וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צעד ראשון": הפסגה שנתנה תקווה לאלפי משפחות חללים אמריקנים

13.6.2018 / 12:11

הפגישה בין טראמפ לקים עסקה לא רק בפירוז חצי האי הקוריאני מגרעין, אלא כללה התחייבות של פיונגיאנג לפעול לאיתור 5,300 חללים אמריקנים ממלחמת קוריאה שמקום קבורתם לא נודע. משפחות הנעדרים הופתעו לשמוע על כך, אך עדיין מטילות ספק

צילום: רויטרס, CNN, עריכת וידאו: ניר חן

ביום שאחרי הפסגה ההיסטורית בין דונלד טראמפ וקים ג'ונג און, העיניים בארצות הברית נשואות בתקווה לסגור את הפצע הפתוח של חללי מלחמת קוריאה. 7,702 חיילים אמריקנים שהשתתפו במלחמת קוריאה מוגדרים כחיילים שמקום קבורתם לא נודע, מהם 5,300 נמצאים לפי הערכות בשטחה של קוריאה הצפונית.

במהלך הפסגה בין השניים, הסכימו טראמפ וקים לא רק לפעול למען פירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני בתמורה לערובות לשלום המשטר, אלא גם כי הצפון קוריאנים יפעלו לאתר את שרידי החיילים הנעדרים, בשאיפה להשיב אותם לקבורה באדמת ארצות הברית, כמעט 68 שנים אחרי המלחמה. תחילה, הסכימו השניים כי צפון קוריאה תעביר לארצות הברית את שרידי החללים שזוהו בעבר ומוחזקים כיום בידיה. בהמשך, יחודשו המאמצים למצוא עוד שרידי חללים, מאמץ שהופסק בשנת 2006.

עוד בוואלה! NEWS:
החופים של מיאמי, מגדלים ואננס: סרטון השכנוע שהציג טראמפ לקים
עצירת התרגילים? בדרום קוריאה ובצבא ארה"ב לא מכירים את הוראת טראמפ
שמונה פצועים בתאונת שרשרת ליד חדרה; גבר במצב קשה

דונאלד טראמפ וקים ג'ונג און חותמים על מסמך הבנות, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ וקים, אתמול/רויטרס

משפחות החללים הפעילו לחצים גדולים על הממשלים לאורך השנים לטפל בסוגיה, ובמסיבת העיתונאים של הנשיא הוא התייחס לכך בהרחבה. "אני מקבל פניות רבות מאנשים שאיבדו את בני משפחתם בקוריאה", אמר. "הם רוצים את השרידים של בני משפחתם שנהרגו במלחמה האכזרית הזו. הם נקברו לאורך הדרכים. אני מקבל מהם המון מכתבים ואני משיב שאעשה כמיטב יכולתי". הוא הוסיף כי הדבר עלה בין השניים ברגע האחרון, והביע תקווה כי בעקבות הפסגה והרצון הטוב שיש בשני הצדדים, קים יעמוד במילתו ויעשה כך.

משפחות הנעדרים הופתעו לשמוע על ההתפתחות מהתקשורת. "לא ידעתי בכלל שהדבר עלה לדיון בפסגה", אמר מנהל הקואליציה למען משפחות מלחמת קוריאה, ריצ'ארד דאונס, בראיון לרשת פוקס. אביו של דאונס נהרג במלחמה כשהוא היה בן שלוש. כעת, הוא נשמע אופטימי אך מסוייג. "זהו צעד ראשון, אך עלינו להבין מה התכנית לאיתור השרידים", אמר.

עוד באותו נושא

בניגוד לדברי טראמפ: בקוריאה הצפונית דיווחו כי הסנקציות יוסרו

לכתבה המלאה
מלחמת קוריאה. GettyImages
7,702 חיילים אמריקנים שהשתתפו במלחמה מוגדרים כחיילים שמקום קבורתם לא נודע. חיילים אמריקנים בקוריאה/GettyImages

מנתוני ארגוני ותיקי הצבא האמריקני עולה כי בין 1990 ל-2005, צוותים של צבאות צפון קוריאה וארצות הברית ערכו 33 מבצעי חיפוש, בהם נתגלו עצמות של 229 חיילים אמריקנים. המאמצים הופסקו לאחר שממשל בוש הבן הודיע כי יתקשה לערוב לשלומם של כוחות החיפוש האמריקנים.

בחודש שעבר רשם טראמפ הישג, כשהצליח לשכנע את קים לשחרר טרם הפסגה את שלושת האזרחים האמריקנים שהיו בכלא הצפון קוריאני. קים דונג צ'ול, קים סאנג דוק וקים האק סונג היו שלושת האמריקנים האחרונים שנותרו בשבי בצפון קוריאה. בין השנים 1996 ל-2017 נכלאו בדיקטטורה המבודדת 16 אמריקנים באשמות שונות, בפרקי זמן שנעו בין 42 יום ל952 ימים. בשנת 2014, לדוגמה, נכלא ג'פרי פוול ל-17 יום באשמת "התנהלות המנוגדת למטרות התיירות", לאחר שהשאיר ספר תנ"ך במועדון לילה.

נשיא ארה"ב טראמפ עם שלושת האזרחים ששוחררו מקוריאה הצפונית לאחר נחיתתם. רויטרס
טראמפ עם שלושת האסירים האמריקנים ששוחררו מקוריאה הצפונית, בחודש שעבר/רויטרס

אחד האמריקנים הזכורים יותר מכל הוא אוטו וורמבייר, סטודנט שנכלא לאחר שבמהלך ביקור במדינה ניסה לקחת עמו כרזת תעמולה למזכרת. על פעולה זו הוא נכלא לשנה וחצי. הוא הוחזר לארצות הברית בשנה שעברה כשהוא בתרדמת ומת כמה ימים לאחר מכן.

הנשיא טראמפ שמר על קשר רציף עם משפחת וורמבייר, והרבה להזכיר אותו בנאומיו שעסקו בקוריאה. הוא גם אמר במסיבת העיתונאים, כשנשאל אם עלתה לדיון סוגיית הכליאה ההמונית בדיקטטורה המבודדת, כי העלה את סיפורו של וורמבייר. הוריו התייחסו לכך אמש, ומסרו: "אנחנו מעריכים את ההצהרות של הנשיא בנוגע למשפחתנו. אנחנו גאים באוטו ומתגעגעים אליו. מקווים שייצא מזה משהו חיובי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully