וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליח האו"ם למזרח התיכון: המלחמה הבאה בעזה תהיה קשה יותר מ"צוק איתן"

12.6.2018 / 15:57

ברקע ההסלמה בדרום והחשש מקריסה הומניטרית, ניקולאי מלאדנוב קורא לישראל, מצרים ולפלסטינים לקדם צעדי חירום שימנעו הסלמה. הוא שבע רצון משיתוף הפעולה של ירושלים ומנכונותה לקדם סיוע הומניטרי, אך מתריע כי נדרשים עוד צעדים, בעיקר בתחום התעסוקה והזרמת המזומנים

צילום: שי מכלוף, עריכה: תום זואילי

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב מתריע כי ההסלמה הביטחונית בגבול רצועת עזה עשויה להידרדר למלחמה שתהיה קשה יותר ממבצע צוק איתן. "אסור שתהיה מלחמה נוספת בעזה, כי אם תהיה עוד מלחמה היא תהיה קטלנית יותר מהמלחמה ב-2014", אמר מלאדנוב בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS.

מלאדנוב, שממלא בחודשים האחרונים תפקיד בולט ופעיל בניסיון להקל על המשבר ההומניטרי ברצועת עזה ונמצא בקשר שוטף עם ישראל, מצרים והרשות הפלסטינית כדי לקדם צעדים למען האוכלוסייה ברצועת עזה, קרא בראיון לכל הצדדים להתגייס ולשפר את התיאום והדיאלוג כדי לקדם שורה של צעדי חירום מידיים ודחופים בתחומי המים, החשמל והתברואה. "המצב בעזה גורם לכולם להיראות רע. אף אחד לא יכול לטעון שהוא עושה הכול", הוסיף. "כולם צריכים לרדת מהמדוכה. המנהיגים צריכים לרדת מהמדוכה ואז יש סיכוי קטן, אם נתמקד בצעדי חירום, להימנע ממלחמה".

לקריאה נוספת:
הותר לפרסום: צה"ל השמיד לראשונה מנהרה ימית של חמאס בצפון עזה
ליברמן מאיים: נסגור חשבון עם חמאס ועם הג'יהאד האסלאמי
עזה שוקעת: המספרים שמוכיחים - כך מידרדרת הרצועה אל התהום

ראיון עם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב, מלון וולדורף אסטוריה 11 ביוני 2018. ראובן קסטרו
מלאדנוב/ראובן קסטרו

מלאדנוב, ששימש בעבר כשר החוץ וההגנה של בולגריה, מכהן בתפקידו כשליח המיוחד של מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון מאז 2015, וממעט להתראיין לתקשורת הישראלית. על רקע ההסלמה הביטחונית בעזה בשבועות האחרונים, הוא הגביר את נוכחותו התקשורתית, במקביל לפעילות אינטנסיבית מול ירושלים, קהיר ורמאללה, במטרה לקדם חבילה של צעדי חירום הומניטריים עבור האוכלוסייה ברצועת עזה.

מדובר בפרויקטים שכבר אושרו בעבר על ידי ישראל, ואף מומנו על ידי המדינות התורמות לרשות הפלסטינית, אך לא התקדמו עד כה, בין היתר בשל מחלוקות פנים פלסטיניות בין הרשות לחמאס וכישלון תהליך הפיוס שמצרים ניסתה להוביל בין הצדדים. בריאיון שנערך בשולי כנס הוועד היהודי אמריקאי (AJC) בירושלים, הוא מביע שביעות רצון משיתוף הפעולה של ירושלים ומנכונותה של מערכת הביטחון לקדם סיוע הומניטרי, אך מתריע על המצב הפיננסי המידרדר ברצועה ואומר כי נדרשים צעדים נוספים - בעיקר בתחום התעסוקה והזרמת המזומנים.

עוד באותו נושא

הקבינט דן במשבר בעזה ללא החלטות; הרמטכ"ל התריע: "המצב מחריף"

לכתבה המלאה
חנויות סגורות במסגרת השביתה הכללית בחאן יונס בדרום רצועת עזה ב-15 במאי 2018. רויטרס
תושב עזה ליד חנות שנסגרה במהלך שביתה ברצועה, בחודש שעבר/רויטרס
שבילי יציאות רקטה מעזה לכיוון ישובי הדרום 29 במאי 2018. AP
ירי רקטות מעזה אל ישראל, לפני שבועיים/AP

"בשנה האחרונה, המצב בתוך עזה הידרדר באופן דרמטי", אומר מלאדנוב. "המשק נותר כמעט ללא מזומנים, האבטלה גואה, מצב אספקת המים והחשמל נואש - וכשאני אומר נואש אני מתכוון לנואש. לתושבים יש שלוש שעות חשמל ביום, אם בכלל. הם לא נהנים מאספקת מי שתייה ומערכת הביוב הפסיקה לפעול. בנוסף, סגירת הגבולות עם ישראל ומצרים, החמירו את המצב".

לדברי מלאדנוב, אם החמאס יקבל החלטה פוליטית להוביל לעימות חזיתי עם ישראל, יש חשש ש"עזה תקרוס חברתית, בשל הלחצים בשטח". עוד הזהיר שליח האו"ם כי "בשום תרחיש אסור לנו להידרדר לסכסוך. לכן אנחנו חייבים לייצב את המצב כעת ולהתמקד במניעת מלחמה, שזה אומר לעזור לתושבים ולהתמקד בהחייאת המאמצים המצריים להחזיר את השלטון בעזה לידי הרשות הפלסטינית. זאת הדרך היחידה להתקדם כעת".

"כדי לראות שיפור כלכלי בעזה יש לאפשר תנועת אנשי עסקים"

הריאיון עם מלאדנוב נערך יממה לאחר ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שבה נידון המצב ההומניטרי ברצועת עזה. בישיבה הציג הרמטכ"ל שורה של תכניות - שכבר אושרו על ידי הקבינט בעבר - לביצוע בטווח המידי, אך הוסכם שלא לאשר צעדים נוספים ללא התקדמות בסוגיית גופות השבויים והנעדרים החיים ברצועת עזה. בתשובה לשאלה אם ישראל עושה כל מה שהיא יכולה כדי לפתור את המשבר מלאדנוב משיב ש"תמיד ניתן לעשות הרבה יותר" אבל משבח את שיתוף הפעולה "ההדוק", בחודשים האחרונים עם ישראל - ובעיקר עם מערכת הביטחון ומתאם פעולות הממשלה בשטחים.

מעבר כרם שלום - אייטם למגזין, 2 באפריל 2018. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
משאיות סחורות במעבר כרם שלום, באפריל/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

לדברי מלאדנוב, עד כה אושרו 130 פרויקטים במסגרת המנגנון המשותף לשיקום עזה, ויש שיפור במתן ההיתרים למעבר סחורות בין ישראל לרצועה. עוד מוסיף שליח האו"ם כי עזה סובלת ממחסור קשה במזומנים וכי יש לקדם תכניות נוספות ליצירת מקומות תעסוקה ופיתוח הכלכלה והמסחר ברצועה, כדי שלתושביה "תהיה לא רק תקווה אלא גם פרנסה לשאוף אליה". לדבריו, "ישראל שולטת במעברים, היא שולטת בתנועת אנשים, צריך לראות שיפור בהיתרים שיאפשר לאנשים לזוז. אם באמת רוצים שיפור כלכלי בעזה אי אפשר לא לתת לאנשי עסקים לנוע, ולא להכניס חומרים".

מסע"ת של משפחת גולדין, כפר סבא 28 במאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
מסיבת עיתונאים של הוריו של הדר גולדין בכפר סבא, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS

על החלטת הקבינט שלא לקדם פרויקטים כלכליים נוספים ללא התקדמות בסוגיית גופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול אומר מלאדנוב כי מדובר בנושאים הקשורים זה בזה. "כל הנושאים הללו קשורים זה בזה. כולם צריכים להבין שכל היבט של שמירה על המצב, לא רק שמירת השקט אלא גם להעניק תקווה לתושבים, יחייב מכולם להתפשר וכמובן שיש לטפל בנושא גופות חיילי צה"ל והאזרחים שמוחזקים בעזה. הרשויות בישראל הבהירו זאת היטב, וזה נושא הומניטרי שכמובן שיש לטפל בו", הוסיף. "אבל יש הרבה סוגיות לפתור, אחרת בעוד כמה חודשים נהיה עדים להסלמה בעזה, שתגרור את כל הצדדים לעימות חזיתי, בניגוד לרצונם. למרות שעד הסוף כולם ימשיכו לטעון שהם לא מעוניינים שתפרוץ מלחמה - לא ישראל, לא החמאס, לא מצרים, לא הרשות הפלסטינית, אף אחד. אני רוצה למנוע את זה ובזה אני מתמקד עכשיו".

מלאדנוב בחן עם המצרים דרכים להשבת הרשות לשלוט בעזה

בשבועות האחרונים, על רקע סבבי חילופי האש השבועיים, ירי הרקטות, וטרור העפיפונים ברצועת עזה, מלאדנוב הוא אחד הגורמים הבינלאומיים היחידים שנמצאים בקשר מתמיד עם כל הצדדים. הוא מדלג בין ירושלים, קהיר ורמאללה בניסיון להרגיע את השטח, ובמקביל לחבילת צעדי החירום שהוא מקדם הוא אף דן עם הצדדים בניסיון לייצר מנגנון שיקום - והסדרה - ארוך טווח שמבוסס על תיאום בין ישראל, הרשות הפלסטינית ומצרים.

ראיון עם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב, מלון וולדורף אסטוריה 11 ביוני 2018. ראובן קסטרו
מלאדנוב/ראובן קסטרו

לדבריו, כדי שעזה תשוקם באמת "יש קודם כל צורך בביטחון וביציבות בשטח, ועלינו לגרום לצמצום ובסופו של דבר עצירה של ההתחמשות הצבאית ברצועה". עוד הוסיף שליח האו"ם כי "בטווח הארוך, הדרך להבטיח זאת היא החזרה של השליטה ברצועה לידי הרשות הפלסטינית. זה הכיוון שאנחנו חותרים אליו, אבל אנחנו רחוקים מאוד מהמצב הזה. איש לא יחולל נס וימסור את עזה לרשות בלי עבודה קשה של כולם".

מלאדנוב שב מקהיר בסוף השבוע ולדבריו השיחות התמקדו בפיוס הפלסטיני וב"איך מייצרים מומנטום שמחזיר את חמאס ופתח לשולחן בצורה שתאפשר לממשלה הלגיטימית לחזור ולשלוט בעזה". לדבריו, הוא מקווה שעל בסיס השיחות שהוא מקיים יהיה אפשר להקים "מנגנון שיבטיח תיאום טוב יותר בין כל הצדדים החשובים הלגיטימיים בעזה, כלומר ישראל, הרשות ומצרים".

"אחזור מחר לעבודה"- יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שוחרר מביה"ח ברמאללה, שבו היה מאושפז בשל זיהום בריאות. אתר רשמי
ניסיון לקדם את השבת שליטת הרשות בעזה. אבו מאזן/אתר רשמי

מלאדנוב הוסיף כי "אם נצליח לבנות את המסגרת המובנית הזאת, נוכל למנוע את פיצוץ המצב בעזה ונמצא דרך לצאת מהמבוי הסתום הנוכחי. צריך להבטיח שהפלסטינים הישראלים והאמריקנים ידברו אחד עם השני יותר. לכולם יש אינטרס לא לראות מלחמה בעזה או הסלמה הומניטרית". אולם, הוא סירב להתייחס לדיווחים על תכניות ארוכות טווח שכוללות הקמת אזורי תעשייה בחצי האי סיני ובתוך הרצועה. "כרגע יש לנו כל כך הרבה אתגרים יומיומיים", הוסיף. "לכן אני לא רוצה להתייחס לשלב הסופי כי זה דיון אקדמי גרידא, עד שלא נייצב את המצב בשטח. לכן אנחנו מתמקדים כרגע באמצעי החירום הללו למניעת עימות חזיתי".

שליח האו"ם נטה להביע הסכמה עם דבריו של שר הביטחון אביגדור ליברמן, שאמר לאחרונה כי אין קשר בין המצב הכלכלי לטרור ולהסלמה הצבאית וכי מי שאומר שצעדים כלכליים יקטינו את המתיחות מוכר אשליות לציבור. "אני חושב שאנחנו דווקא מסכימים", הוסיף מלאדנוב. "שום דבר בחיים אינו בחינם: ברור ששיקום של עזה והתפתחותה כלכלית יגיעו רק אם יהיה ביטחון ורק אם המצב יישאר יציב, אין טעם סתם לזרוק כסף לעזה אלא צריך להבטיח שההשקעה מייצרת ביטחון גם עבור ישראל וגם עבור תושבי עזה. אנחנו מסכימים לגבי הדרך קדימה ואני מקווה שנקבל תמיכה גם ממדינות ערב להתקדם בתוכנית הזו".

תמונות שצולמו על ידי חיילים בזמן מבצע צוק איתן. תמונות שצולמו על ידי חיילים במהלך המבצע, מערכת וואלה! NEWS
כוח צה"ל ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן", לפני ארבע שנים/מערכת וואלה! NEWS, תמונות שצולמו על ידי חיילים במהלך המבצע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully