בדבריו הוסיף הכרת תודה למדינות שתמכו בהצעת ארצות הברית ואמר כי "הוכחנו הערב כי הרוב האוטומטי נגד ישראל הוא לא גזירת גורל וכי למאמץ הדיפלומטי המשותף עם בנות בריתנו יש תוצאות".

שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, מברכת את שגריר ישראל באו"ם, דני דנון,  במהלך העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, ארה"ב 13 ביוני 2018. רויטרס
היילי ושגריר ישראל דנון במהלך העצרת, אמש/רויטרס

הצעת הגינוי נגד ישראל, שהועלתה על ידי טורקיה ואלג'יריה וזכתה לתמיכת מדינות ערביות, קוראת גם "להגנה על האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית" בעזה, והיא דומה להצעה שנדחתה בווטו אמריקני במועצת הביטחון מוקדם יותר החודש.

החלטת העצרת שתפורסם בתום הדיון אינה מחייבת, בניגוד לאלו המתקבלות במועצת הביטחון. בדצמבר עברה ברוב גדול הצעה דומה באו"ם, שגינתה את העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים.

היילי: "דיון חד-צדדי לחלוטין המונע משיקולים פוליטיים"

בדבריה בעצרת הזכירה היילי את המחאות נגד השלטון באיראן ובניקרגואה, וכן את מלחמת האזרחים בתימן ואת הטיהור האתני במיאנמר. "אבל אנחנו לא מדברים על אלה, ובמקום זאת מקדישים את זמנה היקר של העצרת הכללית לדיון בעזה", אמרה היילי. "המצב בעזה הוא אכן נושא חשוב במובן הבינלאומי, אך במה הוא שונה ודחוף יותר מהעימותים במקומות שהזכרתי או באחרים שבהם המצב חריף יותר?".

שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי בדיון בעצרת הכללית בהצעת גינוי נגד ישראל בשל שימוש בכוח נגד פלסטינים, 13 ביוני 2018. רויטרס
היילי במהלך נאומה בעצרת/רויטרס

לדבריה, הדבר שמבדיל את סוגיית עזה מהמצב ביתר המדינות שציינה בנאומה הוא כי "יש מי שההתנגחות בישראל הפך עבורם לספורט הפוליטי המועדף". עוד הוסיפה השגרירה האמריקנית בעצרת כי "טבעה של ההחלטה הזו מראה בבירור כי הדיון מונע משיקולים פוליטיים וחד צדדי לחלוטין. ההחלטה מתעלמת באופן בוטה מחמאס, שפועל באלימות בעזה כדבר שבשגרה". עוד הוסיפה היילי כי "החלטות חד-צדדיות מסוג זה לא תורמות דבר לסיוע לישראל או לפלסטינים וכולם יודעים זאת".

שגריר הרשות הפלסטינית באו"ם ריאד מנסור בדיון בעצרת הכללית בהצעת גינוי נגד ישראל בשל שימוש בכוח נגד פלסטינים, 13 ביוני 2018. רויטרס
שגריר הרשות הפלסטינית ריאד מנסור נואם בפני העצרת, אמש/רויטרס

שגריר הרשות הפלסטינית ריאד מנסור אמר במהלך הדיון כי ההחלטה נועדה "לסייע בהרגעת הרוחות במצב נפיץ ולמנוע הסלמה" לדבריו, "אנו זקוקים להגנה על האוכלוסייה האזרחית שלנו".

עוד הוסיף מנסור כי "אי אפשר לעמוד מנגד בשקט אל מול פשעים מהאלימים ביותר שישנם ומול הפרת זכויות אדם המבוצעות באופן שיטתי נגד עמנו".

השגריר דנון: "מנסים לגזול מאתנו את הזכות להגנה עצמית"

שגריר ישראל באו"ם דני דנון נאם בהתכנסות העצרת הכללית לדיון בהצעת הגינוי. "זהו כבוד עבורי לעמוד כאן היום ולייצג את ישראל, אני מעדיף להגיע לכאן כל יום ולעמוד בפני העצרת מאשר להספיד ולו הרוג ישראלי אחד כתוצאה מטרור חמאס, אם היינו מפסיקים לעמוד על המשמר כפי שקוראים לנו לעשות כאן היום", אמר דנון.

דנון הוסיף כי "הכינוס הזה הוא ניסיון של הקהילה הבינלאומית לגזול מאיתנו את הזכות הבסיסית להגנה עצמית. ההחלטה שמונחת לפניכם לא רק שלא מגינה על חייהם של פלסטינים או של ישראלים חפים מפשע, היא לא מזכירה או מגנה את חמאס, המוכר כארגון טרור על ידי מדינות רבות ואחראי ישירות לאלימות באזורנו. בתמיכה בהחלטה הזו אתם לא רק משתפים פעולה עם ארגון טרור, אלא מעצימים אותו והופכים לתחמושת בידי חמאס".

שגריר ישראל באו"ם דני דנון בדיון בעצרת הכללית בהצעת גינוי נגד ישראל בשל שימוש בכוח נגד פלסטינים, 13 ביוני 2018. רויטרס
דנון במהלך נאומו בעצרת, אמש/רויטרס

ראש הממשלה נתניהו הודה לשגרירה היילי על דבריה. "ישראל מעריכה את תמיכתו האיתנה של ממשל טראמפ בישראל באו"ם ואת הצהרתה הנחרצת היום של השגרירה היילי, שחשפה את הצביעות שבהטיה נגד ישראל באו"ם", אמר. "ההתמקדות הבלתי פוסקת של האו"ם בישראל מביישת את הארגון, היא גם מסיטה את תשומת הלב מנושאים בוערים אחרים שמצריכים את התייחסותה של הקהילה הבינלאומית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך מסיבת עיתונאים בפריז, 5 ביוני 2018. רויטרס
"תושבי עזה אינם אויבינו, אלא חמאס". נתניהו/רויטרס

נתניהו הוסיף עוד כי "באשר לעזה, חמאס הוא האחראי למצב הקשה שם, לאובדן חיים ולסבל שנובע מהמהומות האלימות שהוא יוזם בשבועות האחרונים. במקום לשפר את חייהם של תושבי עזה, חמאס משתמש באוכלוסייה הפלסטינית כמגן אנושי במלחמת הטרור הבלתי פוסקת נגד ישראל. אבו מאזן רק החריף את המצוקה ההומניטרית בעזה בכך שקיצץ את תשלומי המשכורות בעזה וסרב לשלם עבור החשמל שמסופק לעזה. ישראל תמשיך להגן על עצמה ולשמור על ביטחון אזרחיה".

לדבריו, "ישראל תמשיך לחפש דרכים לשפר את המצב ההומניטרי בעזה. תושבי עזה אינם אויבינו אלא חמאס. ישראל מקדמת בברכה כל מאמץ שישפר את מצב האוכלוסייה בעזה, ימנע מחמאס להתעצם צבאית במטרה לבצע התקפות נוספות נגד ישראל, ושידרוש את השבתם המהירה של חיילי צה"ל ואזרחי ישראל המוחזקים בידי חמאס".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו מצפה לשוחח בנושא עזה עם ג'ארד קושנר, ג'ייסון גרינבלט ודייוויד פרידמן בשבוע הבא, ולדון עמם בדרכים לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים ובין ישראל לעולם הערבי בכלל. "בעודנו פועלים לשיפור חיי היומיום של אזרחי עזה ולהשבת חיילינו ואזרחינו, עלינו לפעול במטרה לנצל את השינויים החיוביים המתחוללים באיזור כדי לקדם שלום אמיתי ובר-קיימא", נמסר. "פלסטינים שמאיימים עלינו ימצאו את מדינת ישראל נחושה מתמיד להגן על עצמה. פלסטינים שמושיטים ידם לשלום, ימצאו את ידנו מושטת חזרה".

(עדכון ראשון: 22:23)

שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי בדיון בעצרת הכללית בהצעת גינוי נגד ישראל בשל שימוש בכוח נגד פלסטינים, 13 ביוני 2018. רויטרס
היילי ומשלחת ארה"ב במהלך הדיון בעצרת/רויטרס
שגריר הרשות הפלסטינית באו"ם ריאד מנסור בדיון בעצרת הכללית בהצעת גינוי נגד ישראל בשל שימוש בכוח נגד פלסטינים, 13 ביוני 2018. רויטרס
מנסור והמשלחת הפלסטינית במהלך ההצבעה, הלילה/רויטרס
שגריר ישראל באו"ם דני דנון בדיון בעצרת הכללית בהצעת גינוי נגד ישראל בשל שימוש בכוח נגד פלסטינים, 13 ביוני 2018. רויטרס
דנון והמשלחת הישראלית במהלך הדיון בעצרת, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully